امریکا باز هم به فلسطینی‌ها نه گفت

۱۷ فروردین ۱۳۹۰ | ۰۵:۲۲ کد : ۱۰۹۱۰ اخبار اصلی
اخباری به گوش می‌رسید مبنی بر این که اتحادیه اروپا قصد دارد کشور مستقل فلسطینی را بر اساس مرزهای 1967 به رسمیت شناخته و برای عضویت آن در سازمان ملل پرونده‌اش را در شورای امنیت به رای بگذارد. اما ظاهرا نمی‌توان چندان هم به این تحرکات امیدوار بود

دیپلماسی ایرانی: اخباری به گوش می‌رسید مبنی بر این که اتحادیه اروپا قصد دارد کشور مستقل فلسطینی را بر اساس مرزهای 1967 به رسمیت شناخته و برای عضویت آن در سازمان ملل پرونده‌اش را در شورای امنیت به رای بگذارد. اما ظاهرا نمی‌توان چندان هم به این تحرکات امیدوار بود. گویا مقامات اسرائیلی که از موضوع به رسمیت شناخته شدن کشور مستقل فلسطینی پریشان شده‌اند و در کنار تحولات خاورمیانه به شدت کلافه‌اند، فشارهای تازه‌ای را به ایالات متحده وارد آورده‌اند تا این کشور از حق وتوی خود در شورای امنیت استفاده کرده و اجازه ندهد که کشور مستقل فلسطینی به رسمیت شناخته شود.

به گزارش روزنامه لبنانی الاخبار، شیمون پرز، رئیس جمهوری اسرائیل که به واشنگتن سفر کرده، توانسته کاخ سفید را قانع کند که به جمع کشورهای معترف به کشور مستقل فلسطینی نپیوندد. اگر چه هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه ایالات متحده به رئیس جمهوری اسرائیل گفته است که زمان فرصت‌های بزرگ فرا رسیده و باید از بسیاری از موانع موجود عبور کرد.

باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده نیز روز سه‌شنبه 5 آوریل نیز گفت: «با وقوع انقلاب‌های عربی لزوم حل و فصل بحران فلسطین و اسرائیل بیش از پیش احساس می‌شود.»

با این حال به نظر می‌رسد اگر چه انقلاب‌های عربی نزد مقامات ارشد امریکایی نگرانی‌ها از عاقبت پرونده صلح اعراب و اسرائیل را بیشتر کرده ولی مقامات اسرائیلی هنوز به این درک نرسیده‌اند و همچنان می‌خواهند در برابر تحولات موجود منطقه ایستادگی کرده و تا آن جا که می‌توانند مقاصد خود را پیش ببرند، حتی اگر بنا باشد هزینه‌های سنگینی در این راه دهند. به گونه‌ای که اخباری به گوش می‌رسد مبنی بر این که اسرائیلی‌ها در این بحبوحه منطقه‌ای به فکر جنگ تازه‌ای در منطقه هستند. بر اساس همین دیدگاه نیز حاضر نیستند کشور مستقل فلسطینی تشکیل شود تا حداقل از میزان فشارهای منطقه‌ای علیه آنها کاسته شود.

پرز در ساعت‌های پایانی سه‌شنبه شب با وزیر امور خارجه امریکا دیدار کرد. دیداری که ظاهرا چندان هم فضای دوستانه بر آن حاکم نبود. اگر چه در نهایت این اسرائیل بود که توانست خواسته خود را بر امریکایی‌ها تحمیل کند. بنا به گزارش‌ها هنگامی که پرز صحبت از لزوم گسترش روابط امریکا و اسرائیل می‌زد و می‌گفت باید عملا این روابط در آینده گسترش یابد و ابراز امیدواری می‌کرد که آینده بهتری برای کودکان اسرائیلی و دیگر کشورهای منطقه فراهم شود، هیلاری کلینتون به او گفت: «آقای رئیس جمهور باید اعتماد بیشتری را به خود جلب کند و خود را متمایز از دیگران نشان دهد. نباید به مسائل با دیدی استثنائی نگاه کرد.»

این در حالی است که دنیس راس، مسئول پرونده خلیج فارس، ایران و خاورمیانه در شورای امنیت ملی امریکا در کاخ سفید که به خود را بیش از همه به اسرائیلی‌ها نزدیک می‌داند در این باره گفت: «امریکا با اعلام کشور مستقل فلسطینی به صورت یکجانبه مخالف است و با توجه به تحولات اخیر دنیای عرب اسرائیل احساس نیاز بیشتری به ضمانت‌های امنیتی در برابر برآورده ساختن خواست‌های فلسطینی‌ها می‌کند.»

دنیس راس که در کنفرانس "مبارزه با تخریب چهره یهودیت" سخنرانی می‌کرد، همچنین گفت: «بارها گفته‌ایم که زمینه‌های تشکیل کشور مستقل فلسطینی باید از طریق مذاکره فراهم شود نه از طریق بیانیه‌های رسانه‌ای یک‌جانبه و جنجالی یا رفتن به سازمان ملل. تضمین‌هایی که اسرائیل برای ثبات و امنیت خود می‌خواهد در راستای توافق‌نامه صلح با فلسطینان و بسیار دقیق است، به خصوص در این فرصت زمانی تغییر.»

در همین رابطه گاری کارنی، سخنگوی کاخ سفید از پاسخ دادن به سوالی درباره این که مواضع اوباما نسبت به اعطای کرسی دائمی سازمان ملل به کشور فلسطینی چه خواهد بود، طفره رفت و گفت: «او نمی‌خواهد که پرونده درگیری اعراب و اسرائیل از مسیر خود خارج شود ولی می‌توانید برای پاسخ این سئوال به وزارت امور خارجه امریکا مراجعه کنید.»

از سوی دیگر و در تحولی تازه در پرونده فلسطین و اسرائیل، 40 چهره برجسته اسرائیلی که در میان آنها روسای سابق دستگاه‌های امنیتی اسرائیل مانند موساد و شین بیت، ارتش، استادان چپ‌گرای دانشگاه‌های اسرائیل، بازرگانان مشهور و پسر اسحاق رابین، نخست‌وزیر اسبق اسرائیل که پدرش در سال 1995 ترور شد، به چشم می‌خورد، امروز چهارشنبه 6 آوریل طرحی برای از سرگیری مذاکرات صلح اعراب و اسرائیل مطابق با متغیرهای روز ارائه می‌دهند و امیدوارند که این طرح با حمایت مردمی همراه شود تا بر دولت اسرائیل نیز اثر بگذارد. به اعتقاد آنها این طرح می‌تواند بر پروسه صلح خاورمیانه از سوی جامعه جهانی فشارهای تازه‌ای وارد کند.

بر اساس این طرح که با پیشنهاد صلح عربی اتحادیه عرب در سال‌های 2002 و 2007 ارتباط مستقیم دارد، کشور مستقل فلسطینی که مشتمل بر غزه و کرانه باختری به پایتختی قدس شرقی خواهد بود تشکیل خواهد شد، اسرائیل از بلندی‌های جولان عقب‌نشینی خواهد کرد و مجموعه‌ای از ابزارهای لازم امنیتی در بعد منطقه‌ای و پروژه‌های همکاری اقتصادی را نیز ارائه خواهد داد.

دانی یاتوم، یکی از چهره‌های بارز این پروژه که در گذشته ریاست موساد را بر عهده داشت در این باره گفت: «ما به اطراف نگاهی انداختیم و به دقت اتفاقاتی که در کشورهای همسایه رخ می‌دهد را زیر نظر گرفتیم، آن گاه به خودمان گفتیم الان وقتش رسیده که مردم اسرائیل نیز صدایشان شنیده شود. احساس می‌کنیم که این طرح می‌تواند مورد تایید بسیاری از اعضای جامعه اسرائیلی قرار بگیرد.»

این در حالی است که محمود عباس، رئیس حکومت خودگردان فلسطینی از واشنگتن خواست که کمیته چهار جانبه خاورمیانه بیانیه‌ای صادر کند و در آن از اسرائیل بخواهد که شهرک‌سازی‌ها را متوقف کند تا بدین ترتیب زمینه‌های بازگشت فلسطینیان پشت میز مذاکره فراهم شود. انتظار می‌رود که کمیته چهارجانبه خاورمیانه در میانه‌های ماه جاری میلادی در پاریس تشکیل جلسه دهد و آخرین تحولات پرونده فلسطین و اسرائیل را مورد بررسی قرار دهد.    


نظر شما :