اسرائیل خود را برای جنگ آماده می‌کند

۱۴ فروردین ۱۳۹۰ | ۰۲:۳۲ کد : ۱۰۸۵۲ اخبار اصلی
در حالی که منطقه در تب و تاب انقلاب‌های مردمی می‌سوزد و در هر کشوری از کشورهای عربی شاهد تظاهرات آزادخواهانه ملت عرب برای رهایی از مستبدین سی و اندی ساله حاکم بر آنها هستند، اسرائیلی‌ها دست از تهدید نظامی بر نمی‌دارند

دیپلماسی ایرانی: در حالی که منطقه در تب و تاب انقلاب‌های مردمی می‌سوزد و در هر کشوری از کشورهای عربی شاهد تظاهرات آزادخواهانه ملت عرب برای رهایی از مستبدین سی و اندی ساله حاکم بر آنها هستند، اسرائیلی‌ها دست از تهدید نظامی بر نمی‌دارند. تلاویو همچنان خواب جنگ می‌بیند چه منطقه انقلابی باشد چه استبدادی. ظاهرا برای اسرائیل فرقی نمی‌کند که در منطقه چه رخ می‌دهد چرا که همیشه برای آن مردم خاورمیانه دشمنانش محسوب می‌شوند.

به گزارش میدل ایست آن لاین، رسانه‌ها و مطبوعات اسرائیلی خبر از مانورهای جدید نظامی ارتش اسرائیل برای جنگ احتمالی با سوریه، حزب الله و حماس می‌دهند. چندی پیش مطبوعات اسرائیلی نوشته بودند که در درون کابینه نتانیاهو بحث بر سر از سرگیری جنگ علیه حماس در نوار غزه بالا گرفته و تلاش می‌شود که حماس و جهاد اسلامی را تحریک کنند تا به واسطه آن جنگی جدید در منطقه راه بیندازند.

در همین رابطه ژنرال بینی گانتس، رئیس جدید ستاد نیروهای مسلح اسرائیل بر مانور نظامی تازه‌ای نظارت داشته که آن را ژنرال گرشون هاکوهین، فرمانده دانشکده‌های نظامی اسرائیل طراحی کرده است. هاکوهین به روزنامه جروازلیم پست، گفته است که این مانورها، جزء برنامه‌های همیشگی ارتش اسرائیل بوده و شامل بخش‌های زمینی، هوایی و دریایی می‌شده است.

از سناریوهایی که احتمالا اسرائیل قصد دارد به اجرا بگذارد، انجام حملات دریایی غیر مستقیم نظامی به ویژه علیه حزب الله است که پیش‌بینی می‌کند با این کار بتواند سوریه، حماس و ایران را نیز به یک زورآزمایی تازه دعوت کند.

گانتس در این باره گفت: «این مانورها بخشی از آماده‌سازی ما برای تامین امنیت اسرائیل محسوب می‌شود.»

از نکته بارز این مانور نظامی حضور کم‌رنگ ارتش در آن است که به اعتقاد کارشناسان گواهی بر این است که اسرائیل خود را برای انجام سلسه فعالیت‌های تروریستی علیه حزب الله، حماس، سوریه و ایران آماده می‌کند. فعالیت‌هایی که نقش ارتش اسرائیل بسیار کم‌رنگ خواهد بود. مانوری که ایهود باراک، وزیر دفاع و نمایندگان کمیسیون‌های خارجی و دفاع کنیست یا پارلمان اسرائیل نیز نیز از پایگاه‌های آن دیدن کرده‌اند.

هاکوهین هدف از این مانور را آموزش برخورد بازدارنده برای ارتش اسرائیل اعلام کرد.

از سوی دیگر لحن مواضع لبنان و اسرائیل علیه یکدیگر نیز بالا گرفته است. حزب الله در پاسخ به ادعای اسرائیل مبنی بر این که طرحی را در دست بررسی دارد که برخی مراکز در درون لبنان مورد حمله نظامی قرار دهد را در حقیقت نوعی تهدید نظامی اسرائیل علیه لبنان دانسته است.

نواف الموسوی، نماینده حزب الله در پارلمان لبنان در این باره گفت: «لبنان حق خود می‌داند که تهدیدهای علنی اسرائیل در بحث‌های نظامی و امنیتی را به طور رسمی پاسخ دهد. اسرائیلی‌ها می‌خواهند از وضعیت دگرگونی منطقه سوء استفاده کرده و همانند همیشه جنایت تازه‌ای را در حق مردم مظلوم لبنان انجام دهند.»

یکی از مقامات ارشد اسرائیلی روز پنج‌شنبه اول آوریل گفت: «اسرائیل صدها موقعیت نظامی وابسته به حزب الله را در خاک لبنان شناسایی کرده و قصد دارد در عملیاتی از پیش طراحی شده این مواضع را منهدم کند.»

وی همچنین تهدید کرد، این مواضع قطعا اهداف آتی اسرائیل برای جنگ احتمالی با حزب الله لبنان خواهد بود حتی اگر در مناطق مسکونی باشند.

یکی از مقامات اسرائیلی که نخواست نامش فاش شود درباره جزئیات مواقع مورد ادعای تلاویو گفت: «این مواقع صدها مکان را شامل می‌شود که برخی از آنها پناهگاه‌های زیرزمینی حزب الله هستند و برخی دیگر نیز انبارهای بزرگ اسلحه. بر اساس اطلاعات به دست آمده این مواقع شامل حداقل 550 پناهگاه، 300 مرکز ارتباطی و یک‌صد مرکز نظامی است که اغلب آنها در جنوب نهر اللیطانی در مرز لبنان – اسرائیل واقع شده است.»

وی مدعی شد که این مکان‌ها از جمله مکان‌هایی هستند که اسرائیل حق خود می‌داند که هر وقت لازم شد آنها را مورد حمله نظامی قرار دهد حتی اگر در مناطق مسکونی و در میان شهروندان عادی واقع شده باشد یا این که پایین‌تر از خط آبی که توسط سازمان ملل در سال 2000 پس از عقب‌نشینی اسرائیل از جنوب لبنان ترسیم شده، باشد.

موسوی در پاسخ به این ادعاها گفت: «لازم است که در برابر اظهارات این چنینی رژیم صهیونیستی سکوت اختیار نشود و به طور جدی از طریق مجاری قانونی مجرمان سیاسی و نظامی اسرائیل مورد پیگرد قرار بگیرند.»

وی از وزارت دادگستری لبنان خواست که حمایت‌های لازم از شهروندان لبنانی برای اقامه دعوا علیه جنایتکاران اسرائیلی انجام شود و گفت که وزارت امور خارجه لبنان وظیفه دارد که از سفرای خود در خارج از لبنان بخواهد تا تحرکات لازم و فوری را برای تحت پیگرد قرار دادن مجرمان اسرائیلی انجام دهند.


نظر شما :