رایس: مذاکره می‌کنیم اگر...

۰۱ دی ۱۳۸۶ | ۲۳:۲۱ کد : ۱۲۴۲ اقتصاد و انرژی
اظهار علاقه مقامات مختلف آمریکایی برای مذاکره با ایران در صورت عمل به پیش شرط‌هایی از سوی ایران هر چند امر تازه‌ای نیست، اما از معدود مواردی است که به این صراحت و روشنی و از سوی مقامی به بلندپایگی خانم رایس بیان می‌شود.
رایس: مذاکره می‌کنیم اگر...
کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا، در کنفرانس خبری پایان سال میلادی 2007 از آمادگی‌اش برای دیدار با همتایان ایرانی و کره‌ای خود، در صورت اجرای پیش‌شرط‌هایی از سوی ایران و کره‌شمالی خبر داد و گفت: «آمریکا دشمن ابدی ندارد.»
 
ایران و کره شمالی از جمله کشورهایی هستند که در سال 2002 از سوی جرج بوش به خاطر تلاش در جهت دستیابی به سلاح‌های کشتار جمعی عضوی از «محور شرارت» خوانده شده بودند. سومین کشور این محور، عراق بود که که آمریکا در سال 2003 با تجاوز نظامی به آن، خود را در یک درگیری نظامی بلندمدت و ناتمام گرفتار کرد و موفق به کشف هیچ سلاح کشتار جمعی‌ای نیز در آن نشد.
 
اختلاف آمریکا با هر دو کشور ایران و کره شمالی بر سر برنامه هسته‌ای این دو کشور است و پیش‌شرط‌های مطرح شده از سوی خانم رایس برای دیدار با همتایان ایرانی و کره‌ای خود «در هر مکان و هر زمانی»، همگی درباره برنامه هسته‌ای دو کشور ایران و کره‌شمالی هستند.
 
اظهار علاقه مقامات مختلف آمریکایی برای مذاکره با ایران در صورت عمل به پیش شرط‌هایی از سوی ایران هر چند امر تازه‌ای نیست، اما از معدود مواردی است که به این صراحت و روشنی و از سوی مقامی به بلندپایگی خانم رایس بیان می‌شود.
 
اما نکته تازه‌ای که در صحبت‌های رایس در کنفرانس خبری پایان سال میلادی مطرح شد، اظهار علاقه دولت بوش به ایجاد «تغییرات اساسی» در روابطش با ایران، کره‌شمالی و همچنین سوریه در آخرین سال حکومت هشت ساله جرج بوش پسر است. اشاره رایس به الگوی رابطه آمریکا و لیبی که به نزدیکی بیشتر روابط دو کشور در پی توقف کامل برنامه هسته‌ای لیبی در سال 2003 صورت گرفت را نیز در همین راستا می‌توان ارزیابی کرد.
 
شرطی که خانم رایس برای مذاکره با همتای ایرانی خود اعلام کرده است، همان شرطی است که از ابتدای آغاز بحث پرونده هسته‌ای ایران مطرح بوده است و در دو قطعنامه شورای امنیت نیز مورد درخواست قرار گرفته‌اند: تعلیق غنی‌سازی اورانیوم. رایس در کنفرانس خبری خود در این‌باره گفت: «اگر ایران تنها همین یک کار (تعلیق غنی سازی اورانیوم) را انجام دهد، آن گاه من حاضرم با همتای خود در هر مکانی و هر زمانی ملاقات کنم و درباره هر موضوعی گفت و‌گو کنم.»
 
رایس در عین حال گفت: «تا زمانی که طرف‌های ایرانی فقط حرف می‌زنند و به غنی‌سازی اورانیوم ادامه می‌دهند، به جایی نخواهیم رسید.» وزیر خارجه آمریکا در بخش دیگری از این کنفرانس خبری گفت: «سیاست آمریکا آمادگی برای پایان مناقشه و درگیری با هر کشوری است که حاضر است رفتاری مشابه در پیش گیرد.»
 
خانم رایس با تاکید بر این که در سال آخر فعالیت دولت بوش، اولویت با این سیاست خواهد بود، اضافه کرد: «ما دشمن ابدی نداریم. ایالات متحده دشمن ابدی ندارد. کشور ما بزرگ‌تر از آن است که این گونه باشد.»
 
تقاضای تعلیق غنی‌سازی اورانیوم در حالی برای چندمین بار از سوی مقامات و مسئولان مختلف غربی و بین‌المللی تکرار می‌شود که مقام‌های ایرانی بارها بر حق غنی‌سازی و تامین سوخت هسته‌ای مورد نیاز نیروگاه‌های هسته‌ای خود تاکید کرده‌اند و آن را یکی از حقوق مسلم کشور ایران خوانده‌اند.
 
یکی از آخرین این تقاضاها، هفته گذشته و از سوی مسئولان روسی و هنگامی ابراز شد که این کشور اولین محموله سوخت مورد نیاز برای اردوگاه اتمی بوشهر را به ایران ارسال کرد. به گفته مسئولان روسی، تعهد روسیه به تأمین سوخت مورد نیاز نیروگاه بوشهر، به معنای بی‌نیازی ایران به انجام عملیات غنی‌سازی است.
 
اما مقام‌های ایرانی می‌گویند هر چند ایران برای تأمین بخشی از سوخت مورد نیاز خود به کشورهای خارجی متکی خواهد بود، اما ترجیح می‌دهد برای دستیابی به استقلال تکنولوژیک و برخورداری از قدرت چانه‌زنی، خود به تکنولوژی غنی‌سازی اورانیوم در مقیاس صنعتی دست پیدا کند.
 
خانم رایس در بخش دیگری از سخنان خود در این کنفرانس خبری نیز به موضوع کشور سوریه پرداخت و گفت اگر سوریه از موضع «تقابل جویانه» خود در خاورمیانه دست بکشد، آمریکا برای برقراری روابط بهتر با این کشور آمادگی دارد.
 
این در حالی است که آمریکا سوریه را متهم به «جانبداری از گروه‌های تروریستی ضداسرائیلی، تسهیل ورود و خروج پیکارجویان اسلام گرا به عراق و ایجاد ناآرامی سیاسی در لبنان» می‌کند. تقابل سوریه و غرب به ویژه در لبنان از نمود فراوانی برخوردار است که باعث شده نزاعی سیاسی میان سیاستمداران نزدیک به سوریه و دولت مورد حمایت غرب در این کشور، انتخاب رئیس‌جمهور جدید این کشور را ناممکن کند و به بی‌ثباتی سیاسی در لبنان منجر شود.  

نظر شما :