گروه هشت و آینده نگری در برابر ایران

۰۷ تیر ۱۳۸۸ | ۱۴:۲۳ کد : ۱۱۲۹۹ نگاه ایرانی
نویسنده خبر: محمود شوری
گفتارى از محمود شوری، کارشناس مسائل روسیه در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام
گروه هشت و آینده نگری در برابر ایران
سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در نشست وزیران خارجه گروه هشت ضمن مخالفت با صدور بیانیه ای شدیدالحن خطاب به ایران تاکید کرد که منزوی کردن ایران برخورد درستی نیست. وی در عین حال از اعضای گروه 8  دعوت کرد که به اتخاذ سیاست تعامل با ایران روی آورند. بر اساس دیدگاه وزیر خارجه روسیه اجلاس گروه هشت باید بر کار اصلی خود یعنی حل مسئله برنامه هسته‌ای ایران تمرکز کند.
 
محمود شوری، کارشناس مسائل روسیه در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در این گفتار به بررسی علت موضع متفاوت روسیه با دیگر اعضای گروه هشت در قبال ایران می‌پردازد.
 
روسیه در گروه هشت به لحاظ ساختار سیاسی و مدت عضویت در این گروه چندان قابل مقایسه با دیگر اعضا نیست. در واقع اگر نام گروه هشت را گروه هفت به علاوه یک بگذاریم، شاید جایگاه روسیه مشخص‌تر شود. روسیه چند سالی است که به این گروه پیوسته و نسبت به دیگر اعضا از سابقه کمتری در گروه هشت برخودار است.
 
پیرامون مواضع کشورها در برابر وقایع پس از انتخابات ایران دیدگاه‌های متفاوتی وجود دارد؛ از یک سو کشورهای غربی موضع گیری‌های تندی در برابر انتخابات ایران و وقایع پس از آن ابراز داشتند و از سوی دیگر همین کشورها تلاش کردند به شکلی از نگاه روسیه مواضع خود را در قبال ایران طرح کنند.
 
چنین به نظر می‌رسد که با وجودی که غرب به لحاظ ایدئولوژیک موضع تندی علیه ایران داشته اما در عمل تصور می کند که تعامل با ایران در بحث هسته‌ای و دیگر مسائل گریزناپذیر است.
 
به همین دلیل غرب درصدد است از موضع روسیه به مسائل ایران واکنش نشان دهد همان طور که در نشست وزیران خارجه گروه هشت روسیه مانع تصویب بیانیه تند علیه ایران شد، و این مسئله تا میزان زیادی با مسامحه کشورهای غربی همراه بود.
 
در واقع غرب نخواست موضع گروه هشت در برابر ایران آن قدر سخت باشد که در آینده برای هر نوع تعامل یا مذاکره‌ای مشکل آفرین شود، این که گروه هشت تلاش کرد خود را با موضع روسیه در برابر ایران تا حدی همراه کند نشات گرفته از آینده نگری اعضای این گروه است.
 
اما در ارتباط با موضع روسیه در برابر انتخابات ایران باید گفت که این موضع قابل درک بود. مشابه اتهاماتی که غرب به ایران و انتخابات این کشور وارد کرده  در مورد سیستم روسیه نیز مطرح بوده است. حالا طبیعی است که روسیه موضع موافق با ایران داشته باشد چراکه ادعای پیشین مسکو با واکنش‌های تند غرب علیه ایران ثابت می‌شود. ادعایی که معتقد بود هر کشوری که راهی متفاوت با غرب را بپیماید با برخورد غرب مواجه می‌شود. بنابراین پذیرش اتهامات غرب در مورد ایران از سوی مسکو زمینه‌ساز متهم شدن روسیه و سیستم داخلی این کشور در آینده نزدیک خواهد بود.
محمود شوری

نویسنده خبر

کارشناس مسائل بین‌المللی

اطلاعات بیشتر


نظر شما :