تولید گاز ایران افزایش می‌یابد/ تقاضای بالای سوریه

۲۷ فروردین ۱۳۹۰ | ۱۶:۵۸ کد : ۱۱۹۳۰ اقتصاد و انرژی
همزمان با آغاز به کار شانزدهمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز و پتروشیمی‌ در تهران، مقام‌های دولتی و گازی کشورمان به رجزخوانی با تحریم کنندگان پرداختند و آخرین اخبار را در زمینه پیش فروش گاز، مذاکرات ایران و ترکیه و سوئیس و نیز درخواست سوریه برای واردات بیشتر گاز از ایران ارائه دادند
تولید گاز ایران افزایش می‌یابد/ تقاضای بالای سوریه

دیپلماسی ایرانی: محمدرضا رحیمی‌ روز جمعه در مراسم آغاز به کار نمایشگاه بین المللی نفت، گاز و پتروشیمی‌در تهران از مقابله به مثل با اروپایی‌ها به خاطر عدم ارائه سوخت به هواپیماهای ایرانی خبر داد و تاکید کرد: کناره گیری و خروج شرکت‌های بین المللی از طرح‌های توسعه میدان مشترک پارس جنوبی تاثیری در طرح توسعه این میدان گازی نداشته است.

معاون اول محمود احمدی نژاد با بیان اینکه با وجود افزایش فشارهای بین المللی سال گذشته قرارداد تمام فازهای پارس جنوبی به پیمانکاران ایران واگذار شده است، اضافه کرد: مطابق برنامه زمان بندی طرح توسعه تمام فازهای این میدان مشترک گازی در 35 ماه به پایان می‌رسد. همچنین گاز تولیدی برخی از فازهای پارس جنوبی به صورت پیش فروش به یکی از کشورهای همسایه فروخته شده است.

او از قیمت پیش فروش گازهای پارس جنوبی حرفی نزد ولی آن را مناسب و مطلوب ارزیابی کرد و گفت: هنوز مشخص نیست ایران چه گناهی مرتکب شده که کشورهای اروپایی و امریکایی اقدام به تحریم صنعت نفت ایران کرده اند.

در همین روز جواد اوجی معاون وزیر نفت هم با اشاره به راه‌اندازی اولین پروژه ذخیره سازی گاز تا اردیبهشت ماه امسال، گفت: سال گذشته در مجموع 154 میلیارد متر مکعب گاز در ایران تولید و مورد استفاده قرار گرفته است. همچنین در سال 89 در مجموع 8.5 میلیارد متر مکعب گاز صادر و به طور متوسط روزانه 123 میلیون متر مکعب گاز به نیروگاه‌ها و 74 میلیون متر مکعب گاز به صنایع عمده تحویل شده است.

این عضو ستاد تدابیر ویژه اقتصادی وزارت نفت با اعلام اینکه سال گذشته 9 میلیارد دلار قرارداد جدید گازی در قالب مشارکت و فاینانس امضا شده است، از پرداخت یک میلیارد دلار بدهی شرکت‌های لوله ساز خبر داد و گفت: در برنامه پنجم توسعه در مجموع باید 35 میلیارد دلار در صنعت گاز ایران سرمایه گذاری شود.

مدیرعامل شرکت ملی گاز با بیان اینکه با راه اندازی فازهای جدید پارس جنوبی تولید گاز ایران به یک میلیارد و 300 میلیون متر مکعب در روز افزایش می‌یابد، اضافه کرد: ایران در کنار تامین گاز صنایع، نیروگاه‌ها و تزریق به مخازن نفتی، برنامه‌های گسترده ای برای حضور در بازارهای بین المللی گاز دارد.

معاون وزیر نفت درباره آنچه شکایت گاز اوتاش ترکیه از ایران عنوان شده بود توضیح داد: سال گذشته به طور متوسط روزانه 30 میلیون متر مکعب گاز از ایران به ترکیه صادر شده و در شرایط فعلی تعامل مطلوبی بین شرکت ملی گاز ایران و بوتاش ترکیه وجود دارد.

وی با اظهار بی اطلاعی و تکذیب شکایت گازی ترکیه از ایران، افزود: این کشور اروپایی سال گذشته بالاترین میزان گاز طبیعی از ایران را داشته است.

اوجی همچنین درباره آخرین وضعیت مذاکرات گازی با سوئیس با اعلام اینکه قرار است بخشی از گاز ایران از مسیر ترکیه به سوئیس ترانزیت شود یادآور شد مذاکرات سه جانبه گازی ایران، ترکیه و سوئیس در حال انجام است.

این عضو ستاد تدابیر ویژه اقتصادی وزارت نفت با اشاره به طراحی یک خط لوله جدید صادرات گاز ایران به اروپا از مسیر عراق، سوریه و لبنان ادامه داد: تاکنون سه دور مذاکره به صورت سه جانبه بین ایران، عراق و سوریه برگزار شده و حتی مسیریابی بخش‌هایی از این خط لوله 56 اینچی گاز به پایان رسیده است. در حال حاضر مذاکرات با دو تا سه فاینانسر اروپایی تامین هزینه‌های سرمایه گذاری ، ساخت خط لوله انجام شده است.

وی همچنین با اشاره به آغاز عملیات اجرایی خطوط لوله جدید صادرات گاز ایران به اروپا (خط لوله ششم سراسری) و صادرات پاکستان (خط لوله هفتم سراسری) تاکید کرد: ایران تا سال 2014 میلادی باید روزانه 23 میلیون متر مکعب گاز به پاکستان صادر کند، ضمن آنکه این کشور درخواست افزایش واردات گاز از ایران را ارائه کرده است.

معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه پیشتر سوریه درخواست 3 تا 5 میلیون متر مکعب گاز از ایران کرده بود، افزود: این کشور مسلمان اخیرا خواستار افزایش حجم گاز وارداتی از ایران تا سقف 20 میلیون متر مکعب در روز را کرده است.



نظر شما :