این چراغ سبز برای روسیه است نه ایران

۰۶ خرداد ۱۳۸۹ | ۰۱:۱۹ کد : ۱۱۴۷۱ نگاه ایرانی
گفتاری از ناصر هادیان، استاد دانشگاه و تحلیل‌گر مسائل ایران و امریکا.
این چراغ سبز برای روسیه است نه ایران

امریکا تحریم‌های اعمال شده علیه سه شرکت روسی متهم به تلاش برای کمک به برنامه‌های هسته‌ای و موشکی ایران را لغو کرد.

گفتاری از دکتر ناصر هادیان، استاد دانشگاه و تحلیل‌گر مسائل ایران و امریکا:

این اقدام امریکا بیشتر از آن که علامت مثبتی به ایران باشد، علامت مثبت به روسیه تلقی می‌شود. در واقع به نظر می‌رسد که واشنگتن به پاس همکاری و هماهنگی روسیه در پذیرش پیش نویس قطع نامه تحریمی علیه ایران این اقدام را انجام داده است.

اما علی رغم امید به وجود مذاکراتی پشت پرده میان ایران و امریکا، شرایط پیش آمده وجود این گفت و گوها را بعید ساخته است. واکنش سریع امریکا در قالب تهیه پیش نویس قطع نامه بلافاصله پس از صدور بیانیه تهران سوال برانگیز بود. چنانچه امریکا یک ماه پس از صدور این بیانیه و ارسال نامه ایران به آژانس در مورد مبادله سوخت این واکنش را نشان می‌داد، غیر طبیعی نبود اما بسیار تعجب آور است که امریکا با سرعت به بیانیه تهران پاسخ داد.

برخی معتقدند امریکا برای افزایش فشار بر ایران این واکنش سریع را نشان داد تا بتواند با سخت شدن شرایط از موضع قدرت با تهران وارد مذاکره شود. در واقع امریکا با واکنش سریع، فضای بین المللی پس از صدور بیانیه تهران را تحت الشعاع قرار داد تا بتواند از موضع قدرت با ایران مذاکره داشته باشد. برخی دیگر این واکنش را نشات گرفته از مسائل داخلی امریکا می‌دانند. انتخابات در امریکا نزدیک است و جمهوری خواهان و دموکرات‌ها در مسائل مختلف با یکدیگر اختلاف دارند و دموکرات‌ها و دولت فعلی در شرایط مطلوبی به سر نمی‌برد. از سوی دیگر دولت تلاش دارد نشان دهد که به دنبال راضی کردن ایران نیست و با این کار  اقتدار خود را در مقابل جهان و مخالفین و منتقدین داخلی نشان دهد.

تحلیل دیگر آن است که دولت امریکا با واکنش سریع در مقابل بیانیه تهران در واقع عملیات پیش دستانه‌ای را اجرایی کرد تا مانع تصویب لوایحی مجالس امریکا در رابطه با ایران که اختیار دولت را نیز محدود می‌کند، شود. در واقع دولت با ارائه پیش نویس قطع نامه تلاش دارد محدودسازی ایران را از طریق سازمان ملل دنبال کند تا دست رئیس جمهور امریکا نیز باز تر شود.

 

بر این اساس نمی‌توان برخی نشانه‌ها را گواه آمادگی امریکا برای مذاکره با ایران دانست، امریکا شاید در صورت افزایش فشار خواهان مذاکره از موضع قدرت با تهران باشد اما صرف لغو تحریم شرکت‌های روسی همکار ایران را نمی‌توان نشانه‌ای از مساعد شدن فضا برای گفت و گوی ایران و امریکا دانست.

 


نظر شما :