بازار ایران، دغدغه اصلی اسرائیل

۲۲ اسفند ۱۳۸۹ | ۰۱:۳۳ کد : ۱۰۶۶۹ اخبار اصلی
اسرائیل هیچ گاه با ایران تجارت مستقیمی ‌نداشته اما تندروهای این کشور ادعا می‌کنند که برخی کمپانی‌های اروپایی هم با تل‌اویو ارتباط دارند و هم با تهران. یک کمپانی محصولات الکترونیکی دانمارکی در زمره کمپانی‌هایی است که مورد انتقاد اسرائیلی‌های تندرو قرار گرفته است.
بازار ایران، دغدغه اصلی اسرائیل

دیپلماسی ایرانی: رژیم صهونیستی سرانجام به دنبال راهکاری برای تعریف سیاست خاص خود در قبال ایران افتاد. به گزارش روزنامه اسرائیلی ‌هاآرتص پس از مدت‌ها بحث و تبادل نظر در خصوص قرار دادن ایران در لیست محورهایی که سیاستی خاص برای انها تعریف می‌شود، این اتفاق رخ داد.

نویسنده این گزارش در این خصوص می‌نویسد: پس از چندین ماه کشاکش سیاسی برای تعریف سیاستی خاص در قبال ایران قرار است طرحی در اختیار کنست قرار بگیرد که در آن استراتژی واشنگتن در قبال ایران مطرح شده باشد. قرار است مشاوران حقوقی و سیاسی وزرای حاضر در کابینه با نمایندگان حاضر در کنست در این خصوص بحث و تبادل نظر داشته باشند.

اسرائیل تا همین چند ماه پیش تحریم ایران را بی ثمر دانسته و تاکید کرده بود که تنها راه برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران حمله به تاسیسات هسته‌ای این کشور است. اکنون هدف از این بحث و تبادل نظرها در کنست و کابینه همراهی با تحریم‌هایی است که شورای امنیت متوجه ایران کرده و البته فشار بر کمپانی‌های غربی و بین المللی برای محدود کردن تجارت با ایران.

اسرائیل را می‌توان تنها رژیمی‌ در مقابل ایران دانست که قانون خاصی برای نشان دادن مخالفت خود با تهران در چنته ندارد. دیگر کشورهای غربی هرکدام به دنبال تشدید تحریم‌ها در شورای امنیت و کنگره ایالات متحده راهکاری برای مقابله با ایران یافتند. اسرائیل برای حل این فقدان قانونی به وضع قانونی جدید نیاز ندارد. این رژیم به دلیل ماهیت شکل گیری که آن را ملزم به دفاع از خود و حمله به بهانه دفاع می‌کند ابزار حقوقی لازم را در اختیار دارد. در قانون اساسی این رژیم بندی برای تجارت با دشمن در هنگام جنگ تدارک دیده شده است.

در همین بند هرگونه معامله اقتصادی با تهران ممنوع اعلام شده است. در سال 2008 هم بندی بر این قانون اضافه شد که کمپانی‌های مورد معامله با ایران را از ارتباط گیری با اسرائیل محروم اعلام کرد. مشکل شاید در فقدان قانون نیست بلکه در اختیار نداشتن ابزار لازم برای عملی کردن آن است.   

هاآرتص در ادامه به بازی دوگانه اسرائیل با ایران پرداخته و می‌نویسد: ما بارها و بارها موضع خود را در قبال ایران تغییر داده ایم. یک بار از جامعه جهانی می‌خواهیم که فشارها را بر ایران افزایش دهد. همزمان اما کمپانی‌های بی‌شماری هستند که هم با تل‌آویو و هم با تهران در حال معامله هستند. در این فضا نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که تحریم‌ها به معنای تمام کلمه ره به جایی ببرد.

این روزنامه اسرائیلی نیز ادعا می‌کند که اسرائیل با بی درایتی در حال کمک کردن به تهران در دور زدن تحریم‌ها است. اسرائیل هیچ گاه با ایران تجارت مستقیمی ‌نداشته اما تندروهای این کشور ادعا می‌کنند که برخی کمپانی‌های اروپایی هم با تل‌اویو ارتباط دارند و هم با تهران. یک کمپانی محصولات الکترونیکی دانمارکی در زمره کمپانی‌هایی است که مورد انتقاد اسرائیلی‌های تندرو قرار گرفته است. این کمپانی هم محصولات خود را در اختیار اسرائیل قرار می‌دهد و هم دو پالایشگاه متانول را برای تولید سوخت موشک در ایران راه اندازی کرده است.

اسرائیل یک بار از این کمپانی دانمارکی خواسته بود که ارتباط خود را با تهران متوقف کند اما هنوز تغییری در رفتار این کمپانی‌ها در مواجهه با ایران دیده نشده است. اسرائیلی‌ها اکنون به دنبال ابزاری هستند که این کمپانی‌های اروپایی را با ان به دلیل ارتباط گیری با ایران مورد ملامت دیپلماتیک قرار دهند. مدیران این کمپانی دانمارکی ادعا می‌کنند که تجارت انها با ایران مغایر با تحریم شورای امنیت نیست. این ادعا را می‌توان با نگاهی به مفاد تحریم‌ها تایید کرد. نه در تحریم‌های شورای امنیت و نه در انچه که اتحادیه اروپا آن را تابو اعلام کرده صحبتی از ممنوعیت در سرمایه گذاری در بخش انرژی ایران نشده است. صنعت انرژی در حقیقت اصلی‌ترین منبع درامدی تهران است.

در مواجهه با شرکت المانی زیمنس هم اسرائیل با مشکلی مشابه روبه‌رو است. زیمنس اصلی‌ترین شرکت المانی مورد تجارت با ایران است. المان هم در میان کشورهای اروپایی گوی سبقت را در رابطه تجاری با تهران ربوده است. رقم تجارت میان ایران و المان در سال گذشته میلادی به قریب به 5 میلیارد یورو رسیده بود.  زیمنس اکنون در راس تحقیقات نهادهای بین المللی در خصوص ثبت تخطی شرکت‌های اروپایی از مفاد تحریم‌های بین المللی قرار دارد. اروپایی‌ها این شرکت را تحت فشار شدید برای پایان دادن بازی تجاری با ایران قرار داده اند. زیمنس در بازار اسرائیل هم سهم اعظمی‌ در اختیار دارد. همین چند سال پیش بود که این شرکت قرارداد قابل توجهی را با شرکت هوایی اسرائیل بست. برخی منابع ادعا می‌کنند که ویروس کامپیوتری استاکس نت که سانتریفیوژهای ایرانی را مورد حمله قرار داد محصول مشترک اسرائیل و امریکا بود که تنها قطعات زیمنس را هدف قرار داد و علت ان هم همکاری این شرکت المانی با این پروزه ضد ایرانی بود. البته این مساله تنها در حد ادعا است و نه چیزی بیشتر.

اخیرا دولت خانم آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان هم برای پایان دادن به فعالیت یک بانک در‌هامبورگ که نقل و انتقال‌های مالی ایران را انجام می‌دهد تحت فشار شدید قرار گرفته است. این بانک که تاسیس سال 1971 است از زمان شاه تاکنون اصلی‌ترین منبع نقل و انتقال‌های مالی ایران در قاره سبز بوده است. بسیاری این بانک را شاخه مالی ایران در اروپا می‌دانند.


( ۱ )

نظر شما :