مجله هفته/ خبرساز هفته

۱۹ فروردین ۱۳۹۰ | ۱۶:۳۱ کد : ۱۱۶۹۶ آسیا و آفریقا
با وجود نقش آفرینی موثر چهره هایی چون واتارا، باگبو، نظربایف و...، انتخاب این هفته ما به عنوان خبرساز هفته، یک پلیس زن تونسی است
مجله هفته/ خبرساز هفته

دیپلماسی ایرانی: اگر پلیس زن تونسی می دانست که با زدن یک سیلی ناقابل، جرقه انقلابی را می زند که آتش‌اش تا مدت ها خاموش نمی شود و غرب و شرق عالم را به هم می دوزد، یا زودتر دست به این عمل می زد یا هیچ گاه دستش را به روی جوان دستفروش تونسی بلند نمی کرد.

 یکی از خبرهای جالبی که این هفته در رسانه های عربی نقل شد و لابلای اخبار و رویدادهای انقلابی منطقه دیده نشد و کسی اهمیتی به آن نداد، درخواست و اعتراض پلیس زنی بود که با زدن سیلی به دستفروش تحصیل کرده تونسی جرقه انقلاب تونس را زد.

این خانم با اعتصاب غذا در زندان خواسته است تا مورد محاکمه عادلانه قرار گیرد و از بلاتکلیفی که چند ماهی است گریبانگیرش شده، خارج شود. او به زندان افتاد و هر روز خبرهای تازه ای شنید و فهمید منطقه دچار سونامی تغییر شده و دیگر کاملا از یادها رفته و هیچ کس به فکر دادگاه و محاکمه اش نیست.

العربیه گزارش داده است، این زن که به اتفاق همکاران پلیس اش، موجب شعله ور شدن آتش انقلابی در جهان عرب شد که هنوز دامنه اثرات و پیامدهای آن بر کسی آشکار نشده، گفته است: باید با من منصفانه رفتار شود و حقوق انسانی ام رعایت شود.

اینطور که روزنامه تونسی الشروق در شماره جمعه 1-4-2011 خود گزارش داده، خانم فادیه حمدی، اعلام کرده است که اعتصاب غذایی را به مدت نامحدود آغاز کرده و تا گرفتن پاسخ مناسب از مسئولان به این کار ادامه خواهد داد.

او در شرایطی خواستار محاکمه عادلانه و حقوق انسانی اش شده است که حکومت تونس زیرورو شده و قرار است از این پس مناسبات حقوقی و قانونی تازه ای در کشورش جاری شود. حال این شرایط از لحاظ قضایی به نفع او تمام خواهد شد یا خیر، به زودی مشخص می شود.

این خانم که با همکاران همراهش در 17 دسامبر 2010 به محمد بوعزیزی (لیسانسیه دستفروش) پرخاش و اهانت کرده بود، از 31 دسامبر تاکنون بدون محاکمه در بازداشت به سر می برد. او اکنون خواهان آزادی خویش است و می گوید جرم قابل مجازاتی را مرتکب نشده است. فوزی حمدی برادر این خانم پلیس نیز گفته است که چند تن از اعضای خانواده برای ابراز همدردی با فادیه به اعتصاب غذا دست زده اند.

این در حالی است که مادر و برادر محمد البوعزیزی در تاریخ 20 ژانویه 2011 به خبرگزاری فرانسه گفته بودند: محمد سختی های بسیار کشیده و اهانت ها دیده بود، ولی وقتی او از چهار پلیس به دلیل دستفروشی از سر ناچاری کتک خورد و بویژه وقتی این زن در جامعه شرقی ما در حضور دیگران به عزیز ما که تحصیل کرده و مستاصل بود سیلی زد، دنیا را در برابر چشمش تیره و تار کرد. بنابراین او و مسئول شهرداری ذی‌ربط مسبب مرگ محمد اند.

این خانواده اعلام کرده است: با سقوط بن علی، جامعه ما حق خود را گرفت ولی ما هم باید از حقوق فردی خود دفاع کنیم. محاکمه و مجازات تجاوز کنندگان به حقوق افراد لازمه اجرای عدالت است.

محمد البوعزیزی در همان روز حادثه (17-12-2010) وقتی از رساندن شکایت خود از پلیس به گوش مسئولان بالاتر ناامید شد، اقدام به خودکشی کرد. خودکشی او با همدردی و اعتراض همشهری ها و سپس هم‌وطنانش همراه شد و بساط زین العابدین بن علی را برچید.



نظر شما :