مذاکره با اعضای شورای امنیت منطقی است

۰۵ اردیبهشت ۱۳۸۹ | ۱۶:۲۱ کد : ۱۱۴۴۸ نگاه ایرانی
نویسنده خبر: حسین شیخ‌الاسلام
گفتاری از حسین شیخ الاسلام، مشاور رئیس مجلس و دبیرکل دبیرخانه حمایت از انتفاضه فلسطین برای دیپلماسی ایرانی
مذاکره با اعضای شورای امنیت منطقی است
  هم زمان با تلاش کشورهای غربی برای تصویب قطعنامه تازه‌ای برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل، منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران، گفته است که تهران با ۱۵ عضو شورای امنیت بر سر مسائل هسته‌ای با محوریت مبادله سوخت در حال گفت‌وگوست.

گفتاری از حسین شیخ الاسلام، مشاور رئیس مجلس و دبیرکل دبیرخانه حمایت از انتفاضه فلسطین:

 این اولین باری است که من این موضع را از جناب اقای متکی می بینم و فرصتی هم پیش نیامد تا نظر دقیق ایشان را بدانم. تابحال طرح بحث تبادل سوخت میان ایران و گروه وین صورت می گرفت نه با اعضای دائم و غیر دائم شورای امنیت سازمان ملل، گروه وین شامل آژانس، روسیه و امریکا بود اما از آنجا که روس‌ها توانایی تولید صفحه سوخت را نداشتند. فرانسویان پیشنهاد کردند که آنها نيز در بحث تبادل سوخت مشارکت کرده و صفحه سوخت تولید کنند. ابتدا ایران به دلیل بی اعتمادی ناشی از بدرفتاری‌هایی که فرانسه در گذشته دراجراء قرارداد شرکت مشترک سوفیدیف داشت و بعد از انقلاب 50 تن اورانیوم غنی نشده را که سهم ما از این مشارکت بود به ایران تحویل نداد، و تا به امروزهم به تعهداتش عمل نکرده است، همکاری با فرانسه را نپذیرفت اما با ادامه رایزنی‌ها حاضر به همکاری شدیم. پس از آن بحث میزان و محل وزمان تبادل اورانیوم و سوخت به میان آمد.

جمهوری اسلامی ایران همواره پایبندی خود را به مذاکره برای حل موضوعات مختلف نشان داده است. بر همین اساس مذاکره با اعضای شورای امنیت که در گذشته نیز اقدام شده ، یک موضوع عادی و دائمی است. این مذاکرات هموار ه تنوع موضوعی فراوانی را داشته است.

حال در آستانه اجلاس بازنگری ان پی تی اینکه جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور واجد قابلیت و توانایی هسته‌ای صلح آمیزدامنه مذاکرات خود را گسترده و در قالبی موثر دنبال  میکند مثبت است.

با توجه به اینکه موقعیت ضعیف آژانس در کاستن از تحرکات غیر کارشناسانه و متاثر از تبلیغات و تهدیدات قدرت های بزرگ در موضوع پرونده هسته ای ایران محدود است بنابراین مذاکره با کشورهای عضو شورای امنیت و انعکاس اهداف برنامه هسته‌ای صلح آمیز ایران به نوعی ایجاد فضا برای تحرک آژانس و حذف نقش مخرب قدرت‌های بزرگ و گروه فشار اسرائیل است. بنابراین اگرهدف مذاکره با اعضای شورای امنیت بازگرداندن پرونده ایران به آژانس باشد، اقدامی درست و منطقی و مورد پشتیبانی است.

همان طورکه در خبرآمده یکی از محورهای مذاکرات با اعضای شورای امنیت موضوع تبادل سوخت است. به نظر شخص من  بعنوان یک ایرانی باید پرسید تبادل سوخت در برابر چه دست آوردی؟ زمانی که ایران توانایی غنی سازی تا مرز بیست درصد را دارد و قادر به ساخت صفحه سوخت است و این مهم را آزمایشی انجام داده است، در برابر تبادل سوخت چه حاصلی خواهیم داشت؟

به نظر می‌رسد که اقدام ایران برای اعتمادی سازی باید منجر به اقدام متقابل طرف‌های غربی هم بشود. بدین معنا که ابتدا حق هسته‌ای صلح آمیز ایران به رسمیت شناخته شود، از رفتار یک جانبه گرایانه گذشته و برخورد های سیاسی فاصله گرفته شود، از فشارها و تبعات سختی که ناشی از خودخواهی برخی کشورها در محدود نگاه داشتن توان علمی ایران بود و با اتهام زنی‌های متعدد دنبال می‌شد عذرخواهی شود؛ پرونده ایران در آژانس مسیر طبیعی خود را دنبال کند و قطع نامه‌های ناشی از فشار سیاسی غرب جای خود را به یک متن جدید برای برگشت پذیری به شرایط عادی بدهد.

تبادل سوخت یعنی تحکیم رویکرد سیاست هسته ای صلح آمیز و تبدیل میزان مشخصی از اورانیوم غنی شده ایران به سوخت مورد نیاز است که هیچگونه کاربردی غیر ازاستفاده در راکتور تحقیقاتی تهران نخواهد داشت که درواقع بزرگترین و قاطع ترین اقدام اعتماد سازی ازطرف ج.ا.ایران است در مقابل لغو تحریم ها وقبول چرخه تولید سوخت و برگشت پرونده به آژانس همانجایی که به آن تعلق دارد و همکاری جدی با ج.ا.ایران بر اساس بند چهار معاهده منع گسترش همانطوری که وظیفه آنهاست تا با اين مشارکت وحضور ديگر مجالى براى شک و ترديد و بهانه اى در نحوه بهره بردارى ما باقى نماند و مهم تر دادن تضمین های غیرقابل نقض بین المللی برای امنيت ج.ا.ایران در مقابل تهدیدات اتمی کشوری که یکبارهم به ایران حمله  نظامی داشته- که به لطف خداوند همان طور که حضرت امام خمینی (ره) فرمودند با ماموریت آن دانه های شن به شکست انجامید و بارها نیز امضا و تعهدات خودرا درمعاهده الجزایر مبنی برعدم دخالت در امور داخلى ج.ا.ایران زیرپاگذاشته است.
حسین  شیخ‌الاسلام

نویسنده خبر


نظر شما :