آغار سخت برای رئیس پیشنهادی جامعه اطلاعاتی امریکا

۱۷ خرداد ۱۳۸۹ | ۱۹:۴۹ کد : ۱۱۴۸۱ نگاه ایرانی
یادداشتی از فرهاد کلینی برای دیپلماسی ایرانی.
آغار سخت برای رئیس پیشنهادی جامعه اطلاعاتی امریکا

کلاپر شصت و نه ساله فردی حرفه ای و۴۵ سال سابقه فعالیت اطلاعاتی و نظامی دارد. وی از تیم سنتی اقای گیتس است اگرچه در دوران رامسفیلد، وزیر دفاع سابق نیز مسئولیت داشته است. او متخصص در امور اطلاعات جغرافیائی است و موضوع کره را به خوبی می شناسد. در شرایط سختی که کره شمالی دندان به کره جنوبی نشان می‌دهد کار نسبتا سختی را در پیش دارد و در کنگره با اخلاق وی به سختی کنار می آیند. ولی با توجه به انتقاد مشترک تیم سازمان سیا علیه دنیس بلر، رئیس سابق جامعه اطلاعاتی امریکا می‌تواند آغاز یکدستی داشته باشد.

با توجه به دیگر تخصص وی به ویژه در امور نیروی هوایی وی حتما به اصلاحاتی در تقویت قدرت هوا و فضای امریکا و مسائل مربوط به آن از قبیل پدافند استراتژیک یعنی همان موضوعی که با روسیه در شرایط رقابتی خاص قرار دارد دست خواهد زد.

البته از کلاپر به عنوان پدر خوانده اطلاعات انسانی HUMINT نیز یاد می‌شود و برخی اعتقاد دارند که وی در حوزه تلفیق تکنولوژی جدید و جمع‌آوری انسانی از مهارت لازم برخوردار است. وی از قدرت استدلال و پاسخگویی اطلاعاتی برخوردار است. اما در این میان باید دید که با توجه به سطح انتقادات نیروی حرفه‌ای از یک طرف و از طرف دیگر انتقادات شخص اوباما مبنی بر ساماندهی گردش اطلاعات در جامعه اطلاعاتی امریکا کلاپر چگونه آسیب‌شناسی خواهد کرد و آیا خواهد توانست بر مشکلات فوری در ساختار اطلاعاتی آمریکا فائق آید. خصوصا با درک از اخرین تحولات امنیت ملی امریکا که سطح تهدیدات تروریستی زمینه حیات مجدد در داخل امریکا پیدا کرده است.

گفته می‌شود یکی از شرط‌های موفقیت کلاپر در پست جدید نحوه تعامل با لئون پنتا میر سازمان سیا است. ولی در صورت تشکیل اختلافات جدید عملا با توجه به سابقه اختلافات پنتا با دنیس بلر شرایط پنتا سخت خواهد شد. ایجاد هماهنگی بین ۱۶ سازمان اطلاعاتی امریکا به نحوی که وی نمی‌تواند در امور داخلی و پرسنلی و همچنین بودجه دستگاه‌های اطلاعاتی دخالت کند پیچیده می‌نماید. از طرف دیگر مشکلات و شرایط سخت امریکا در افغانستان و عراق که وی با توجه به سمت های قبلی به امور ان آشنا می‌باشد به این وضعیت اضافه می‌شود.

اما جدا از همه این مسائل موضوع اصلی جنگ کلاپر با خود اوست. زیرا وی که در گذشته با نومحافظه‌کاران در برنامه‌ر‌یزی اطلاعاتی امریکا شریک بوده است با توجه به استراتژی جدید امنیت ملی امریکا که خود او در پیدایش ان سهم داشته و اوباما به‌صورت جدی برآن اصرار دارد چگونه کنار خواهد آمد.


نظر شما :