رویای اسرائیلی‌ها برای هم‌پیمانی با عربستان علیه ایران

۲۸ فروردین ۱۳۹۰ | ۲۳:۵۸ کد : ۱۱۹۷۵ اخبار اصلی
اختلاف‌هایی که با دخالت مستقیم نظامی عربستان در امور داخلی بحرین به وجود آمده و با تشدید لهجه عربستانی‌ها علیه ایران بر سر پرونده‌های مختلف به ویژه پرونده اعراب و انقلاب‌های عربی به اوج خود رسیده است
رویای اسرائیلی‌ها برای هم‌پیمانی با عربستان علیه ایران

دیپلماسی ایرانی: ظاهرا اسرائیلی‌ها از اختلاف‌های پیش آمده میان ایران و عربستان می‌خواهند نهایت استفاده را ببرند. اختلاف‌هایی که با دخالت مستقیم نظامی عربستان در امور داخلی بحرین به وجود آمده و با تشدید لهجه عربستانی‌ها علیه ایران بر سر پرونده‌های مختلف به ویژه پرونده اعراب و انقلاب‌های عربی به اوج خود رسیده است.

روزنامه لبنانی النشره، مطلبی را در این زمینه به نقل از روزنامه یدیعوت ‌احرونوت، منتشر کرده که نشان می‌دهد اسرائیلی‌ها برای سوء استفاده از وضعیت جاری در روابط ایران و عربستان دندان تیز کرده و آماده بهره‌برداری از آن برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی ایران به ویژه بر سر پرونده هسته‌ای هستند. در این مطلب آمده است: مصالح مشترک میان عربستان و اسرائیل زمینه مناسبی برای ایجاد یک هم‌پیمانی استراتژیک میان ریاض و تلاویو ایجاد کرده که شباهت بسیاری به هم‌پیمانی اتحاد جماهیر شوروی با ایالات متحده امریکا در طول جنگ جهانی دوم علیه کشورهای محور دارد.

در ادامه این یادداشت که به وضوح ایران‌هراسی در آن نمایان است، یدیعوت احرونوت برای عربستان آمرانه نسخه می‌پیچد و می‌نویسد: هر دو طرف به باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا اعتماد ندارند و به رغم اختلاف نظری که بر سر بسیاری از مسائل میان آنها وجود دارد ولی عربستان باید به فکر همکاری با اسرائیل بیفتد تا بتواند از بقا و استقلال سیاسی‌اش محافظت کند تا بتواند همانند دیگر کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس در معرض تهدیدهای ایران قرار نگیرد. به ویژه که در حال حاضر کشور قابل اطمینانی وجود ندارد که عربستان بخواهد در برابر تهدیدهای منطقه‌ای به آن دل خوش کند.

در ادامه این یادداشت همچنین آمده است: اسرائیل نیازمند همکاری استراتژیک با عربستان سعودی برای رسیدن به موفقیت‌هایش است. اسرائیل می‌تواند به فکر استفاده از حریم هوایی عربستان در صورت نیاز به حمایت لجستیکی در حالت‌های فوق‌العاده باشد. از این هم مهم‌تر اسرائیل نیازمند حمایت عربستان برای به تاخیر افتادن طرح عربی – بین‌المللی برای افزایش فشارها به تلاویو برای تشکیل دولت مستقل فلسطینی است. این در حالی است که در زمانی که جهان مشغول مسئله فلسطین است و نگاه‌های بین‌المللی از ایران دور شده، تهران می‌تواند به سرعت اهداف خود را تحقق بخشد.

این روزنامه در ادامه بر لزوم درک واقعیات موجود درباره عربستان می‌پردازد و می‌نویسد: لازم است درباره عربستان نکاتی را مد نظر داشته باشیم. اولا، اسرائیل بیش از اوباما به متحدانش وفادار است، نمونه آن را بر سر مبارک دیدیم اسرائیل تا آخرین لحظه از مبارک حمایت می‌کرد در حالی که اوباما به رغم این که ایالات متحده مدت طولانی هم‌پیمان مبارک بود، پشت او را تنها سه روز پس از تظاهرات مصر خالی کرد. این نشان می‌دهد که اوباما فقط بلد است خوب خط دهد اما به سرعت پشت هم‌پیمانانش را خالی می‌کند و حتی سر مصر تهدید کرد که کمک‌هایش را قطع خواهد کرد. این در حالی است که اوباما ترجیح می‌دهد در امور داخلی برخی کشورهایی که با ایالات متحده دشمنی استراتژیک دارند مثل ایران و سوریه هیچ دخالتی نکند. ثانیا، جنگ همچنان ادامه دارد، در این فضا دشمنی با اسرائیل و سامی‌ستیزی در اوج است از این رو اسرائیل اگر می‌خواهد اتفاقی که بر سر لیبی و سوریه و یمن افتاده بر سرش نیاید باید با کشورهای باثبات موجود عربی مثل عربستان از در دوستی در آید.

یدیعوت احرونوت سپس مدعی می‌شود: دلیل سوم این که، ایران و نه اسرائیل خطر اصلی برای عربستان و دیگر کشورهای منطقه خلیج فارس است. همان طور که از نامه‌های پادشاه عربستان در اسناد ویکی‌لیکس دیدیم وی بارها به امریکایی‌ها گفت که "سر این افعی" را بزنید. رابعا، تا کنون اوباما حرفی از گزینه راه حل نظامی برای مساله ایران نزده است، در طول دو سال گذشته ما فقط دیدیم که اوباما فقط از گزینه تحریم‌های اقتصادی استفاده کرد و دائما خواستار حل پرونده هسته‌ای ایران از راه‌های دیپلماتیک شده است. این تنها اسرائیل است که عزم خود را جزم کرده تهدید ایران را دفع کند و برای این هدف فقط بحث مصالح در میان نیست. در گذشته این اسرائیل بود که نیروگاه‌های هسته‌ای عراق را در سال 1981 و نیروگاه‌های هسته‌ای سوریه در سال 2007 را بمباران کرد.

این روزنامه در پایان ادعاهایش می‌نویسد: این را باید در نظر گرفت که پس از آن که بیشتر نیروهای امریکایی از خاورمیانه خارج شوند، اوباما مجددا آنها را به منطقه نخواهد فرستاد تا تهدیدهای ایران را خنثی کنند. خامسا، تشکیل دولت فلسطینی به هیچ وجه به مصلحت عربستان و اسرائیل نیست. دلیل آن هم روشن است، پس از آن که اسرائیل نیروهای خود را از اسرائیل بیرون کشید این حماس بود که کنترل این منطقه را از طریق پیروزی در انتخابات به دست گرفت و این مسئله در صورتی که کشور مستقل فلسطینی تشکیل شود باز هم تکرار خواهد شد و بی‌شک در این صورت این کشور به یک پایگاه ایرانی برای ضربه زدن به امنیت اسرائیل و شمال شرق عربستان تبدیل خواهد شد.       



نظر شما :