ایران و سایه نگرانی مشترک اسرائیل و اعراب بر اجلاس شرم‌الشیخ

۱۳ تیر ۱۳۸۸ | ۱۵:۴۳ کد : ۱۱۳۰۱ نگاه ایرانی
نویسنده خبر: علی بیگدلی
گفتاری از دکتر علی بیگدلی، استاد دانشگاه و تحلیل گر مسائل بین‌المللی برای ديپلماسى ايرانى
ایران و سایه نگرانی مشترک اسرائیل و اعراب بر اجلاس شرم‌الشیخ
نشست شرم الشیخ با حضور پادشاه عربستان سعودی، پادشاه بحرین و رئیس جمهور مصر در قاهره علی رغم عدم حضور مقام ارشدی از ایران به طور ویژه به موضوع ایران و تحولات داخلی این کشور پرداخته و نتیجتا خواستار ممانعت از نفوذ ایران در منطقه شده‌اند.
 
گفتاری از دکتر علی بیگدلی، استاد دانشگاه و تحلیل گر مسائل بین المللی:
 
به طور کلی در فضای موجود دو اندیشه یا نگرانی حاکم و ناظر است؛ یکی نگرانی کشورهای عرب از نفوذ ایران در منطقه است و دیگری نگرانی آنها از نزدیکی احتمالی ایالات متحده امریکا به ایران است، این دو اندیشه با توجه به این‌که سابقه طولانی در دنیای عرب دارد سیاه خود را بر اجلاس شرم الشیخ نیز انداخته است.
 
با این حال دو اندیشه فوق تنها پنجاه درصد قضیه است و بیشتر با پوشش و حمایت اسرائیلی‌ها ادامه دارد، اقداماتی که اخیرا از اسرائیلی‌ها در آذربایجان شاهد بودیم نشان از آن دارد که تاحدود زیادی نگرانی تل آویو از وضعیت ایران بیشتر شده است و این اسرائیل است که بدنبال تقویت این دو اندیشه علیه ایران در منطقه است.
 
تصور می‌کنم با توجه به حوادثی که در ایران رخ داده است تاحدودی جناح مخالفت با ایران در منطقه تقویت شده است، هر چند استدلال مخالفان ایران در منطقه ممکن است ضعیف باشد اما به طور قطع به نفع اسرائیل و در نهایت کشورهای عرب و در نهایت غرب باشد. در این میان این نکته قابل توجه است که اتحادیه اروپا به دلیل این‌که مایل نیست امریکا به مانند عراق در ایران به موفقیت‌هایی نائل شود خیلی از این روند حمایت نمی کند.
 
این موضوعی است که در سیاست کلی اتحادیه اروپا نسبت به امریکا وجود دارد، هدایت کننده اجلاس شرم الشیخ کشورهای عربی، اسرائیل و تاحدودی نیز امریکاست اما بیشترین قدرت هدایت و کنترل را در این میان اسرائیل در اختیار دارد.
 
امریکا؛ نزدیکی به ایران یا همراهی با اعراب
 
اتفاقات اخیر در ایران تاحدودی جدول‌های دیپلماتیک ایران یا برنامه‌های سیاست خارجی کشور را تغییر داد. در واقع نگاه‌ها نسبت به ایران تغییر کرد همان‌طور که نگاه ایران نیز به دیگر کشورها متغیر شد، اما این نکته قابل پیش بینی است ‌که علی رغم فشارهای وارده اسرائیل و اعراب بر امریکا، واشنگتن علاقمند حل اختلافات خود با ایران و بهره گیری از ابزار دیپلماتیک در برابر تهران است.
علی بیگدلی

نویسنده خبر


نظر شما :