معرفی نوروز ایرانی-اسلامی با استفاده از دیپلماسی

۰۲ فروردین ۱۳۸۹ | ۲۱:۵۹ کد : ۱۱۴۲۹ نگاه ایرانی
نویسنده خبر: حسین شیخ‌الاسلام
يادداشتى از حسین شیخ‌السلام، تحلیل‌گر مسائل بین‌المللی براى ديپلماسى ايرانى
معرفی نوروز ایرانی-اسلامی با استفاده از دیپلماسی
ضمن تقدیر و تشکر از دست اندرکاران وزارت خارجه و تصویب کنندگان قطع نامه "روز بین المللی نوروز" در مجمع عمومی سازمان ملل متحد که اول فرودین ماه را به عنوان روز بین المللی نوروز به اتفاق آراء در چهارم اسفند ماه سال 88 به تصویب رساندند باید گفت که اگر ایران در عرصه بین المللی برای معرفی و ثبت نوروز به عنوان سنتی ایرانی فعال نباشد، طرف‌های غربی در بهره برداری محتوایی از این سنت فرصت پیدا می‌کنند.

در واقع میان برگزاری سنت نوروز از سوی غیر مسلمانان ایرانی و مسلمانان ایرانی تفاوت وجود دارد، محتوای این سنت اهمیت دارد. اکنون طرف‌های غربی برای محتواسازی نوروز تلاش دارند و در مقابل ایران نیز در همین راستا تلاش‌هایی را در دستور قرار داده است.

محتوای مورد نظر ایران محتوایی ایرانی- اسلامی است اما محتوای مورد پذیرش غرب در بهترین صورت ایرانی است.

اکنون یک نماینده کنگره امریکا که ژاپنی الاصل است تلاش دارد قطع نامه‌ای را در مورد سنت نوروز در کنگره امریکا به تصویب برساند، او نماینده ایالات کالیفرنیا یعنی محل تمرکز تعداد زیادی از ایرانیان است.

همزمان پارلمان اروپا نیز در این زمینه فعال است؛ معاون رئیس پارلمان به همراه رئیس گروه پارلمانی ارتباط با ایران در نامه‌ای به شهردار بروکسل قصد دارند در میدان گراند پلاس این شهرشب عید نوروز را جشن بگیرند.

این تلاش‌ها می‌تواند مثبت باشد به شرطی که ایران بتواند محتوای سنت نوروز را تهیه و تدوین و به دنیا ارائه دهد. در این زمینه مجلس شورای اسلامی تلاش دارد در اجلاس بین المجالس که هفتم فروردین ماه سال جدید در بانکوک تایلند برگزار می‌شود محتوای ایرانی- اسلامی نوروز را معرفی کند. پیام نوروزی رئیس مجلس شورای اسلامی به روسای کلیه مجالس اقدامی در همین راستاست.

مجلس تلاش دارد در بانکوک جشنی برگزار کند، با این کار هم عید نوروز بزرگ می‌شود و هم محتوای واقعی این سنت یعنی سنت ایرانی- اسلامی معرفی می شود درحالی که عده‌ای این سنت را ضد اسلامی می‌خواهند.

این مهم است که نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور با برگزاری جشن نوروز از مقام‌های کشور میزبان دعوت به عمل آورد. این کار در چارچوب دیپلماسی فرهنگی قرار دارد و برای توفیق در این فرایند می‌توان از سیاست خارجی برای پیشبرد مسائل فرهنگی کشور به خوبی بهره گرفت.

حسین  شیخ‌الاسلام

نویسنده خبر


نظر شما :