تلاش‌هاى مصر و عربستان براى آشتى دادن ميان فتح و حماس

۱۹ آذر ۱۳۸۶ | ۲۰:۴۷ کد : ۱۱۸۴ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
خالد مشعل» دبير کل جنبش حماس به عربستان سعودى رفته تا شايد طى مذاکراتش با پادشاه عربستان بتواند راه حلى براى خارج شدن از بن‌بست کنونى موجود ميان فتح و حماس بيابد.
تلاش‌هاى مصر و عربستان براى آشتى دادن ميان فتح و حماس
روز گذشته «خالد مشعل» دبير کل جنبش حماس به عربستان سعودى رفت تا شايد طى مذاکراتش با پادشاه عربستان بتواند راه حلى براى خارج شدن از بن‌بست کنونى موجود ميان فتح و حماس بيابد. وى قرار است پس از آن طى يک سفر دوره‌اى عربى به ديگر کشورهاى عربى نيز سفر کند.
 
در همين حال منابع آگاه اعلام کردند، عربستان و مصر در تلاش براى بازگرداندنحماس و فتح به پاى ميز مذاکره و حل و فصل اختلافاتشان هستند.
 
به گفته اين منابع، احتمالا اين مساله در نشست‌هاياخير محمود عباس رييس تشکيلات خودگردان فلسطين با «ملک عبدالله» پادشاهعربستان سعودى و «حسنى مبارک» رييس جمهورى مصر بعد از پايان کنفرانس آناپوليس مطرح شده است.
 
در همين حال برخى منابع خبرى گزارش دادند، محمود عباس سه شرط را برايبازگشت به مذاکره مطرح کرده است. نخست کنار گذاشتن فعاليت‌هاى کودتاگرانه ازسوى حماس در نوار غزه و به رسميت شناختن سازمان آزادى بخش فلسطين به عنوان نمايندهقانونى فلسطين. دوم به رسميت شناختن تمام توافقنامه‌هاى امضا شده‌ اين سازمان با اسراييل و سوم توافقبر سر برگزارى انتخابات رياست تشکيلات خودگردان فلسطين و انتخابات پارلمانيزودهنگام.
 
شروط تازه عباس باعث واکنش حماس که خواستار مذاکرات بدون قيد و شرط است، شده به گونه‌اى که جنبش حماس در پاسخ به شروط عباس با صدور اعلاميه‌اى اعلام کرد، اين بدان معنا است که مى‌خواهند راه را بر هر توافقى ببندند. تقاضاى آنها يقينا رد مى‌شود و کاملا با قانون مغايرت دارد.
 
عباس هم چنين در سخنرانى‌اش در رام‌الله بعد ازبازگشت از کنفرانس آناپوليس گفت: «بسيارى از کشورهاى عربى و غير عرب خواهانمذاکرات فلسطينى‌ها هستند و رهبران فلسطينى نيز مخالف مذاکره نيستند، چرا که مامعتقديم ملت فلسطين همه همانند يک پيکره‌ هستند که نبايد ميان آنها اختلافى وجود داشته باشد. ما معتقديم حماس نيز بخشى از ملت فلسطين است.»
 
به اعتقاد برخى کارشناسان سفر خالد مشعل رييس دفتر سياسيحماس به عربستان سعودى نيز در راستاى تلاش کشورهاى عربى براى بازگرداندن دو طرف فتح وحماس به پاى ميز مذاکره است.
 
از سوى ديگر، «احمد يوسف» مشاور سياسى «اسماعيل هنيه»نخست وزير برکنار شده فلسطين نيز گفت: «مذاکره ميان فتح و حماس احتمالا به بعد از سفر رييس جمهورى آمريکا به منطقه موکول شود.»
 
يوسف افزود: «حوادث اخير مانند برگزارى کنفرانسآناپوليس و همچنين فرا رسيدن زمان حج باعث شد تا اين مذاکرات به تعويق بيافتد.»
 
مشاور سياسى هنيه درباره واکنش حماس در صورت سفر محمود عباس به غزه نيز گفت: «ما از سفر محمودعباس به نوار غزه استقبال مى‌کنيم و منتظر وى هستيم. ما آماده‌ايم که مقر وى وخانه‌اش را در نوار غزه به وى تحويل دهيم. »
 
وى در ادامه افزود: «مسلما ما با محمود عباس به توافق خواهيمرسيد چرا که محمود عباس رييس قانونى ماست و ما جايگاه وى را حفظ خواهيم کرد.»
 
وى درباره آمادگى حماس جهت تحويل وزارت خانه‌هايغير نظامى و مقرهاى امنيتى به تشکيلات خودگردان فلسطين قبل از آغاز مذاکرات با فتح نيز گفت: «جنبش حماس آماده تحويل مقر محمود عباس و خانه‌اش در نوار غزه به وى استاما در حال حاضر آماده نيست مقرهاى ديگر را قبل از آغاز مذاکرات با رياست تشکيلاتخودگردان و جنبش فتح به اين جنبش تحويل دهد. در واقع امتناع تشکيلات خودگردانفلسطين از مذاکره با حماس، امتناع از گفت‌وگو با دولت وحدت ملى است.»
 
وى همچنين گفت: «ميانجيگرى‌هاى مختلفى ميان دو طرفصورت گرفته است اما هيچ يک موفقيت آميز نبوده‌اند.»
 
احمد يوسف تاکيد کرد: «حماس هيچ قصدى براى ايجاد دولت درنوار غزه ندارد چرا که به خوبى خطرات تقسيم و اختلاف را مى‌داند و آماده است کهاوضاع روند بهترى نسبت به قبل داشته باشد.»
 
«سعيد صيام» يکى از رهبران جنبش حماس نيز گفت: «تا کنون ملاقات‌هاى متعددى ميان نمايندگان فتح و حماس چه در داخل و چه در خارج براى يافتن يک راه حل براى پايان دادن اختلاف‌ها انجام شده است اما هيچ کدام از آنها تا بدين لحظه به هيچ نتيجه‌اى نرسيده‌‌اند.»
 
در همين حال «حاتم عبدالقادر» يکى از اعضاى هسته مرکزى جنبش فتح نيز تاکيد کرد: «وساطت‌هايى از سوى مصرى‌ها وجود دارد که تلاش مى‌کند مذاکرات تازه‌اى را ميان فتح و حماس ايجاد کند. احتمالا نمايندگان فتح و حماس پس از عيد قربان در قاهره با يکديگر ديدار خواهند کرد.»
 
وى همچنين گفت: «تا کنون هيچ پاسخى از حماس بويژه درباره ضرورت بازگشتش از انقلابى که در غزه ايجاد کرده مشاهده نشده و اين جنبش همچنان به راه گذشته خود ادامه مى‌دهد.»
 
عدبالقادر تاکيد کرد: «به نظر نمى‌رسد تلاش‌هاى مصر نيز بتواند راه به جايى ببرد اما شايد اين بار اوضاع وضع کرده باشد زيرا پس از بازگشت سوريه به اين جريان پاسخ‌هاى مثبتى دريافت کرده‌ايم.»
 
در همين حال نمايندگانى از هر دو جنبش فتح و حماس در مذاکرات خود تاکيد کرده‌اند، ملاقات‌هايى که تا کنون ميان دو طرف بويژه در کرانه باخترى انجام شده به معناى گفت و گو نيست و از هيچ اساس و مبنايى تبعيت نمى‌کند.
 
«احمد عبدالرحمن» سخنگوى فتح در اين باره گفت: «تنها راه حل موجود براى پايان دادن به وضع کنونى پايان دادن به کودتا است. پس از آن بايد يک انتخابات جديد با نظارت مجامع بين‌المللى صورت گيرد تا ملت حرفش را مستقيما بزند و هر کدام از دو طرف را که صاحب صلاحيت براى رهبرى خود مى‌داند انتخاب کند.»
 
در واکنش به اين اظهارات «سامى ابوزهرى» سخنگوى حماس نيز گفت: «شروط فتج جديد است و ثابت مى‌کند که آنها نمى‌خواهند به توافق برسند. همگان بايد به نتايج انتخابات انجام شده در کشور احترام بگذارند.»
 
نامه حماس به رايس
 
جنبش مقاومت اسلامى فلسطين (حماس) در نامه‌اى به رايس تجديد نظردر سياست‌هاى واشنگتن در قبال اين جنبش را خواستار شد.
 
احمد يوسف مشاور سياسى «اسماعيلهنيه» نخست وزير برکنار شده‌ فلسطين به دولت آمريکا نسبت به ناديده گرفتن جنبشحماس هشدار داد.
 
يوسف در نامه‌اى به «کاندوليزا رايس» وزير امورخارجه‌ آمريکا اظهار داشت: «موضع‌گيرى ما در خصوص روابط‌مان با غرب به رغم اختلاف‌هايعقيده‌اى بر اساس اصول تفاهم و همزيستى مسالمت‌آميز است.»
 
وى در اين نامه تاکيد کرده است، ما به دنبال مبارزه و رويارويينيستيم و عليه آمريکايى‌ها و اروپايى‌ها يا هيچ‌ يک از کشورهاى جهان فعاليت نمى‌کنيم.
 
يوسف همچنين در اين نامه درباره پذيرش کشور مستقل فلسطين بر اساس مرزهاى ‌١٩٦٧ تاکيد کرده و آورده است که مردم فلسطين تشکيل چنين کشورى را پذيرفته‌اند، اما اسراييلو آ‌مريکا همچنان ريشه‌ اصلى مشکلات که همان غصب اراضى فلسطينيان و بى‌توجهيبه حق بازگشت آوارگان فلسطينى است را ناديده مى‌گيرند.
 
وى ضمن ابراز ترديد نسبت به اسرائيل در قبال صلح يادآورى کرده است، با توجه به مشکلاتى که فلسطينيان به ويژه ‌٣/١ ميليون نفرى کهدر نوار غزه از آن رنج مى‌برند، وجود دارد، نمى‌توان به اهداف رژيم اشغالگر نسبت بهتحقق صلح عادلانه اميد داشت.
 
مشاور سياسى نخست وزير دولت برکنار شده فلسطيندر نامه خود به رايس تاکيد کرد: «وضعيت انسانى دشوار حاکم بر اراضى فلسطينى به‌ بدترين وضع ممکن رسيده و با توجه به رشد بيکارى در نوار غزه و کمبود نيازهاى اساسى،دولت ايهود اولمرت نخست وزير اسراييل اقدام به کاهش سوخت‌رسانى به غزه تا حدود ‌٨٠درصد کرده است.
 
يوسف در پايان نامه خطاب به رايس تاکيد کرده است، چنانچه شما به طور جدى تمايل به حل بحران داريد بايد در راستاى تحکيم فرصت‌هاى صلحتلاش کنيد نه اينکه جنبش حماس را تحريم کرده و يا اين جنبش را به انزواى سياسيبکشيد.
 
على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :