وزیر نفت خواستار سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی شد

۲۸ فروردین ۱۳۹۰ | ۲۱:۲۲ کد : ۱۱۹۶۵ اقتصاد و انرژی
برگزاری شانزدهمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز و پتروشیمی در تهران فرصتی بود تا مقام های دولتی و مسئولان نفت و گاز کشورمان به تشریح شرایط موجود و تصمیم های خود برای چگونگی اداره امور انرژی در وضعیت تحریم سخن بگویند
وزیر نفت خواستار سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی شد

دیپلماسی ایرانی: دو روز پیش مدیر شرکت ملی گاز از افزایش تولید گاز و پیش فروش آن به یکی از کشورهای منطقه خبر داد و تاکید کرد که در میان متقاضیان گاز ایران، کشور سوریه با درخواست 20 میلیون متر مکعب گاز در روز یکی از بزرگ ترین دریافت کنندگان گاز ایران در آینده نزدیک خواهد بود.

وزیر نفت نیز با تاکید بر اینکه ایران با در اختیار داشتن ذخایر قابل توجه هیدروکربوری، نقش قابل توجهی در تعیین دیپلماسی جهان دارد، گفته است: هم اکنون ذخایر نفت ایران با افزایش پنج میلیارد بشکه ای به بیش از 155 میلیارد بشکه و ذخایر گاز طبیعی ایران به بیش از 33 تریلیون متر مکعب افزایش یافته است.

این عضو کابینه دولت از انجام اکتشاف های جدید نفت و گاز در سطح کشور خبر داده و می افزاید: به زودی نتایج اکتشاف های جدیدی ذخایر نفت و گاز به طور رسمی در اختیار مردم قرار می گیرد.

به این ترتیب به نظر می رسد نزد مقام های سیاسی کشورمان نگرانی بابت کم شدن ذخایر زیرزمینی وجود ندارد و دولت بر آن است تا با کشف و استخراج میادین جدید نفت و گاز، همچنان بر این محصول به عنوان بزرگ ترین کالای صادراتی و منبع ثروت کشور تکیه کند و آن را به عنوان مهم ترین عامل در رفع مشکلات و مصائب دوران تحریم درنظر بگیرد.

وزیر نفت با بیان اینکه اقدام های متعدد و بداخلاقی های برخی از کشورها در تحریم بنزین ایران ناکام مانده است، تاکید کرد: توسعه اقتصاد جهانی مستلزم تامین امنیت انرژی بوده که بدون حضور ایران امکان تامین امنیت انرژی وجود نداشته و امنیت انرژی در سطح جهان بی معناست.

وی با اعلام اینکه صنعت نفت ایران در بخش های بالادستی و پایین دستی صنایع نفت و گاز به دنبال ایجاد یک تعامل هوشمندانه و منطقی با شرکت های خارجی است، اضافه کرد: دستیابی به این تعامل جهانی منجر به حفظ و افزایش تامین امنیت انرژی جهان خواهد شد.

میرکاظمی با اشاره به ایجاد زیرساخت های سرمایه گذاری در صنایع نفت و گاز ایران خواستار حضور و سرمایه گذاری های شرکت های خارجی در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی ایران، حضور 40 کشور خارجی را در شانزدهمین نمایشگاه بین المللی نفت گاز و پتروشمیی تهران نشانه شکسته شدن تحریم های بین المللی دانست.

وی با بیان اینکه پیش بینی می شود تا پایان برنامه توسعه صنعت نفت ایران با خودکفایی در ساخت 90 درصد تجهیزات به یکی از صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی نفت گاز جهان تبدیل شود، اضافه کرد: حضور در مجمع صادرکنندگان گاز، سازمان اوپک و برگزاری نشست های دوجانبه و چندجانبه حاکی از نقش پررنگ ایران در تعاملات بین المللی انرژی است.

وزیر نفت با یادآوری اینکه تا سال 94 باید بیش از 20 میلیارد دلار در بخش بالادستی و پایین دستی صنایع نفت، گاز و پتروشیمی سرمایه گذاری انجام شود، گفت: بر این اساس با توجه به ابلاغ سیاست های اصل 44 امکان واگذاری مالکیت پالایشگاه های نفت، گاز و مجتمع های پتروشیمی به شرکت های خارجی وجود دارد.

به گفته وی، در برنامه پنجم توسعه در مجموع ظرفیت تولید روزانه گاز ایران 700 میلیون متر مکعب ، ظرفیت تولید نفت یک میلیون بشکه و ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی به 100 میلیون تن در سال افزایش می یابد.

وزارت نفت ایران پیش بینی کرده است که برای توسعه صنعت نفت و گاز تا سال ۱۴۰۴ یعنی ۱۶ سال دیگر به حدود ۵۰۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد. در چند سال گذشته به دلیل غنی سازی اورانیوم در ایران و احتمال تشدید تحریم های بین المللی، شرکت های خارجی حاضر به امضای قرارداد با ایران نشدند و به همین دلیل بخش عمده ای توسعه میدان گازی پارس جنوبی به شرکت های وابسته به سپاه پاسداران واگذار شده است. بر اساس تحریم های امریکا بر ضد ایران شرکت های خارجی که در پروژه های نفت و گاز ایران بیشتر از 20 میلیون دلار سرمایه گذاری کنند با تحریم روبرو خواهند شد.



نظر شما :