تسط امریکا بر بحران اقتصادی قطعی است

۰۹ آذر ۱۳۸۷ | ۱۵:۲۰ کد : ۱۱۲۲۹ نگاه ایرانی
نویسنده خبر: دکتر مهدی تقوی
گفتارى از دکتر مهدى تقوى، استاد دانشگاه برای دیپلماسی ایرانی
با توجه به مشخص شدن تیم اقتصادی باراک اوباما، رئیس جمهور جدید ایلات متحده امریکا، بحث و بررسی پیرامون نحوه عملکرد این تیم در مقابله با بحران اقتصادی این کشور آغاز شده است.
 
گفتاری از دکتر مهدی تقوی، استاد دانشگاه و کارشناس اقتصاد بین الملل برای دیپلماسی ایرانی:
 
با وجود اینکه امریکا نقطه آغاز بحرانی اقتصادی کنونی در جهان بود اما بی شک و با قاطعیت می توان گفت که اقتصاد این کشور بر بحران فعلی غلبه خواهد کرد، علت این امر در آن است اعتبار در گردش در امیرکا بسیار قابل ملاحظه است و رئیس جمهور این کشور در اولین گام کمک رسانی به بحران، 700 میلیارد دلار را به بانک ها و موسسات خود تزریق کرد و اقتصاددان برجسته ای کشور با تصمیم علمی و دقیق و انجام بررسی های لازم، سیاست های اقتصادی خود را برای اجرا در اختیار مسئولین می گذارند، تنها رئیس بانک مرکزی این کشور در حد جایزه نوبل اقتصاد است.
 
بحران ها و نوسانات کنونی پدیده ادواری ذات اقتصاد سرمایه داری است، با وجود آنکه بسیاری بر بی سابقه بودن بحران اقتصادی کنونی طی 50 سال اخیر تاکید دارند، اما نمونه ای از چنین بحرانی را در امریکای لاتین، شرق آسیا وروسیه شاهد بوده ایم و نکته قابل تمایز، عدم درگیر شدن امریکا در چنین بحران هایی بوده است.
 
ایالات متحده در همه نقاط جهان جای پا دارد و بر این اساس میزان قابل توجه بدهی های این کشور که هر سال بیش از سال قبل می شود، برای آن مسئله قابل اعتنایی نیست، علت در آن است که 65 درصد مبادلات و معاملات جهانی توسط دلار امریکا انجام می شود، واحد پولی این کشور مورد تقاضای همه است و از این رو می تواند با انتشار اسکناس به خرید کالا از کشورهای مختلف اقدام کند و به این ترتیب بدهی های خود را پرداخت کند، بدون آنکه از تبعات افزایش نقدینگی در داخل متاثر شود.
 
ایالات متحده با اتکا به تکنولوژی و تفکر برتر، 28 درصد تولید ناخالص ملی جهان را به خود اختصاص داده است. اقتصاد امریکا بسیار قدرتمند و تاثیرگذار است و نمی توان گفت که هرچه اقتصادی کشوری وسیع و قوی باشد، رکود و سقوط آن نیز شدیدتر خواهد بود چراکه اقتصاد پویا قادر به جذب و دفع ضربه هاست.
 
جرج بوش با تزریق 700 میلیارد دلار به بانک ها و موسسات امریکایی متاثر از بحران مالی، در واقع بخشی از شدت ضربه بحران به اقتصاد امریکا کاست و این در حالی است که تزریق چنین مبلغی برای بسیاری از دیگر کشورها غیر ممکن است، نباید نگاه سیاسی را به واقعیت های اقتصادی ترجیح داد.
 
در این میان کشورهای اروپایی نیز قادر به حل بحران اقتصادی با روش هایی متفاوت با امریکا هستند، اتحادیه اروپا یک نهاد یکپارچه است که کشورهای عضو در قالب آن می توانند راه حل های جمعی را برای کاهش دامنه و تبعات بحران به اجرا درآورند.
 
تیم اقتصادی اوباما و غلبه بر بحران
حال با مشخص شدن تیم اقتصادی باراک اوباما، رئیس جمهور جدید ایلات متحده امریکا، برخی بر این باورند که سیاست های وی و تیم اقتصادی او تاحدودی نمایانگر دیدگاه های سوسیالیستی است، در حالی که اکنون این سیاست های بهترین حالت ممکن برای حل بحران اقتصادی است، علت وقوع بحران کنونی این بود که غرب از سرمایه داری اصیل فاصله گرفت و از 1973 اقتصاد کنزی فراموش شد، در زمان اعمال سیاست های کنزی، نوسانات مختص سیستم سرمایه داری با سیاست های تثبیتی آرام می شد و بحران ها به اندازه کنونی عمیق نبود.
 
حال در ایالات متحده امریکا با تزریق 700 میلیارد دلار به بانک ها و موسسات مالی و تاکید بر ادامه اینگونه کمک های دولت به ساختار اقتصادی، این کشور مجددا به سیاست های کنزی بازگشته است و اکنون آنچه در امریکا شاهدیم، تفکر کنزی و نه سوسیالیستی است، بر اساس این تفکر، سیاست های تثبیتی دولت، نوسامات اقتصادی را آرام خواهد ساخت.
 
تفکر کنزی حد واسط تفکر سوسیالیستی و سرمایه داری است، در حالیکه آنها که معتقدند سیاست های اقتصادی اوباما گرایش به دیدگاه های چپ دارد باید بدانند که تفکر اقتصادی سوسیالیستی دیگر مرده است.
دکتر مهدی تقوی

نویسنده خبر


نظر شما :