اسد از اطمینان ایران گفت

۰۸ خرداد ۱۳۸۹ | ۲۳:۱۰ کد : ۱۱۴۷۳ نگاه ایرانی
نویسنده خبر: محمد ایرانی
گفتاری از محمد ایرانی، کارشناس و تحلیل‌گر مسائل خاورمیانه برای دیپلماسی ایرانی
اسد از اطمینان ایران گفت

به گزارش بلومبرگ، بشار اسد در مصاحبه‌ای تلویزیونی با اشاره به مذاکرات دو سال پیش اسرائیل و سوریه به میزبانی ترکیه گفته است که در آن تماس‌ها با هدف دستیابی به صلح میان دو کشور و باز پس‌گیری ارتفاعات جولان، سوریه حمایت ایران را در کنار خود داشت.

گفتاری از محمد ایرانی، کارشناس و تحلیل‌گر مسائل خاورمیانه:

باید توجه داشت که شرایط موجود در صحنه روابط سوریه و اسرائیل به گونه‌ای نیست که دلالت بر آغاز هیچ گونه مذاکراتی میان آنها داشته باشد. همچنین هیچ دلیلی برای مذاکره و آمادگی دو طرف برای مذاکره نیز وجود ندارد.

اما در ارتباط با اشاره آقای اسد به حمایت ایران از مذاکرات غیر مستقیم صلح میان دمشق و تل آویو باید گفت که جمهوری اسلامی ایران و سوریه سال‌های متمادی روابط سیاسی مستحکم و راهبردی با یکدیگر دارند. می‌توان گفت که شاید عمر این روابط برابر با عمر جمهوری اسلامی ایران باشد.

دو کشور در این مسیر فراز و نشیب‌های فراوانی را پشت سر گذاشته‌اند و زمانی که از روابط مستحکم و راهبردی سخن گفته می‌شود به این معنا نیست که اولا دو کشور در سایر موارد سیاست خارجی دیدگاه مشترک داشته باشند. به عنوان مثال سیاست خارجی ایران و سوریه در موضوعات مربوط به عراق تطابق کامل ندارد، ثانیا به این معنا نیست که هیچ یک از دو طرف حق نداشته باشد به طور مستقل در مورد سیاست‌های خود تصمیم گیری کند.

یکی از محورهای مهم و راهبردی در سیاست خارجی ایران و سوریه انطباق دیدگاه دو طرف به موضوع فلسطین و سرزمین‌هایی است که اسرائیل به زور غصب کرده است.

اساسا سوری‌ها معتقدند اعراب باید در کنار هم باشند به این معنا که در کنار یکدیگر بهتر می‌توانند منافع خود را پیگیری کرده و امتیاز لازم را از اسرائیل کسب کنند اما زمانی که سایر اعراب خود جداگانه مذاکراتی را با سارائیل آغاز کردند، سوریه نیز به نحوی این شیوه را به طور غیر مستقیم در پیش گرفت.

آنچه که در آن زمان سوری‌ها به مسئولین ایرانی اطمینان خاطر دادند این بود که سوریه نسبت به موضوع مورد نظر دو کشور یعنی فلسطین و اشغال سرزمین‌های فلسطینی هرگز کوتاه نخواهد آمد. سوری‌ها معتقدند که مذاکرات غیر مستقیم با اسرائیل نتیجه‌ای در بر ندارد چراکه اساسا اسرائیلی‌ها اعتقادی به صلح ندارند و جولان را به سادگی پس نخواهند داد.

این که آقای بشار اسد بر موافقت ایران در سال 2008 برای مذاکرات صلح با اسرائیل تاکید کرد به این معنا نیست که سوریه در این خصوص دست خط کتبی از ایران دریافت کرده باشد بلکه منظور این است که ایران نسبت به موضع سرسختانه و اصولی سوریه اطمینان دارد و می داند سوریه از اصول اساسی و راهبردی خود که همانا باز پس گیری بلندی‌های جولان و سرزمین‌های اشغالی است، کوتاه نخواهد آمد.

در واقع جمهوری اسلامی ایران با این شیوه سوری ها- مذاکرات غیر مستقیم- به عنوان مبنایی برای گرفتن حقوق خود مخالفتی ندارد و این موضع جدیدی نیست.

محمد  ایرانی

نویسنده خبر


نظر شما :