هدفمندى يارانه‌ها، احداث پالايشگاه‌ها، مقابله با تحریم‌ها

۱۶ فروردین ۱۳۹۰ | ۰۳:۱۶ کد : ۱۰۸۷۸ اقتصاد و انرژی
وزير نفت با اشاره به صادرات بنزين ايران به عراق و افغانستان، از تصميم دولت براى راه اندازى پالايشگاه جهت توليد بنزين خبر داده و آن را يکى از راه هاى مقابله با تحريم ها خوانده است

ديپلماسى ايرانى: وزیر نفت در تازه ترين اظهاراتش به افزایش ظرفیت تولید بنزین تا مرز 80 میلیون لیتر تا پایان امسال اشاره کرده و تاکيد کرده است که در سال جهاد اقتصادى ظرفيت توليد بنزين پالايشگاهى ايران افزايش مى يابد.

سیدمسعود میرکاظمی از تاثير اجراى قانون هدفمندی یارانه ها بر کاهش مصرف سوخت سخن گفته و افزوده است: با اجرای قانون هدفمندی یارانه ها مصرف بنزین ایران به کمتر از 52 میلیون لیتر در روز رسیده است. در مجموع متوسط مصرف این حامل انرژی نسبت به ماه های قبل از اجرای این جراحی اقتصادی حدود 20 درصد کاهش را نشان می دهد.

اما ميرکاظمى که در گفتگو با خبرگزارى مهر نويد احداث پالايشگاه هاى تازه و افزايش صادرات بنزين ايران را در سال 90 داده، اعلام کرده است که در سال جاری ظرفیت تولید بنزین پالایشگاهی 23 تا 27 میلیون لیتر در روز افزایش می یابد.

رئیس ستاد تدابیر ویژه اقتصادی وزارت نفت، استاندارد یورو پنج اروپا را به عنوان یکی از ویژگی های بنزین تولیدی در طرح های جدید پالایشگاهی کشور عنوان کرده و گفته است: با توجه به تولید بنزین با استاندارد اروپایی و کاهش مصرف پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها امکان صادرات این فرآورده نفتی به بازارهای بین المللی فراهم شده است.

عضو کارگروه نمایندگان ویژه محمود احمدى نژاد در امور نفت با تاکید بر اینکه از بهمن ماه سال گذشته مجوزی برای صادرات یک میلیارد لیتر بنزین پالایشگاهی صادر شده، اضافه کرد: در شرایط فعلی یکی از راه های مقابله با تحریم راه اندازی پالایشگاه های جدید نفت در سطح کشور است.

شايد اشاره او به توافقات سال گذشته وزارت نفت ايران با دولت افغانستان باشد که پس از کشمکش هاى دوماهه بر سر انتقال تانکرهاى سوختى و مشکلات ترانزيتى حاصل شد و مقرر شد سوخت موردنياز افغان ها به جاى عراق و ساير کشورهاى همجوار از ايران تامين شود. به گفته وزیر نفت با بهره برداری از طرح های جدید پالایشگاهی و بنزین سازی و کاهش چشمگیر مصرف، صادرات بنزین ایران به خارج کشور آغاز شده است.

میرکاظمی درباره آخرین وضعیت سرمایه گذاری در صنایع بالادستی و پائین دستی صنعت نفت کشور توضیح داد: مطابق با برنامه تدوین شده امسال حدود 21 میلیارد دلار معادل 21 هزار میلیارد تومان در بخش صنایع بالادستی نفت و گاز کشور سرمایه گذاری خواهد شد.

اجراى قانون هدفمندى يارانه ها که به کاهش مصرف سوخت و افزايش صادرات محصولات نفتى انجاميده، سبب شده است تا طرح هاى توسعه اى پالايشگاه ها و بهره بردارى از مراحل مختلف طرح هاى در دست احداث با سرعت بيشترى پيش برود.

رئیس هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه حجم سرمایه گذاری های انجام شده در هر پالایشگاه نفت بین 2.5 تا 3 میلیارد دلار برآورد می شود، اضافه کرد: در هر یک از طرح های توسعه پالایشگاه های موجود به طور همزمان هفت تا هشت هزار نفر مشغول به کار خواهند شد.

همزمان با آغاز شمارش معکوس برای بهره برداری از طرح های جدید پالایشگاهی و بنزین سازی پالایشگاه های موجود نفت، مجوزی برای صادرات یک میلیارد لیتر بنزین پالایشگاهی به بازارهای بین المللی صادر شده است. بر این اساس شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران از صادرات اولین محموله هزار تن بنزین به افغانستان خبر داده و اعلام کرده بود: برای صادرات دومین و سومین محموله نیز در حال مذاکره هستیم.

فرید عامری مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی هم پیشتر از برنامه ریزی و بازاریابی برای صادرات بنزین به کشورهای افغانستان و عراق برای سال آینده خبر داده و به خبرگزارى مهر گفته بود: هم اکنون مذاکراتی با عراق و افغانستان برای صادرات بنزین انجام شده و توافق کامل با این دو کشور همسایه برای صادرات بنزین انجام شده است.

وی همچنین با اشاره به بازاریابی برای صادرات بنزین به برخی از کشورهای جنوب شرق آسیا تاکید کرده بود: علاوه بر بنزین با افغانستان برای صدور نفت سفید، گازوئیل و سوخت هواپیما به توافق نهایی دست یافته ایم.


نظر شما :