دستگیری ریگی؛ خبری خوش اما هشدار دهنده

۰۶ اسفند ۱۳۸۸ | ۰۳:۱۰ کد : ۱۱۴۰۶ نگاه ایرانی
گفتاری از محمد ابراهیم طاهریان، سفیر سابق ایران در پاکستان و تحلیل‌گر مسائل پاکستان و افغانستان براى دیپلماسی ایرانی.
دستگیری ریگی؛ خبری خوش اما هشدار دهنده
گفتاری از محمد ابراهیم طاهریان، سفیر سابق ایران در پاکستان و تحلیل‌گر مسائل پاکستان و افغانستان:
 
در اخبار علام شد که عبدالمالک ریگی دستگیر شده است. این به طور قطع یک موفقیت برای دستگاه اطلاعاتی ایران است. اما باید توجه داشت که پس این رویداد شرایطی ایجاد نشود که برخی بتوانند از احساسات مردم منطقه سوء استفاده کنند و افراد دیگری جایگزین ریگی شوند.
شایعاتی شنیده شده بود که ریگی تبدیل به یک مهره سوخته شده بود و حتی جایگزین‌هایی نیز برای او معرفی شده بود.
 
از سوی دیگر تحولاتی در رابطه با جریان افراط در پاکستان صورت گرفت که حداقل چهار نفر در طول هفته گذشته از عناصر مطرح جریان افراط  توسط دستگاه‌های اطلاعاتی پاکستان دستگیر شدند که یا در داخل این کشور نگاهداری می‌شوند تا تحویل عناصر امریکا و ناتو داده شده‌اند.
 
بر این اساس در راستای کلیه تحولاتی که جریان دارد ممکن است مقامات پاکستانی به این نتیجه رسیده باشند که برای تعدیل هزینه‌ها رویکرد خود را نسبت به افراد تروریستی که در ایران اقدام به ایجاد ناامنی کرده‌اند، تغییر دهند.
 
این رخدادی مثبت است اما باید در عین حال به مابه ازای این تحول توجه داشت چراکه قطعی است که این عناصر مورد حمایت دستگاه‌های اطلاعاتی پاکستان و برخی کشورهای عربی قرار داشتند.
 
نباید اجازه داد که مجددا افراد یا دستگاه‌هایی که این عناصر را حمایت می‌کردند، دچار ارزیابی غلط شوند و بر روی جریان یا فردی دیگری سرمایه گذاری کنند.
آنچه مسلم است این گونه افراد در شرق کشور پایگاه مردمی نداشتند و بر همین اساس به این سرنوشت دچار شده‌اند.
 
بنابراین دستگیری ریگی اتفاقی مهم و مثبت است که باید به دست اندرکاران این اقدام تبریک گفت، همچنین باید مانع از جایگزین شدن عناصر دیگری به جای ریگی و همراهان او شد. در هر حال ریگی یک مهره سیاسی بود.
 
با توجه به کلیه حوادثی که طی هفته گذشته در ارتباط با دستگیری عناصر جریان افراط – به طور مشخص در مورد طالبان و افرادی مانند ملا برادر- شاهد بودیم، احتمال دارد توافقاتی صورت گرفته باشد که در راستای این توافقات مابه ازای جدیدی تعریف شده باشد که باید ایران در این زمینه هوشیار باشد و متذکر شود این برخوردها به نفع مصالح و روابط دو کشور ایران و پاکستان نیست.
 
همچنین باید طرف‌های ایران در مساله ریگی بدانند که جایگزن کردن فرد یا جریان‌های دیگری به جای ریگی و طرفداران او جایی در افکار عمومی منطقه و ایران ندارند.

نظر شما :