انتخابات مهم انگلستان و تحولات منطقه

۱۵ اردیبهشت ۱۳۸۹ | ۲۳:۴۵ کد : ۱۱۴۶۱ نگاه ایرانی
نویسنده خبر: مجید تفرشی
گفتاری از دکتر مجید تفرشی، تحلیل‌گر مسائل بریتانیا برای دیپلماسی ایرانی.
انتخابات مهم انگلستان و تحولات منطقه

در انتخابات پارلمانی انگلیس سه حزب محافظه کار، لیبرال- دموکرات و کارگر سه رقیب اصلی برای تصدی پست نخست وزیری هستند. هر یک از این احزاب دیدگاه‌های خاص خود را در رابطه با مسائل ایران، عراق و افغانستان دارند.  

گفتاری از دکتر مجید تفرشی، تحلیل‌گر مسائل بریتانیا:  

افغانستان و انتخابات انگلیس

مسائل و تحولات افغانستان موضوع مورد توجهی برای کاندیداهای مطرح در انتخابات پارلمانی انگلیس است چراکه به لحاظ سنتی رابطه افغانستان و بریتانیا بهتر از روابط عراق و بریتانیا بوده است، همچنین معضلات داخلی افغانستان به طور مستقیم بر مسائل داخلی انگلیس تاثیر دارد. مسائلی چون مهاجرت و قاچاق انسان و مواد مخدر  از معضلاتی است که مستقیما بر روابط انگلیس و افغانستان تاثیر دارد. انگلیس در مورد افغانستان و به ویژه در منطقه هلمند مدعی است که ابتکار عمل را بیش از دیگر کشورهای حاضر در این کشور در دست دارد.  

عراق و انتخابات انگلیس

اما در مورد عراق برای انگلیس در عراق مساله مبارزه با تروریسم اولویت اول است. دو حزب کارگر و لیبرال که در انتخابات پارلمانی رقیب یکدیگرند در مورد عراق اکنون به این نتیجه رسیده‌اند که هرچه زودتر باید از این کشور خارج شوند، البته آنها خروج از عراق را با حفظ منافع مادی بریتانیا در عراق و با هماهنگی دولت این کشور لازم می‌دانند.

برای دولت برتانیا اهمیت دارد که در عین خروج نیروهایش از عراق همچنان جایگاه اقتصادی خود را در این کشور حفظ کنند.  

ایران و انتخابات انگلیس

حزب کارگر تاکنون سیاست انتقادی و چالشی با ایران را حفظ کرده است و تا حد زیادی به تابعیت از سیاست‌های دولت امریکا در مورد ایران عمل کرده است. حزب محافظه کار تا حد محدودی علاقمند مماشات با ایران است. بخشی از این علاقمندی به دلیل سیاست‌های کلی این حزب است و بخشی دیگر به واسطه نفوذی است که نورمن لموند بر سیاست‌های این حزب دارد. او علاوه بر این که شخصا علاقمند به بهبود روابط سیاسی و اقتصادی ایران و بریتانیاست، سال‌های زیادی رئیس اتاق بازرگانی ایران و انگلیس بوده و همچنان نیز از چهره‌های شاخص در میان سیاست مداران و نخبگان این کشور و مدافع بهبود روابط تهران و لندن است.  

حزب لیبرال- دموکرات به جهت این که علاقمند رابطه انتقادی با امریکاست در مورد ایران نیز مانند عراق نگاه انتقادی دارد و معتقد است که دولت بریتانیا مثل امریکا  با ایران دشمنی می‌ورزد. این نگاه حزب لیبرال دموکرات بیشتر متوجه دو چالش هسته‌ای و روابط ایران و فلسطین است اما در ارتباط با دیگر چالش‌های ایران مانند بحث‌های حقوق بشری، حقوق زنان و ... این حزب سازش ناپذیر تر از دیگر احزاب رقیب خود با ایران است. 
 

به عبارت دیگر با بررسی بحث‌های پارلمان انگلیس مشاهده می‌شود که اکثر انتقاداتی که به مسائل حقوق بشر و اقلیت ها و زنان ایران در پارلمان می‌شود از سوی نمایندگان حزب لیبرال دموکرات است و دو حزب کارگر و محافظه کار در این موارد تنش‌های کمتری با ایران دارند.
مجید تفرشی

نویسنده خبر


نظر شما :