دو امريکايى منتظر سفر نوروزى مشايى

۲۳ اسفند ۱۳۸۹ | ۱۷:۲۱ کد : ۱۰۶۹۲ آمریکا
ملاقات اسفنديار رحيم مشايى با سفير سوئيس و سفر نوروزى اش به نيويورک که در فاصله زمانى اندکى با دادگاه دوم متهمان امريکايى در ايران انجام مى شود، خبرى اميدوارکننده براى ايالات متحده و خانواده هاى دو زندانى دربند است.

ديپلماسى ايرانى: شش ماه از آزادى با قيد و شرط سارا شورد ديگر متهم امريکايى که به اتهام ورود غيرقانونى به خاک ايران بازداشت شده بود مى گذرد. او در دادگاه نخست که 17 بهمن ماه برگزار شد حضور نيافت و بيمارى مادرش را دليل عدم حضور اعلام کرد اما بطور قطع در دومين جلسه نيز خبرى از او نخواهد شد و بايد ديد تکليف دو متهم ديگر ماجرا به کجا کشيده مى شود.

بنا براعلام رييس کل دادگسترى استان تهران، جلسه بعدى دادگاه امريکايى هاى متهم به جاسوسى 21 ارديبهشت سال 90 برگزار مى شود. اين دادگاه پس از آن انجام مى شود که رئيس دفتر و دست راست محمود احمدى نژاد نوروز را در نيويورک خواهد بود تا ضمن شرکت در مراسمى که سازمان ملل به همين مناسبت برگزار خواهد کرد، ديدارهايى را هم با ايرانيان مقيم امريکا انجام دهد.

بطور کلى سازمان دهى مجدد شوراى عالى ايرانيان خارج از کشور توسط رحيم مشايى و تعيين خط مشى و سياست هاى تازه براى اين شورا سبب شده است تا ديدارها و روابط موثرى ميان دولت احمدى نژاد با برخى چهره هاى متنفذ ايرانى مقيم امريکا شکل بگيرد و سفرهاى گاه به گاه اعضاى دولت را به اين کشور با گمانه ها و احتمالاتى مختصر اما مهم همراه کند.

زمانى که سارا شورد آزاد شد، باراک اوباما در پيامى تشکرآميز از تلاش هاى سوئيس و عمان در اين قضيه تقدير کرد. اين پيام نشان داد که تنها عمان و سلطان قابوس واسطه رهايى شورد نبوده، بلکه سفارت سوئيس نيز به عنوان حافظ منافع امريکا در تهران در ماجرا دخيل بوده و کوشش هايى را مصروف داشته است.

علاوه بر اين، پس از آزادى خانم شورد با قيد وثيقه، صحبت هايى از جانب هوشنگ اميراحمدى که به دلال رابطه ايران و امريکا شهره است، منتشر شد که رسانه هاى رسمى ايران چون روزنامه جمهورى اسلامى و خبرآنلاين هم آن را بازتاب دادند. او آزادى سارا شورد را مرهون پيگيرى و لابى هاى خود دانست و گفت: "مفتخرم که بگویم من مدتی را برای رایزنی در این باره صرف کرده ام. من چهار بار در این مدت به ایران سفر کرده ام. من حدود سه هفته پیش از ایران بازگشتم." (مقصود او سه هفته پيش از آزادى شورد بود)

امیراحمدی همچنين تصريح کرد: "سارا شورد در قالب طرح تبادل زندانیان با ایران آزاد شد، چندی پیش شهرام امیری دانشمند فیزیک ایران که در آمریکا بود آزاد شد و به ایران بازگشت. آزادی سارا شورد اقدامی متقابل در برابر آزادی شهرام امیری بوده است."

هوشنگ اميراحمدى از کشف هاى رحيم مشايى در جريان فعال سازى و سازماندهى شوراى عالى ايرانيان بود و در مقاطعى شائبه ديدار ميان اين دو نيز در رسانه ها مطرح شد که اميراحمدى قويا آن را تکذيب کرد اما تحرکاتش را براى برقرارى رابطه ميان دولت هاى ايران و امريکا نه تنها تکذيب نکرد که با ادله و منطق سياسى شرح داد و آن را براى دو کشور ضرورى شمرد.

روايت خانم شورد نيز که از تلاش يک مقام ايرانى براى آزادى اش حکايت داشت جالب توجه بود. او پس از عزيمت به امريکا در گفتگو با رادیو اروپای آزاد، از تلاش يک مقام ایرانی که می خواست برای او وثیقه بگذارد پرده برداشت و گفت: "این حکایت من را به شدت تحت تاثیر قرار داد. چون این فرد به شدت نگران وضعیت سلامتی من بود و می خواست به هر وسیله ای لوازم و شرایط آزادی من فراهم شود."

او اعلام کرد هیچ گاه این مقام ایرانی را نخواهد شناخت. در ايران هم کسى درباره هويت اين ايرانى گمنام و دلسوز نپرسيد و هيچ دستگاهى آن را تکذيب نکرد.

اگرچه آزادى سارا شورد از سوى بخش هايى از حاکميت مورد انتقاد قرار گرفت و نوعى عقب نشينى سياسى تلقى شد، اما برخى ديگر آن را زمينه سازى براى تخفيف مواضع امريکا در قبال ايران و نيز برگ برنده اى در دست احمدى نژاد در برابر رسانه هاى خارجى و تريبون هاى مخالف جمهورى اسلامى قلمداد کردند. احمدى نژاد قرار بود چند روز بعد براى شرکت در اجلاس سالیانه مجمع عمومی سازمان ملل عازم نیویورک شود.

اکنون که روزهاى پايانى اسفند را پشت سر مى گذاريم، ملاقات هفته پيش اسفنديار رحيم مشايى با سفير سوئيس و سفر نوروزى او به نيويورک، اين گمانه را تقويت کرده است که در آستانه برگزارى دادگاه دوم متهمان امريکايى، تحولاتى در سطوح عالى رخ دهد و دادگاه ارديبهشت ماه را تحت تاثير قرار دهد.

سه تبعه امريکايى به نام هاى سارا شورد، شين بائر و جاشوا فتال نهم مردادماه 1388 به دليل ورود غيرقانونى به خاک ايران دستگير و متهم به جاسوسى شدند. نخستين جلسه دادگاه رسيدگى به اتهامات آنها 17 بهمن ماه سال جارى بصورت غيرعلنى در شعبه 15 دادگاه عمومى و انقلاب تهران و به رياست قاضى صلواتى برگزار شد و متهمان اتهامات وارده را رد کردند. سارا شورد 23 شهريور امسال با قرار وثيقه 500 ميليون تومانى آزاد شد و به ايالات متحده بازگشت.


نظر شما :