دورنمای مثبتی دیده نمی‌شود

۱۴ اسفند ۱۳۸۸ | ۱۵:۰۵ کد : ۱۱۴۱۵ نگاه ایرانی
نویسنده خبر: مهدی محتشمی
گفتاری از دکتر مهدی محتشمی، تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی ایران برای دیپلماسی ایرانی.
نماینده دایم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: "گزارش مدیرکل آژانس باعث ایجاد ابهام در افکار عمومی شده است و در برخی موارد این گزارش با وارد شدن به جزییات فنی، سوء‌تفاهم‌هایی ایجاد کرده است."
 
گفتاری از دکتر مهدی محتشمی، کارشناس اروپا و امریکا در دفتر مطالعات وزارت امور خارجه و تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی ایران:
 
هرچه که تصمیمات آژانس پیرامون موضوع پرونده هسته‌ای ایران تندتر شود شرایط و زمینه را برای تصمیم‌گیری شورای حکام علیه ایران فراهم‌تر می‌سازد. علی رغم این که در گذشته نیز شاهد بودیم که اعضای غیر متعهد شورای حکام در قالب بیانیه گروه "نم" همواره در زمینه ممانعت از تند شدن شرایط و بر ضد ایران با کشورمان همکاری داشته‌اند اما برآیند نهایی این نوع اقدامات و بیانیه‌ها در اجلاس شورای حکام فی الواقع کمتر تاثیرگذار بوده و این شورا با توجه به ترکیب اعضای خود که اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل یا به شکلی دیگر اعضای گروه 1+5 را در خود دارد، تصممیاتی متفاوت را اتخاذ خواهد کرد.
 
گزارش آقای آمانو در مقایسه با گزارش‌های آقای البرادعی در مورد وضعیت برنامه هسته‌ای ایران تفاوت‌های اساسی داشت. گزارش اخیر حداقل در ارتباط با راستی آزمایی‌های بیشتر و ابهامات مورد نظر مدیر کل آژانس، صراحت بیشتری دارد.
 
به نظر می‌رسد که نشست چهار روزه فعلی شورای حکام آژانس مرحله‌ای باشد برای زمینه سازی در ارسال پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت. به طور قطع این فرایند می‌تواند به عنوان یک برنامه کاری برای قطع نامه‌ای که شورای امنیت می‌خواهد در آینده علیه ایران به تصویب برساند، مطرح باشد.
 
این برنامه کاری می‌تواند تا حدودی تاثیرگذار باشد اما با این حال باید منتظر ماند چراکه ما از توافقات پشت پرده خبر نداریم که تا مشخص شود که با توجه به نامه جدید نمایده دائم ایران در آژانس به دبیر کل، آیا ایران همچنان بر موضع سابق خود پایبند است یا خیر. در صورتی که مواضع ایران بلاتغییر باشد تصور می‌کنم که شورای حکام مجددا قطع نامه‌ای را با توجه به گزارش بیست و نه صفحه‌ای آقای آمانو در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران تصویب خواهد کرد.
 
به این ترتیب چشم انداز یا دورنمای مثبتی دیده نمی‌شود، در واقع بررسی‌های کنونی شورای حکام زمینه‌سازی بیشتر برای تسهیل قطع نامه‌های بعدی در شورای امنیت است. در مرود شخصیت مدیرکل آژانس باید گفت که آقای البرادعی روابطی با ایران داشت که امروز این شرایط با آقای آمانو فراهم نیست، در عین حال مدیر کل جدید از کشوری است که تا حدود زیادی متمایل به طرف امریکا و غرب است. با این تفاسیر شخصا استنباطی از تاثیر قطعی سفر آقای لاریجانی به ژاپن در ارتباط با این پرونده قائل نیستم و آقای آمانو نیز یقینا خط و مشی فکری خود را از ژاپن نمی‌گیرد اگرچه ایشان ژاپنی است.
 
تلاش تهران ضروری است!
 
سیاست خارجی و دیپلماسی ایران باید در این فضا هوشمندانه عمل کند تا مانع زمینه سازی شکل گیری گزارشی در شورای حکام شود که به احتمال زیاد می‌تواند مقدمه‌ای برای قطع نامه شورای امنیت پیامون ایران در ماه مارس باشد.
 
در این فضا تهران باید تمام تلاش خود را بروی اقداماتی متمرکز کند که مانع تندتر شدن متن و ادبیات قطع نامه احتمالی شورای حکام یا هر نوع گزارشی که قرار است صادر کند شود.
مهدی محتشمی

نویسنده خبر


نظر شما :