تلاش برای خنثی سازی یک گزارش

۰۴ دی ۱۳۸۶ | ۱۶:۴۶ کد : ۱۲۴۴ اخبار اصلی
گزارش اخیر پنتاگون در مورد اوضاع امنیتی عراق و همچنین اظهارات جدید نماینده دائم آمریکا در آژانس بین المللی انرژی اتمی پیرامون خطرناک بودن ایران، حکایت از این دارند که تلاش جدیدی از سوی واشنگتن برای خنثی کردن آثار منفی گزارش NIE بر سیاست خارجی آمریکا در حال انجام است.
تلاش برای خنثی سازی یک گزارش
گریگوری شولت، سفیر آمریکا در آژانس بین المللی انرژی اتمی طی گزارش خود پیرامون فعالیت های هسته ای ایران مدعی شد که برنامه تسلیحات اتمی ایران پس از وقفه ای که سال 2003 به واسطه حضور بازرسان سازمان ملل در این کشور ایجاد شد، می تواند به راحتی از سرگرفته شود.
 
وی در این گزارش تاکید کرده است که گزارش 16 مرجع اطلاعاتی آمریکا به هیچ وجه نمی تواند از ضرورت کنترل ایران از طریق تحریم های سازمان ملل و دیپلماسی تهدید بکاهد.
 
شولت، روز جمعه 21 دسامبر در وین درگفت و گو با خبرنگاران مدعی شد فن آوری غنی سازی که امروز در اختیار ایران است، می تواند خیلی سریع در خدمت ساخت یک بمب قرار بگیرد و این تصمیمی است که در اختیار رهبران ایران قرار دارد. وی همچنین تصریح کرد که ایران همچنان در خاورمیانه یک خطر محسوب می شود.
 
نماینده دائم آمریکا در آژانس این ادعاها را در حالی اعلام داشت که سه روز پیش از آن وزارت دفاع آمریکا ( پنتاگون ) نیز طی گزارشی از وضعیت امنیتی عراق، د رحالی شرایط در این کشور را رو به بهبود اعلام داشته که ایران را به تامین سلاح و تجهیزات برای شبه نظامیان عراقی متهم کرده است.
 
در این گزارش تهران متهم به حمایت ازگروهای شبه نظامی شده که این امر همچنان مانع بزرگ ثبات در این کشور است.
 
پنتاگون در این ارزیابی که هر سه ماه یک بار در اختیار کنگره آمریکا قرار می دهد، گفته با وجود قول اخیر ایران، نشانه ای از کاهش حمایت  از گروه های شورشی شیعه عراقی دیده نمی شود. این گزارش مدعی است در زمینه آموزش و تامین مالی پیکارجویان شیعه غیرقانونی عراق توسط ایران، هیچ کاهشی که قابل تشخیص باشد دیده نمی شود.
 
این گزارش در عین حال ادامه می‌دهد:" این بدین معنا نیست که ایران اوضاع را دشوارتر از گذشته کرده است، اما اعلام می‌دارد که ایران همچنان برای شورشیان عراق اسلحه می‌فرستد."
 
گزارش مذکور همچنین سیاست‌های نوری‌المالکی را باعث بی‌ثباتی در عراق خوانده و مدعی شده این سیاست به درگیری‌های فرقه‌ای در این کشور دامن می‌زند.
 
گزارش پنتاگون اشاره می کند که  ایران، اواخر سپتامبر به نوری مالکی نخست وزیر عراق قول داد به قطع جریان سلاح ها، کمک های مالی و سایر حمایت ها از شورشیان و پیکارجویان عراق کمک کند.
این خبر را اول بار رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا، اعلام کرده بود. موضع رسمی ایران رد اتهامات آمریکا و عدم دخالت نظامی درعراق است.
 
در گزارش تازه پنتاگون همچنین بار دیگر اتهام قبلی دولت آمریکا مبنی بر اینکه مسئولیت اصلی این کمک ها به عهده سپاه  است تکرار شده است:" نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران بسیاری از مواد منفجره و مهماتی که توسط این گروه ها استفاده می شود را تامین می کند."
 
با توجه به اظهارات مقام های نظامی آمریکا در سه ماه اخیر دایر بر در دست بودن نشانه هایی از کاهش جریان سلاح های غیرقانونی از ایران، معلوم نیست پنتاگون گزارش تازه خود را بر کدام شواهد استوار کرده است.
 
این درحالی است که در ماه های اخیر و پس از یک دوره تبادل تند اتهامات میان تهران و واشنگتن در مورد امنیت عراق، نشانه هایی از کاهش تنش میان دو کشور پدیدار شده بود.
 
همین سه هفته پیش ژنرال جیمز دوبیک، مسئول آموزش نیروهای امنیتی عراقی در بغداد، گفته بود ایران همچنان به وعده خود در جلوگیری از رسیدن اسلحه به دست تندروها پایبند است.
 
به علاوه اواسط ماه نوامبر نیز یکی دیگر از فرماندهان ارشد ارتش آمریکا در ادعایی در عراق از کاهش یا توقف قاچاق اسلحه از ایران به عراق سخن گفت. به گفته او به نظر می رسد ایران به تعهدات خود در مورد کمک به ثبات و امنیت در عراق عمل می کند.
 
علاوه بر این دیوید ساترفیلد، هماهنگ کننده امور عراق در وزارت خارجی آمریکا دو روز پیش رسما کاهش حملات در عراق را به تغییر سیاست های ایران نسبت داد و تاکید کرد که ایران از نفوذ خود بر گروه های شبه نظامی شیعه در راستای مهار آنها استفاده کرده است.
 
گزارش پنتاگون درست در همان روزی منتشر شد که قرار بود دوره تازه مذاکرات دو کشور بر سر امنیت عراق برگزار شود اما به دلایلی لغو شد. آمریکا گفت لغو این دیدار به درخواست ایران صورت گرفته است.
 
در گزارش 60 صفحه‌یی پنتاگون تحت عنوان "سنجش ثبات و امنیت در عراق" که هر سه ماهیکبار منتشر می‌شود آمده است:" در زمینه امنیت و آشتی در سطح محلی و استانی پیشرفتقابل توجهی حاصل شده است."
 
با این حال در گزارش پنتاگون آمده است که ارتقای امنیت درعراق روند سریعی به خود گرفته است که اگر این روند ادامه پیدا کند احتمالا به برقراری ثبات پایدار منجرخواهد شد.
در این گزارش آمده است:" از ماه مارس ( اسفند 85 ) تاکنون مجموع حملات در عراق به میزان 62 درصد و میزان حملات هفتگی از جمله بمبگذاریخودرو‌ها از اواسط ماه اکتبر ( مهر 86 ) در رقم 600 ثابت مانده که از حدود 900 حمله‌هفتگی در اواخر سپتامبر (شهریور) و 1600 حمله در اواخر ژوئن ( خرداد 86) کمتر است."
 
پنتاگون این پیشرفت امنیتی را ناشی از افزایش نیروهای آمریکایی در عراق در اوایل 2007، افزایش کارآمدی نیروهای امنیتی عراق وسیاست آمریکا در تجهیز قبایل سنی در برابر نیروهای القاعده دانسته و به هیچ وجه عامل همکاری ایران با دولت عراق در جهت کنترل خشونت ها را مورد اشاره قرار نداده، این در حالی است که پیشتر در گزارش های پنتاگون تاکید شده بود که عدم همکاری ایران با دولت عراق، مهار خشونت ها در این کشور را غیرممکن ساخته است.
 
این گزارش با توجه به تناقضات موجود در آن با اظهارات برخی از نظامیان آمریکایی و همچنین اظهارات اخیر نماینده دائم آمریکا در IAEA که به یک باره و بدون هیچ خبری قبلی در میان خبرنگاران در وین ابراز شده اند، از تلاش های جدید در واشنگتن برای خنثی کردن آثار منفی NIE بر سیاست تهدید نظامی و تحریم های از سوی دولت بوش علیه ایران حکایت دارند.
 
گزارش اخیر جامعه اطلاعاتی آمریکا باعث شد که بسیاری از تلاش های واشنگتن برای تهدید و تحدید ایران به بهانه فعالیت های هسته ای در جوامع بین الملل با مخالفت هایی جدی مواجه شوند.
 
این گزارش حتی سیل انتقادهای شدیدی را از درون محافل سیاسی و خبری آمریکا روانه کاخ سفید کرد و باعث شد که در بسیاری از برنامه های دیپلماتیک و ( احتمالا ) نظامی واشنگتن علیه ایران اختلال ایجاد شود.
 
گزارش ها از وین، محل برگزاری اجلاس شورای حکام آژانس بین المللی هسته ای، بیانگر این هستند که بسیاری از کشورهای عضو به طور آشکار و یا ضمنی عدم موافقت خود را با ادامه روند فشار علیه ایران به نماینده آمریکا در این شورا اعلام داشته اند و احتمالا این مخالفت ها باعث شده است که وی تصمیم به برگزاری یک کنفرانس خبری  بگیرد.
 
از طرفی گزارش NIE به تازگی موجب نگرانی برخی از کشورهای عربی منطقه و هراس آنان از کاهش فشارهای آمریکا علیه ایران شده و به نظر می رسد که گزارش روز سه شنبه پنتاگون تحت فشار لابی کشورهای عربی تهیه شده است.
 
شنیده ها حاکی هستند که ظاهرا سفر اخیر رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا به بحرین و نام بردن بی‌سابقه از سپر موشکی مقابل ایران، برای دلجویی از آنها پس از انتشار گزارش مذکور انجام شده است.  

نظر شما :