اعراب؛ نگرانی از پیروزی حماس، همراهی با اسرائیل

۱۱ دی ۱۳۸۷ | ۱۷:۵۷ کد : ۱۱۲۳۸ نگاه ایرانی
نویسنده خبر: محمدعلى سبحانى
گفتاری از سفیر سابق ایران در لبنان برای دیپلماسی ایرانی
 اعراب؛ نگرانی از پیروزی حماس، همراهی با اسرائیل
حملات هوايى و موشکى اسرائيل به پايگاه هاى حماس در نوار غزه که بيش از ۲۸۰ کشته بر جاى گذاشته است، واکنش هاى زيادى را در ايران به دنبال داشت و مقام هاى جمهورى اسلامى ایران ضمن محکوم کردن این اقدامات، خواستار تصمیم گیری سریع مراجع و سازمان های بین المللی و منطقه ای در این خصوص شدند.
 
گفتاری از محمد علی سبحانی، سفیر سابق ایران در لبنان و کارشناس مسائل خاورمیانه برای دیپلماسی ایرانی:
 
مسائل غزه را باید در جغرافیای کلی تری مورد بررسی قرار داد، بعد از شکست حزب کادیما برای تشکیل کابینه در اسرائیل، مقامات اسرائیلی وارد بحرانی سیاسی شدند، به این معنا که در شرایط بی دولتی و یا ابقای دولتی که پیشتر سرنگون شده بود؛ قرار گرفته اند.
 
به این ترتیب رقابت های شدیدی در بین احزاب اسرائیلی به وجود آمده و حزب کادیما که شانس اول انتخابات بوده و هست از طرف لیکود و احزاب تند روی اسرائیلی متهم به سازش با فلسطینی ها شد، این مسائل منجر به رقابت احزاب اسرائیلی در افزایش فشارها بر فلسطینی ها و با هدف کسب نظر و آراء مردم اسرائیل شد.
 
بر این اساس، به نظر می رسد که یکی از عوامل اصلی حوادث و تحولات اخیر در غزه، رقابت های انتخاباتی و مسائل داخلی اسرائیل است، اما مسئله دیگر، انتخابات ریاست جمهوری فلسطین است.
 
ماه ژانویه در فلسطین انتخابات ریاست جمهوری دولت خودگردان فلسطینی برگزار می شود، با فضایی که در صحنه فلسطین وجود دارد مقاومت هایی که مردم فلسطین انجام می دهند و همچنین فشارهایی که بروی مردم فلسطین اعمال می شود، نیروهای مقاومت حماس برای پیروزی در انتخابات از محبوبیت بالاتری برخوردار هستند.
 
 کشورهای غربی از جمله امریکایی ها و اروپایی ها و همچنین کشورهای عربی منطقه تمایلی ندارند که حماس همانگونه که در انتخابات مجلس فلسطین پیروز بوده در انتخابات ریاست جمهوری فلسطین نیز پیروز باشد، در این صورت نه تنها غزه بلکه کرانه باختری نیز تحت کنترل و نفوذ حرکت حماس درخواهد آمد و این یک مشکل بزرگ برای اسرائیلی ها و اسرائیلی ها و اعراب ایجاد می کند.
 
حتی کشورهای عربی منطقه نیز چنین تصور می کنند که با محمود عباس راحت تر خواهند بود، بر این اساس شاهد نوعی همکاری میان اسرائیلی ها و کشورهای عربی منطقه هستیم.
 
عرب های به هیچ وجه با حرکت حماس همکاری نمی کنند و مایل نیستند که دموکراسی فلسطینی که امروزه طرفدار نیروهای مقاومت حماس است و از سلامت و صلابت بیشتری برخوردار است، با وجود برخی اتهامات که به این نیروها وارد است؛ بر سر کار آید و به طور کلی کشورهای عربی منطقه شرایط انتخاباتی کنونی را در فلسطین بر نمی تابند.
 
دو نکته دیگر هم به عنوان زمینه های مساعد حملات اخیر اسرائیلی ها به غزه باید مورد توجه قرار گیرد، اول وضعیت انتقالی در ایالات متحده امریکا و دوم تعطیلات کریسمس. اسرائیلی ها همواره از شرایط انتقالی و ناپایدار در امریکا برای انجام اقداماتی که افکار عمومی بین المللی را تحریک و یا مسئولیت پذیری بین المللی بالایی دارد، بهره می گیرند، از سوی دیگر تعطیلات کریسمس نیز زمان مساعدی برای اقدامات اسرائیلی هاست که عمق جنایت و نامردمی بودن این رژیم را به اثبات می رساند، در این تعطیلات مقامات و مراجع و سازمان های مختلف هیچ تصمیمی را اتخاذ نمی کنند و بنابراین زمان برای حمله به غزه- همانگونه که پیش بینی می شد- مناسب بوده است.
محمدعلى سبحانى

نویسنده خبر


نظر شما :