پذیرش ادامه غنی سازی ایران بستری برای مذاکرات برد- برد

۱۸ فروردین ۱۳۸۸ | ۰۴:۰۵ کد : ۱۱۲۶۷ نگاه ایرانی
نویسنده خبر: علی خرم
گفتاری از علی خرم، تحلیل‌گر مسائل سیاسی و نماینده پیشین ایران در وین برای دیپلماسی ایرانی
پذیرش ادامه غنی سازی ایران بستری برای مذاکرات برد- برد

روزنامه فایننشال تایمز خبر داد که مقام‌های امریکا در حال بررسی پذیرش فرآیند غنی‌سازی اورانیوم ایران هستند. براساس گزارش این روزنامه، دیپلمات‌های امریکایی در راستای بخشی از بازنگری سیاست دولت اوباما در قبال ایران مشغول مذاکره درباره این موضوع هستند.

گفتاری از علی خرم، تحلیل گر روابط بین الملل و نماینده پیشین ایران در وین برای دیپلماسی ایرانی:

غنی سازی در ایران بر اساس حقوق بین الملل و معاهده عدم اشاعه سلاح های هسته ای مجاز است اما به شرط آنکه صلح آمیز باشد، بنابراین صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای ایران تنها شرط اساسی برای ادامه فرانید غنی سازی و برنامه های هسته ای کشور است.

در صورتی که آقای باراک اوباما و کلیه دولتمردان امریکایی بر ادامه فرایند غنی سازی اورانیوم در ایران اذعان کرده و این مسئله را اصل قرار دهند، آن زمان می توان در خصوص عدم انحراف ایران به سوی تسلیحاتی شدن با ایران به توافق دست یابند، لذا از این بابت حقی را که سال های پیش امریکاییان باید برای ایران بجای نادیده انگاشتن حقوق این کشور به رسمیت می شناختند؛ با تصمیم ادامه غنی سازی اورانیوم در ایران مورد شناسایی قرار خواهد گرفت و این امر می تواند در بسترسازی برای مذاکرات موفق و مبتنی بر شرایط برد- برد بسیار راهگشا باشد.

ایران و بررسی پذیرش غنی سازی اورانیوم در امریکا
به طور قطع کلیه تلاش های جمهوری اسلامی ایران ظرف هفت سال گذشته این بود که ایالات متحده امریکا نیز در کنار برخی ارگان های بین المللی و بعضی کشورهای جهان، حق برخورداری از توان هسته ای را برای جمهوری اسلامی ایران به رسمیت شناخته و این حق را مبنا قرار دهد، با پذیرش رسمی ادامه فرایند غنی سازی در ایران از سوی امریکا، توافق بر سر سایر موارد کار چندان دشواری نیست و در این شرایط به خوبی می توان پیرامون عدم انحراف ایران به سوی تسلیحاتی شدن نیز تعهدات لازم را تضمین کرد.

خروج از بن بست
در صورت مثبت بودن نتیجه بررسی های امریکا پیرامون پذیرش ادامه فرایند غنی سازی ایران، از این پس می توان شاهد باز شدن باب مذاکرات بود، در این شرایط مذاکرات علنی در چهارچوب منطقی و واقعی جایگزین فضای مبتنی بر وحشت و بی اعتمادی خواهد شد، ایران نیز پیشتر متعهد شده بود در صورتی که طرف های غربی حق این کشور را در برخورداری از انرژی و تکنولوژی هسته ای به رسمیت بشناسند، در زمینه ارائه ضمانت برای عدم انحراف از برنامه صلح آمیز هسته ای خود و ممانعت از تسلیحاتی شدن این برنامه گام برخواهد داشت.

علی خرم

نویسنده خبر


نظر شما :