در سایه تحولات خاورمیانه

نقشه آمریکا برای ایران بر باد رفت

۱۴ اسفند ۱۳۸۹ | ۲۰:۳۰ کد : ۱۰۵۷۵ پرونده هسته ای
اکنون سوال اینجاست که دولتمردان در تهران، حوادث خاورمیانه را چگونه می‌بینند؟ ایا اوضاع برای انها بهتر شده یا بدتر؟ آیا با توجه به رسیدن قیمت هر بشکه نفت به 100 دلار می‌توانیم بهبود در اوضاع اقتصادی را برای ایرانی‌ها پیش بینی کنیم؟
نقشه آمریکا برای ایران بر باد رفت

ديپلماسى ايرانى: سایت نشنال اینترست در تازه ترین نوشتار خود پرونده هسته‌ای ایران را محور کلام قرار داده و به دنبال خلق ارتباط میان این پرونده و تحولات جاری در خاورمیانه است: در شرایطی که خیزش‌های عمومی‌در خاورمیانه ادامه دارد بسیاری نگران برنامه هسته‌ای ایران هستند. کم نیستند تحلیل‌گرانی که ادعا می‌کنند اعتراض‌های عمومی‌ به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در ایران در سال 2009 میلادی در حقیقت اغاز روند دموکراسی خواهی در منطقه بود. این طیف داعیه دار این مبحث هستند که خیزش‌های عمومی‌ از تونس اغاز نشد بلکه جرقه آن در تهران زده شده بود. این سایت در ادامه می‌نویسد: نیروهای امنیتی در ایران با موفقیت تظاهرات عمومی‌ را مهار کردند. اکنون تهران را شاید بتوان باثبات‌ترین کشور در منطقه خاورمیانه دانست.

هیچ‌کس نمی‌داند که در کدام کشور خاورمیانه ناآرامی‌های خیابانی در نهایت به انقلاب منجر خواهد شد. در هر کدام از این کشورها کوچکترین حرکت می‌تواند به خیزشی بزرگ تبدیل شود. کاخ سفید نیز در این میانه نمی‌داند کدام موضع را خط مشی خود کند، از یک سو واشنگتن نشین‌ها حمایت از دموکراسی را رسالت دیرین خود می‌دانند و از سوی دیگر معلوم نیست که آینده هر کدام از این کشورها چه خواهد بود؟

بله که حسنی مبارک دیکتاتوری بود مستحق سقوط اما سوال اینجاست که اکنون پس از رفتن او کار به کجا رسیده است؟ چه کسی می‌تواند کشوری را با منابع طبیعی اندک بگرداند؛ آن هم در شرایطی که جمعیت قابل توجهی در این کشور زندگی می‌کنند. شاید زمانی بتوانیم به درستی حسنی مبارک را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم که دولت آتی روی کار امده و البته موفق‌تر از او هم عمل کرده باشد. دولتی که بتواند هم شکم رای دهندگان را سیر نگاه دارد و هم مطالبه‌های سیاسی آنها را پاسخ دهد. احتمال رخ دادن انقلاب‌های بیشتر هم وجود دارد.

نشنال اینترست در ادامه می‌نویسد: اکنون سوال اینجاست که دولتمردان در تهران، حوادث خاورمیانه را چگونه می‌بینند؟ ایا اوضاع برای انها بهتر شده یا بدتر؟ آیا با توجه به رسیدن قیمت هر بشکه نفت به 100 دلار می‌توانیم بهبود در اوضاع اقتصادی را برای ایرانی‌ها پیش بینی کنیم؟

این سایت در ادامه پاسخ سوال‌های خود مطرح کرده را اینگونه می‌دهد: بله ایرانی‌ها امروز شادتر از دیروز هستند. دولتمردان در این کشور به این نتیجه رسیده اند که می‌توانند همچنان به مهار معترضان ادامه داده و کار خود را پیش ببرند. ایرانی‌ها به هیچ وجه موج تحول به راه افتاده در خاورمیانه و شمال آفریقا از بحرین تا عمان و اردن را به ضرر خود تعبیر نمی‌کنند. ایرانی‌ها در حال حاضر هم توانسته اند قدرت سایت‌هایی مانند فیس بوک را برای اجماع معترضان با هم مهار کنند و در این فضا قیمت بالای نفت هم در حقیقت به کمک انها خواهد آمد.

نشنال اینترست در ادامه می‌نویسد: در روزهایی که همگان به خاورمیانه ملتهب فکر می‌کنند، ایران و برنامه هسته‌ای این کشور در راس قرار گرفته است. غربی‌ها ادعا می‌کنند که ایران می‌تواند تا حداکثر دو سال دیگر به تجهیزات نظامی ‌دسترسی پیدا کند. هفته گذشته بود که سرخط تمامی ‌اخبار در رسانه‌های بین المللی معمر قذافی بود و وحشی گری‌هایش برای بقای در قدرت. در میانه این اخبار ناگهان خبر رسید که آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای هم گزارشی در خصوص برنامه هسته‌ای ایران منتشر کرده است. در بخش‌هایی از گزارش آمانو در قامت دبیر کل سازمان ملل امده بود که جمهوری اسلامی ‌ایران همچنان به بازی در سطح هسته‌ای ادامه می‌دهد. در بخش‌هایی هم سخن از گسترش این بازی به میان امده بود. غربی‌ها همچنان تهران را به تلاش برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای متهم می‌کنند و اصرار دارند که این کشور به دغدغه‌های آنها در خصوص تسلیحات جواب نمی‌دهد. همین توهم انها را به سمت تصویب چهارمین قطعنامه علیه تهران در سال گذشته میلادی سوق داد. در گزارش آمانو همچنین تاکید شده بود که با وجود حملات سایبری دور جدیدی از سناتریفیوژهای ایرانی اغاز به کار کرده اند. غرب برای مهار برنامه هسته‌ای ایران هم به استاکس نت متوسل شد و هم به ترور دانشمندان هسته‌ای ایران، با این وجود در گزارش جدید آمانو تاکید شده است که برنامه هسته‌ای این کشور با همان سرعت پیشین در حال پیشروی است.

نشنال اینترست در ادامه می‌نویسد: شاید ساده‌ترین راه برای مهار برنامه هسته‌ای ایران همان آرام کردن روند دستیابی تهران باشد. با این همه اگر هنوز هم تندروهای امریکایی ادعا کنند که بهترین راهکار گزینه نظامی ‌است باید اعتراف کرد که در شرایط ملتهب خاورمیانه این امر به هیچ وجه آسان نخواهد بود.

برخی دیگر ترفند خرید زمان را مطرح می‌کنند و این در حالیست که این راهکار هم به نفع ایرانی‌ها خواهد بود. هرچه غرب در برابر برنامه هسته‌ای ایران خود را به نادیدن بزند، شرایط هم وخیم‌تر خواهد شد. امریکایی‌ها بخصوص خانم هیلاری کلینتون ادعا می‌کنند که ایران از بحران در خاورمیانه کمال استفاده را می‌کند.

نشنال اینترست در ادامه می‌نویسد: در سال 1977 بود که رئیس جمهوری وقت ایالات متحده جیمی‌ کارتر از تهران بازدید کرد. وی در ان زمان گفت: به دلیل حضور شاه، ایران تبدیل به باثبات‌ترین کشور در منطقه شده است.

یک سال بعد از این تاریخ بود که خیزش‌های عمومی‌ در ایران علیه شاه قوت گرفت. اگر غرب باز هم گمان کند که ایران می‌تواند با تسلیحات هسته‌ای باثبات‌ترین کشور در منطقه باشد، شرایط برای مقابله با برنامه هسته‌ای تهران هم سخت‌تر خواهد شد.


نظر شما :