رویکرد جدید چین و امریکا در برابر ایران

۱۵ فروردین ۱۳۸۹ | ۱۶:۲۹ کد : ۱۱۴۳۴ نگاه ایرانی
نویسنده خبر: داوود هرمیداس باوند
گفتاری از دکتر داوود هرمیداس باوند، استاد دانشگاه و تحلیل‌گر مسائل ایران و امریکا براى ديپلماسى ايراني.
رویکرد جدید چین و امریکا در برابر ایران
در چرخشی با اهمیت، چین در کنفرانس تلفنی با سایر اعضای دائم شورای امنیت و آلمان، موافقت خود را برای شرکت در مذاکرات شورای امنیت در مورد اعمال تحریم‌های تازه بر ضد ایران اعلام کرد.
 
گفته می‌شود اعلام موافقت تلفنی چین برای حضور در مذاکرات مربوط به تحریم‌های تازه بر ضد ایران از یک سو موجب استقبال غرب و از سوی دیگر موجب افزایش تحرکات دیپلماتیک تهران شده است.
 
گفتاری از دکتر داوود هرمیداس باوند، استاد دانشگاه و تحلیل‌گر مسائل ایران و امریکا:
 
کشورهایی که سابقا سوسیالیست بودند معمولا در سیاست خارجی تلاش می‌کنند از غیر مساله، مساله بسازند تا در تعاملات و داد و ستدهای خود از این مساله استفاده کنند. زمانی که مساله‌ای موجود باشد این کشورها به طریق اولی سعی می‌کنند از آن استفاده بهینه کنند.
 
رفتار و منش چینی‌ها همین روال را طی می‌کند؛ چین رابطه تجاری با ایران دارد و در شرایطی که در امریکا فروش سلاح به تایوان و دیدار اوباما با دالایلاما را در برنامه خود قرار داد، چین در مقابل تلاش کرد از ایران به عنوان ابزار فشار استفاده کند.
 
اما از سوی دیگر چین با امریکا هم روابط گسترده‌ای دارد و امریکا سرمایه گذاری‌های عظیمی در چین کرده است، لذا در یک ارزیابی نهایی چینی‌ها تلاش دارند موضعی اتخاذ نکنند که واشنگتن را در مقابل پکن قرار دهد. بر همین اساس پس از مذاکرات پی درپی امریکا و چین، پکن تا حدودی در زمینه ایران و تحریم این کشور با سایر اعضای گروه 1+5همسویی پیدا کرده است.
 
چین در گذشته نقش تعدیل کننده در موضوع هسته‌ای ایران را داشت و احتمال دارد در تصمیمات آتی شورای امنیت در مورد ایران نیز همین نقش را حفظ کند، البته نسبت این نقش تغییر کرده است به این معنا که اگر در گذشته نقش تعدیلی چینی‌ها در تصمیم گیری پیرامون ایران پر رنگ بود، احتمال دارد که این نقش در آینده با قوت کمتری اعمال خواهد شد. اما در نهایت چین تلاش خواهد کرد نوعی تعدیل را در قطع نامه آتی شورای امنیت در مورد ایران دنبال کند.
 
امریکا و انزوای بیشتر ایران
 
امریکا از ابتدای آغاز به کار آقای اوباما تلاش کرد با ایران از باب مذاکره و گفت و گو وارد شود و در این راستا حتی پیش شرط‌های مذاکره با نیز نادیده گرفت. پیام تبریک مسالمت آمیز سال گذشته آقای اوباما برای ایران نیز در همین چارچوب ارائه شده اما این رویکرد مورد استقبال تهران قرار نگرفت و موضع منفی ایران در برابر این رویکرد سبب شد که اوباما در داخل امریکا از سوی کنگره، حزب جمهوری خواه، لابی اسرائیل و برخی دیگر از مجامع داخلی امریکا در معرض فشار قرار گیرد.
 
اوج گیری این فشارها در کنار حوادث داخلی ایران موجب تغییر رویکرد امریکا در قابل تهران شد و اوباما مجبور شد اعلام کند که بدنبال پیگیری اقدام دسته جمعی در برابر یران در قالب گروه 1+5 است.
 
اکنون بسیج افکار عمومی جهان و همکاری و همسویی اعضای گروه 1+5 موضع اصلی امریکا و غرب در برابر ایران است؛ در این چارچوب چینی‌ها که پیشتر ادامه مذاکرات را بهترین راهکار مساله هسته‌ای ایران می‌دانستند اخیرا تاحدودی تغییر نگرش داده‌اند.
 
امریکا و هم پیمانان غربی این کشور همواره اعلام کرده‌اند که باب مذاکره پیش روی ایران همواره باز است و چنانچه تا پایان ماه جاری میلادی و تا زمان برگزاری نشست شورای امنیت سازمان ملل نشانه یا واکنش مثبتی از سوی ایران برای مذاکره ابراز شود می‌توان انتظار داشت که فضای موجود دچار تعدیل یا تغییر شود اما تاکنون نشانه یا واکنشی از سوی تهران مشاهده نشده است.
داوود هرمیداس باوند

نویسنده خبر


نظر شما :