تروئیکای مجمع مجالس آسیایی؛ فرصتی برای تاکید بر اشتراکات

۱۳ خرداد ۱۳۸۹ | ۰۴:۲۰ کد : ۱۱۴۷۸ نگاه ایرانی
نویسنده خبر: حسین شیخ‌الاسلام
گفتاری از حسین شیخ الاسلام برای دیپلماسی ایرانی.
تروئیکای مجمع مجالس آسیایی؛ فرصتی برای تاکید بر اشتراکات
علی لاریجانی در نشست تروئیکای مجمع مجالس آسیایی پیرامون جنایات اخیر اسرائیل علیه مردم فلسطین گفت که "تروئیکای بین‌المجالس آسیایی متشکل از روسای مجالس اندونزی، سوریه و ایران است که امروز چنین نشستی در ایران برگزار شد و در آنبحث‌های جدی از طرف این سه کشور مطرح شد".

گفتاری از حسین شیخ الاسلام، مشاور بین الملل رئیس مجلس و دبیر دبیرخانه حمایت از انتفاضه فلسطین:

اصلی‌ترین موضوع مورد بحث در اجلاس تروئیکای مجمع مجالس آسیایی تهران، بررسی جنایت اخیر اسرائیل و حمله به کاروان کمک‌های انسان دوستانه بود. نمایندگان سوریه و اندونزی و ایران پیرامون راهکارهای برخورد با این جنایت گفت و گوهایی با یکدیگر داشتند. این تروئیکا در زمان حمله اسرائیل به غزه نیز در سوریه تشکیل جلسه داده بود.

تلاش اعضای این بود که راهکارهایی را برای شکست محاصره غزه ارائه دهند چراکه هر سه کشور در زمره کشورهای مهم آسیا و سوریه و ایران از کشورهای تاثیرگذار در منطقه هستند. نکته مهم اینجاست که نظر اعضا در مورد حمایت از مردم فلسطین بسیار به یکدیگر نزدیک است و این در حالی است که اقدام خبیثانه و وحشیانه اسرائیل در حمله به کاروان کمک‌های انسان دوستانه برای مردم غزه بر نزدیکی مواضع اعضا افزود چراکه به طور قطع  بر خلاف کلیه موازن و قوانین بین المللی بود.

در مقابل حمایت طبیعی کشورهای عضو تروئیکا و مجمع مجالس آسیایی از مردم فلسطین شاهد تلاش‌های غرب برای جلوگیری از صدور قطع نامه علیه این اقدام وحشیانه اسرائیل در شورای امنیت هستیم.

مجمع مجالس آسیایی، تاکید بر اشتراکات

گرچه ایجاد هماهنگی میان دیدگاه‌ها و مواضع کشورهای آسیایی به لحاظ تنوع فرهنگ‌ها و دیدگاه‌ها و گستردگی این قاره بسیار دشوار است اما یکی از اهداف اصلی تشکیل مجمع مجالس آسیایی زمینه سازی نزدیکی مواضع و دیدگاه‌های مجالس کشورهای آسیایی عضو است.

گرچه کشورهای این قاره با مدنیت و فرهنگ متنوع، حکومت‌های مختلف و سطوح متفاوتی از قدرت پارلمان‌ها روبرو هستند اما فصل مشترک‌های جدی میان کشورهای آسیایی وجود دارد که مقدمه خو.بی برای همکاری است.

همه کشورهای عضو مجمع مجالس آسیایی خواهان رشد مردم سالاری و عدالت، منع دخالت خارجی در آسیا و تامین انرژی مرود نیاز هستند. این در حالی است که چهل درصد نفت صادراتی دنیا در غرب آسیا تولید و چهل درصد نفت وارداتی دنیا نیز در شرق آسیا مصرف می‌شود، ایجاد ارتباط مستقیم میان شرق و غرب آسیا بی تردید تاثیر شگفتی بر بازار انرژی و نفت خواهد گذاشت.

کشورهای عضو مجمع مجالس آسیایی می‌توانند همکاری‌های مختلفی را میان خود با اتکا به فصول مشترک و پتانسیل‌های بالقوه در قاره آسیا شکل دهند. کشورهایی مهم و تاثیرگذاری چون ترکیه، روسیه، هند، اندونزی، چین به همراه ایران در این مجمع عضویت دارند، ژاپن نیز به عنوان عضو ناظر در این مجمع حاضر است. این ترکیب اعضا بسترساز همکاری‌های فراوان و تصمیم گیری‌های موثر در قاره آسیا خواهد بود.

حسین  شیخ‌الاسلام

نویسنده خبر


نظر شما :