نقش سوئیس در سفره هفت سین نیویورک

۱۸ اسفند ۱۳۸۹ | ۱۸:۴۰ کد : ۱۰۶۳۰ اخبار اصلی
درحالی که دولت ایران در تلاش است با دعوت از سران کشورهای منطقه، پوششی بین المللی با تاکید بر مکتب ایرانی از جشن نوروز ارائه دهد، ملاقات اسفندیار رحیم مشایی با سفیر سوئیس این گمانه را مطرح می کند که دولت نسبت به شرکت در مراسم نوروز سازمان ملل راغب‌تر است.

دیپلماسی ایرانی: یکی از اهداف نزدیکان محمود احمدی نژاد یا جریان منتسب به رحیم مشایی در ارائه طرح برگزاری جشن نوروز با حضور سران کشورهای منطقه در تخت جمشید، تحت الشعاع قرار دادن مراسمی بود که سازمان ملل به عنوان روز زمین و تکریم جشن جهانی نوروز درنظر گرفته است.

زمانی که نوروز از سوی سازمان ملل به عنوان جشنی جهانی ثبت و معرفی شد، طیف سیاسی معطوف به اسفندیار رحیم مشایی که پیشتر نیز در قالب سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تلاش هایی را برای تبادلات پشت پرده میان تهران – واشنگتن صورت داده بود، از این فرصت برای هدایت دیپلماسی فرهنگی به نوعی دیپلماسی پنهان و نرم میان ایران و غرب به خوبی استفاده کرد.

طی روزهای گذشته خبرهایی مبنی بر تلاش یک هیات سیاسی ایرانی برای سفر به نیویورک شنیده منتشر شد. این خبر را یک مقام ارشد وزارت خارجه امریکا در گفتگو با بی بی سی مطرح و اعلام کرد که یک هیات سیاسی از دولت ایران برای سفر به نیویورک تقاضای ویزا کرده است. اگرچه او از ذکر اسامی اعضای این هیات بلندپایه خودداری کرد، اما همه توجهات در ایران ناگهان معطوف رحیم مشایی شد و این سوال در ذهن ها شکل گرفت که آیا بازهم سفر و پیغام و پسغام هایی میان تهران و واشنگتن در میان است؟

روز سه شنبه رامین مهمان‌پرست سخنگوی وزارت خارجه ضمن تایید تقاضای ویزا برای اعزام یک هیات عالی‌رتبه ایرانی برای شرکت در اجلاس زمین در نیویورک گفت: متاسفانه از آنجا که محل مجمع عمومی سازمان ملل در آمریکا قرار دارد، هر هیاتی که بخواهد به آنجا سفر کند ناچار به اخذ ویزا از این کشور است.

وی همچنین رفت و آمد هیات های ایرانی را به نیویورک در راستای حضور فعال در مجمع عمومی سازمان ملل و کمیسیون‌های مربوط به آن دانست و سایر گمانه ها را شیطنت رسانه ای خواند.

سخنگوی وزارت خارجه تایید کرد که حضور هیات ایرانی در اجلاس روز زمین که همزمان با نوروز توسط سازمان ملل برگزار می‌شود محتمل است و "طبیعتا اگر قرار باشد اجلاسی برگزار شود هیاتی از کشور ما حتما در آن شرکت خواهد کرد." طبق گفته این مقام وزارت خارجه، هیات های سیاسی که در مراسم جشن جهانی نوروز دعوت شده‌اند هم در سطح رییس‌جمهور و هم در سطوح نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه هستند.

در روزی که مهمان پرست موضوع درخواست ویزا را تایید کرد، اسفندیار رحیم مشایی بار دیگر به ملاقات سفیر سوئیس در تهران رفته بود. جزئیاتی از این دیدار منتشر نشد ولی می توان حدس زد که محور صحبت ها بی ارتباط با موضوع سفر هیات ایرانی به امریکا نبوده است. او پیشتر نیز سفرهایی به امریکا انجام داده بود که عمدتا بر محور تلطیف روابط و زمینه سازی برای گفتگوی دولت ها استوار بود. محمود احمدی نژاد هم در سفرهای چند سال گذشته خود به امریکا همواره نسبت به ملاقات و گفتگو با مقام های ایالات متحده ابراز علاقه کرده است.

از سوی دیگر هوشنگ امیراحمدی که سال 88 به خاطر شایعه ملاقاتش با مشایی خبرساز شد و به دلال رابطه ایران و امریکا شهره شد، اعلام کرده که هیچ اطلاعی از برنامه سفر احتمالی هیات ایرانی ندارد اما اگر آقای مشایی زمانی برای ارتباط با مقام های آمریکایی مجوز داشته باشد، این ملاقات درباره یک موضوع خاص نخواهد بود بلکه بیشتر برای اعتمادسازی و کاهش تنش است.

ملاقات مشایی با سفیر سوئیس یعنی تهیه مقدمات سفر نیویورک. هنوز ترکیب هیاتی سیاسی ایران که قرار است بعد از موافقت دولت ایالات متحده و اعطای ویزا راهی این کشور شود مشخص نیست اما اگر رئیس دولت در کنار نمایندگان و مشاورانش عازم این سفر شود، باید گفت سفره هفت سین سازمان ملل خوش آب و رنگ تر و خوش تعریف تر از سفره ای خواهد بود که قرار است با حضور ده رئیس جمهور کشورهای منطقه در تهران پهن شود.

اگر دولت تا امروز قصد داشت از ثبت شدن نوروز به عنوان روز زمین به عنوان عاملی برای جهانی سازی فرهنگ نوروز و برپایی جشنی چشمگیر در تخت جمشید یا سعدآباد استفاده کند، حالا همه چیز وارونه شده و قرار است این جشن جهانی، هیات ایرانی را به نیویورک ببرد و بر سفره فرهنگ جهانی نوروز بنشاند.

کلید واژه ها: مشایی ویزا رحیم مشایی


نظر شما :