اوج بی‌اعتمادی در فضای روابط ایران و مصر

۲۷ تیر ۱۳۸۸ | ۱۶:۲۴ کد : ۱۱۳۰۶ نگاه ایرانی
نویسنده خبر: مسعود ادریسی
گفتاری از مسعود ادریسی، سفیر سابق ایران در لبنان براى دیپلماسی ایرانی
اوج بی‌اعتمادی در فضای روابط ایران و مصر

رسانه‌های ایرانی در حرکتی پرسش برانگیز دیدار وزرای امور خارجه ایران و مصر را پوشش ندادند و تلاش کردند آن را در حد یک دست دادن ساده مطرح کنند، این در حالی است که منوچهر متکی وزیر امور خارجه ایران روز یکشنبه 14 ژوئیه با احمد ابوالغیط همتای مصری‌اش دیدار و گفت و گو کرد. وی که برای شرکت در نشست جنبش عدم تعهدها به شرم‌الشیخ سفر کرده با فیصل مقداد، معاون وزیر امور خارجه سوریه نیز دیدار کرد و پس از آن نیز به همراه وی در یک نشست خبری شرکت کرد.

گفتاری از مسعود ادریسی، سفیر سابق ایران در لبنان و تحلیل‌گر مسائل خاورمیانه و کشورهای عربی:

مشکلات روابط ایران و مصر به پس از جریانات کمپ دیوید و قطع روابط دو کشور از سوی تهران بر می‌گردد، این مشکلات کم و بیش طی این دوران وجود داشته اما در برهه روزنه‌هایی از حل و فصل مشکلات به چشم می‌خورد و در برهه‌ای دیگر مجددا مشکلات تشدید می‌شد.

اکنون در مقطعی از زمان قرار داریم که مشکلات از سرگیری روابط میان مصر و ایران بیشتر از گذشته است، یکی از مهمترین دلایل افزایش تیرگی روابط میان دو کشور در مقطع کنونی سیاست‌های ایران در منطقه بویژه در قبال مسائل فلسطین، جنگ غزه و تحولات لبنان است، این سیاست‌ها چندان با رویکرد مصری‌های در منطقه سازگار نیست، از سوی دیگر تبلیغاتی که دو طرف در زمان جنگ بیست و دو روزه غزه انجام دادند روابطی را که در امید بهبود داشت سرد کرد.

در حال حاضر روابط ایران و مصر یکی از بدترین دوره‌های خود را سپری می‌کند و عدم اعتماد از سوی تهران به سیاست‌های مصر و قاهره نسبت به اقدامات ایران در منطقه به وفور دیده می‌شود، این بی اعتمادی روابط این دو کشور بزرگ و تاثیرگذار منطقه را مشکل آفرین کرده است.

ادامه وضعیت موجود در روابط ایران و مصر به نفع هیچ یک از دو طرف و ملت‌هایشان نبوده و نخواهد بود، باید تلاش کرد این مشکلات و فقدان اعتماد میان طرفین هرچه سریعتر برطرف شود.

اجلاس سران کشورهای غیر متعهد پس از اجلاس وزرای خارجه این کشورها در شرم الشیخ برگزار شد. به طور قطع نوع دعوتی که از ایران برای حضور در این اجلاس شد نیز چندان مورد پسند مقامات ایرانی قرار نگرفت و طبیعی است که این مسئله در کنار عدم اعتمادی که طرفین به سیاست‌های یکدیگر دارند، برخوردشان را نسبت به اجلاس غیر متعهدهای در شرم الشیخ متفاوت می‌کند.

پیامی میان تهران و قاهره
در صورت صحت اطلاعاتی که رسانه‌های عربی در ارتباط با آمدن آقای منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران از شرم الشیخ به تهران (سه شنبه، بیست و سوم تیرماه) و بازگشت ایشان به شرم الشیخ در صبح روز چهارشنبه مطرح کرده اند، می‌توان نتیجه گرفت که احتمالا پیام مهمی میان قاهره و تهران رد و بدل شده است.

در واقع این آمد و شد آقای متکی میان تهران و شرم الشیخ این مسئله را طبیعی می‌کند که مسئله مهمی میان دو کشور مطرح شده که وزیر خارجه را مجبور به مشورت با تهران کرده است.

روابط عادی میان دو کشور در ابهام
اظهارات سخنگوی وزارت خارجه مصر مبنی بر وجود روابط عادی میان تهران و قاهره و لزوم پرهیز دو طرف از برزگ نمایی اختلافات نشان از آن دارد که روابط دو کشور نسبت به یک ماه گذشته تاحدودی تغییر کرده و مثبت شده است چراکه روند تحولات میان ایران و مصر نشان می دهد که طی چند ماه گذشته اظهارات خصمانه‌ای میان دو طرف تبادل شد.

تاکید مصر بر عادی بودن روابط شان با تهران، تمایل قاهره را به عادی سازی روابط نشان می‌دهد با این وجود این بدان معنا نیست که روابط دو کشور در کوتاه مدت در مسیر عادی قرار گیرد چراکه مشکلات فراوانی میان دو طرف وجود دارد.

سیاست‌های ایران در منطقه با سیاست مصری‌ها چندان سازگاز نیست، اما مهمتر از این مسئله عدم اعتمادی است که فضای روابط دو جانبه ایران و مصر را فرا گرفته و مانع از بهبود روابط در کوتاه مدت می‌شود. مصر‌ تصور می‌کند که ایران در امور داخلی این کشور دخالت می‌کند و تهران نیز چندان سیاست‌های مصر در خاورمیانه را نمی پسندد.

مسعود ادریسی

نویسنده خبر


نظر شما :