کاریزمای دوگل و اقتدار شیراک

۰۳ اردیبهشت ۱۳۸۶ | ۲۰:۴۷ کد : ۱۱۱۱۶ نگاه ایرانی
نیکولا سارکوزى گرچه در آخر به واگن آمريکا ملحق خواهد شد اما مقاومت بيشترى را در ابتدا در مقابل فشارهاى آمريکا خواهد داشت. اگر سارکوزى اقتدار شيراک و کاريزماى دو گل را داشته باشد، راهى مستقل‌تر را در پيش خواهد گرفت و روابطش با ايران نيز مقدارى گرم‌تر خواهد شد.
کاریزمای دوگل و اقتدار شیراک

صورت پيروزى سارکوزى و ميانه‌رو بودن وى روابط فرانسه با ايران مقدارى گرم‌تر خواهد شد. در دور دوم انتخابات رياست جمهورى فرانسه، طرفدران حزب کمونيست و چپ به سگولن رويال و طرفداران اتحاد براى دموکراسى فرانسه و ژان مارى لوپن راست افراطى، به نيکلا سارکوزى راى خواهند داد. بعد از سقوط شوروى در حال حاضر برنامه حزب سوسياليست و حزب اتحاديه براى دموکراسى مردم فرانسه چندان تفاوتى با هم ندارد.

همين امر خود يکى از عواملى بود که بيش از 40 درصد مردم در آستانه انتخابات هنوز تصميم نگرفته بودند که به چه کسى راى دهند. در سياست خارجى تمايل رويال به سمت آمريکا بيشتر خواهد بود اما اگر سارکوزى خط مشى دوگل و ژاک شيراک را ادامه دهد، خط مشى مستقل‌ترى را خواهد داشت.

سارکوزى گرچه در آخر به واگن آمريکا ملحق خواهد شد اما مقاومت بيشترى را در ابتدا در مقابل فشارهاى آمريکا خواهد داشت. اگر سارکوزى اقتدار شيراک و کاريزماى دو گل را داشته باشد، راهى مستقل‌تر را در پيش خواهد گرفت و روابطش با ايران نيز مقدارى گرم‌تر خواهد شد.

اما در مورد سياست‌هاى سارکوزى در صورت رئيس جمهور شدن در قبال برنامه هسته‌اى ايران، اگر بخواهد قطعنامه‌اى سوم عليه ايران تصويب شود و اين امر قبل از برگزارى دوره دوم انتخابات رياست جمهورى فرانسه باشد، نماينده فعلى به آن راى خواهد داد که مشخص است ولى اگر بعد از انتخابات باشد هر کدام از دو نفر هم که روى کار آيند همراه با ساير اعضاى شوراى امنيت به آن راى خواهند داد مگر اينکه تعديلى در مواضع ايران صورت بگيرد.


نظر شما :