حضور ناخوشایند نظامیان در منطقه

۱۷ بهمن ۱۳۸۸ | ۱۳:۴۸ کد : ۱۱۳۹۲ نگاه ایرانی
گفتاری از محمدابراهیم طاهریان، سفیر سابق ایران در پاکستان برای دیپلماسی ایرانی
حضور  ناخوشایند نظامیان در منطقه

مقام‌هاى پاکستانى روز چهارشنبه اعلام کردند که سه سرباز آمريکايى که به همراه نيروهاى امنيتى پاکستان در حال سفر بودند در انفجار بمب جاده‌اى در شمال غرب پاکستان کشته و يک سرباز ديگر به همراه چند کودک زخمى شد.

ارتش پاکستان اعلام کرد، اين سربازان در منطقه به عنوان بخشى از يک ماموريت کوچک آمريکا براى آموزش اعضاى شبه نظاميان دولتى در مقابله با شبه نظاميان طالبان و القاعده در اين منطقه حضور داشتند.

اگر کشته شدن اين سربازان از سوى سفارت آمريکا تاييد شود، پيروزى مهمى براى شبه نظاميان در مرز افغانستان - پاکستان محسوب مى‌شود.

سخنگوى ارتش پاکستان نيز خبر کشته شدن سه سرباز آمريکايى و زخمى شدن يک سرباز ديگر را در شمال شرق پاکستان تاکيد کرد.

گفتاری از محمد ابراهیم طاهریان، سفیر سابق ایران در پاکستان:

همانطور که در اخبار آمده،  در انفجاری که در شمال غرب پاکسنتان اتفاق افتاد سه نفر از نظامیان امریکایی کشته شدند. می­توان گفت این اولین باری است که خبری در مورد حضور نظامیان امریکایی در پاکستان مخابره می شود.

به نظر می رسد که حضور این نظامیان تحول و اتفاق بسیار مهمی است، به این دلیل که تا به حال سخنی در مورد توافق نظامی میان ایلات متحده امریکا و پاکستان برای حضور نظامیان امریکایی در این کشور نشده است.

این موضوع می تواند در معادلات منطقه و معادلات داخلی پاکستان بسیار تاثیرگذار باشد به سبب اینکه افکار عمومی پاکستان نسبت به اقدامات غیرقانونی امریکایی ها مانند فرستادن هواپیماهای بدون سرنشین معترضند.

چنین اتفاقی می تواند منشا تحول سیاسی بزرگی در پاکستان باشد و فشار زیادی را از طرف افکار عمومی به بخش تصمیم ساز وارد کند. این نوع اقدامات که به نوعی اقدامات خودسرانه­ ای است و بدون هیچ مجوز یا تفاهمی صورت می گیرد، قطعا به بهبود اوضاع در پاکستان کمکی نمی کند و به میزانی که ناامنی­ها و اختلافات سیاسی  در پاکستان افزایش یابد، قطعا می­تواند در موضوع افغانستان هم تاثیرگذار باشد.

از این جهت به نظر می­رسد باید با حساسیت و دقت بیشتری این موضوع را دنبال کرد و در حقیقت باید یادآوری کرد که این گونه اقدامات و مداخلات در مسائل منطقه از طرف نیروهای نظامی می تواند منجر به پیچیده­ تر شدن موضوع شود؛ راه­ حل مسائل منطقه اعم از پاکستان و افغانستان اصولا رویکرد نظامی نیست.

این اتفاقات یا از روی بی­ تدبیری است یا از روی عجله و یا از روی عدم شناخت منطقه است که به هر صورت، نتیجه آن فقط پیچیده­ت ر شدن اوضاع بود. و اصولا بیانگر این است که کشورهای غربی و کشورهایی که بیشترین نیرو را در افغانستان دارند، شناختی از اوضاع  منطقه ندارند در غیر این صورت این گونه بی­ محابا وارد منطقه نمی­ شدند.

انتشار این خبر نشان دهنده آغاز جریان دیگری است که این جریان می­تواند اوضاع منطقه را بدتر کند. به دلیل اینکه هر پنهان کاری که از طرف بخش های تصمیم ساز شروع شود و از طرف افکار عمومی مورد حمایت قرار نگیرد، حتما ممد شرایط نیست و وضعیت را از حالت فعلی خراب تر خواهد کرد.

امیدواریم وقوع این اتفاق بتواند ابعاد حضور نظامیان خارجی و امریکایی در پاکستان را روشن کند و بر آن اساس بخش های تصمیم ساز و افکار عمومی بتوانند تصمیم مناسبی را اتخاذ کنند که این تصمیم منجر به بهتر شدن اوضاع شود.


نظر شما :