روسیه صادق نیست

۰۱ اسفند ۱۳۸۸ | ۰۲:۳۲ کد : ۱۱۴۰۳ نگاه ایرانی
نویسنده خبر: بهرام امیر احمدیان
گفتاری از دکتر بهرام امیراحمدیان، استاد دانشگاه و تحلیل‌گر مسائل روسیه براى ديپلماسی ایرانی .
روسیه صادق نیست
خبرگزاری روسی اینترفاکس روز چهارشنبه( ۲۸ بهمن) به نقل از الکساندر فومین، معاون شرکت خدمات نظامی و فنی فدرال روسیه، گزارش داد که دلیل عمل نکردن این کشور به قرارداد تحویل سامانه موشکی اس - ۳۰۰ به ایران بروز مسائل فنی بوده است.
 
گفتاری از دکتر بهرام امیر احمدیان، استاد دانشگاه و تحلیل‌گر مسائل روسیه:
 
روسیه در گفته‌ها و تعهدات خود در مقابل ایران صادق نیست. این کشور در زمینه تحویل سیستم‌های موشکی اس- 300 خلاف وعده‌های خود عمل می‌کند؛ مسکو تلاش دارد با توجه به شرایطی که در مورد ایران در محیط بین المللی ایجاد شده از فرصت استفاده کند.
 
رفتار روسیه در زمینه تحویل اس 300 طبیعی است چراکه این کشور صادق نیست، رفتار غیر طبیعی روسیه از دید ایران برای روس‌ها کاملا طبیعی است.
 
ایران باید در مقابل عدم صداقت مسکو اعتراض قدرتمندی ابراز کند. تاکنون شاهد این اعتراض از سوی تهران نبوده‌ایم اما به نظر می‌رسد که اکنون اعلام موضع صریح ایران در مورد رفتارهای غیر صادقانه روسیه ضروری است. با این کار ایران به روسیه نشان می‌دهد در زمانی که مسکو در روابط و تعهدات و قراردادهایش با کشورمان خلل ایجاد می‌کند، باید شاهد عکس العمل متقابل ایران باشد.
 
اکنون برای این واکنش تهران زمان مناسبی است؛ می‌دانیم که روسیه سال‌هاست برای تامین سوخت نیروگاه اتمی بوشهر نیز ایران را در انتظار گذاشت، از این رو روسیه همسایه صادقی برای اجرای قراردادهای دوجانبه نیست.
 
با این حال ایران نیز جایگزین مناسبی به جای روسیه ندارد، اگر چنین نبود دست ایران برای استفاده از جایگزین‌های مختلف به جای روسیه باز بود و مسکو این نوع رفتار را با ایران نداشت. اکنون روسیه با احساس کمبودهای ایران در جایگزینی سیستم‌های اس 300 این گونه رفتار می‌کند.
 
روسیه و امکان فشار و نقش آفرینی در خاورمیانه
 
روسیه بر اساس منافع خود عمل می‌کند، منافع این کشور ایجاب می‌کند که در خاورمیانه رقیب مستقیمی چون ایران را پذیرا نباشد. قدرت‌گیری ایران طبیعتا به نفع روسیه نیست به همین جهت مسکو مدت‌هاست که در معادلات خاورمیانه وارد شده است، این کار با دعوت از رهبران حماس به روسیه برای به رسمیت شناختن این گروه آغاز شد.
 
به نظر می‌رسد که روسیه برای نشان دادن حوزه نفوذ خود در منطقه و کسب مقامی بالاتر در معادلات جهانی وارد عرصه های مختلفی چون مسائل اعراب و اسرائیل یا حیطه فشار بر ایران می‌شود. طبیعی است که همه کشورها به میزان نفوذ خود در محیط بین المللی کسب قدرت می کند.
 
اکنون شاهد هستیم که ترکیه نیز مانند روسیه در مسائل خاورمیانه وارد شده است و این نوع رفتار نشانه قدرت چانه زنی و ایفای نقش در محیط بین الملل است.
 
به نظر می‌رسد که اقدامات اخیر روسیه در مورد ایران در زمانی صورت می‌گیرد که فشارها از جوانب مختلف به سوی ایران در حال افزایش است و کشورهایی مانند روسیه از این فرصت در حال بهره بردای هستند.
 
در موضوع تحویل سیستم اس – 300 نباید انتظار وفای به عهد را از روسیه داشت و طبیعی است که این سیستم تدافعی پیچیده امکان نفوذ سامانه‌های موشکی را از فضای ایجاد شده از سوی امریکا در منطقه غیر ممکن می‌کند.
به همین سبب شاید تاخیرهای مکرر روسیه در تحویل این سیستم بی ارتباط با اقدام امریکا با استقرار سیستم دفاع موشکی در کشورهای خلیج فارس نباشد.
 
همچنین شاید یکی از مذاکرات پشت پرده روسیه و امریکا در تعلیق استقرار سیستم دفاع موشکی واشنگتن در اروپای شرقی نیز به تاخیر در تحویل اس- 300 ها به ایران مربوط بود. اکنون در سایه این توافقات پشت پرده فشای آرامی در اروپا حاکم شده و تنش ها به خاورمیانه و نزدیکی ایران منتقل شده است.
 
ایران باید در اعلام موضعی صریح به روسیه هشدار دهد که این نوع رفتارها موجب عکس العمل ایران می‌شود.
بهرام  امیر احمدیان

نویسنده خبر

استادیار جغرافیای سیاسی، دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران

اطلاعات بیشتر


نظر شما :