پشت پرده بازی آمریکا با ایران

۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۰ | ۲۲:۲۱ کد : ۱۲۵۹۴ پرونده هسته ای
سال‌هاست که ایالات متحده تلاش خود را برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران به کار گرفته است. واشنگتن تلاش می‌کند آنچه را که رفتار بد ایران می‌خواند با هر ابزاری مهار کند. آمریکا در این سالها بارها و بارها ایران را مورد تنبیه و تحریم اقتصادی قرار داده است
پشت پرده بازی آمریکا با ایران
دیپلماسی ایرانی: سال‌هاست که ایالات متحده تلاش خود را برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران به کار گرفته است. واشنگتن تلاش می‌کند آنچه را که رفتار بد ایران می‌خواند با هر ابزاری مهار کند. آمریکا در این سالها بارها و بارها ایران را مورد تنبیه و تحریم اقتصادی قرار داده است. برخی از این تحریم‌ها هم با همراهی شورای امنیت بود و برخی هم از این مساعدت محروم بودند. تلاش‌های دیپلماتیک هم در این مسیر کم نبودند. ایران بارها هم به حمله نظامی‌ تهدید شد. هیچ کدام از این راهکارها اما با موفقیت همراه نشد. همزمان با این راهکارها امریکایی‌ها ساکت ننشستند و در پشت پرده هم شیطنت‌های خاص خود را داشتند. حملات سایبری، ترور و کمک به مخالفان جمهوری اسلامی ‌در زمره این مسائل بود.
 

جنگ مخفی
 

عملیات مخفی دقیقا همانی است که از نامش پیداست. عملیات در سایه و به دور از دید دیگران. برای ایرانی‌ها مدتی است که این جنگ از سوی غربی‌ها آغاز شده است. البته این جنگ در سال گذشته به اوج خود رسید. در یک سال گذشته بیشتر عملیات‌های امریکا و غرب در قبال ایران جنگ مخفی بوده و البته بیش از هر زمان دیگری هم لو رفته است.

بروس رایدل که سابق بر این افسر سازمان سیا بوده در تازه ترین گزارش خود تاکید می‌کند که ایران میزبان بیشترین عملیات‌های اطلاعاتی و افشاگری‌ها بوده است. رایدل در این خصوص می‌گوید: شبهه اندکی وجود دارد که جنگ مخفی در ایران در کار نباشد. حداقل دو بازیگر در این صحنه در حال بازی هستند که نام انها بر همگان عیان است: ایالات متحده و اسرائیل. در اغلب موارد هم این دو با هم بازی را آغاز کرده و ادامه می‌دهند.

یکی از نمادهای این جنگ همین ویروس کامپیوتری استاکس‌نت بود. گفته می‌شود که این ویروس در اسرائیل اختراع شد و البته سازمان سیا در این روند بسیار موثر بود. یک سال پس از آغاز به کار این ویروس بود که موفق شد تاسیسات هسته ای در تهران را هدف قرار دهد.

روند غنی سازی اورانیوم در نطنز تحت تاثیر این ویروس کامپیوتری قرار گرفت. گفته شد که عملکرد این ویروس به گونه ای بود که سرعت گردش سانتریفیوژها را چند برابر می‌کند. این سرعت بالا با استاندارد دستگاه همخوانی نداشته و در نتیجه آن را تخریب و البته از دور خارج می‌کند. گفته می‌شود که بسیاری از این سانتریفیوژها یعنی رقمی ‌در حدود هزار مورد به دنبال انتشار این ویروس از دور خارج شدند.

محمد سهیمی ‌از اساتید دانشگاه کالیفرنیا جنوبی در این خصوص می‌گوید: تاثیر این ویروس بسیار فراتر از تخریب چند سانتریفیوژ ساده است. نه تنها هزاران مورد از سانتریفیوژها در نطنز تخریب شدند بلکه دولت ایران وادار به تعطیل کردن بسیاری از تاسیسات هسته ای خود حداقل برای چند روز شد.

تمام این حوادث متعلق به یک سال گذشته است. بسیاری از کمپانی‌های کامپیوتری توانستند به جنگ با این ویروس بروند چرا که این ویروس تنها ایران را هدف قرار نداد و در شناسایی هدف هم هوشمند نبود. همین مساله منجر به علنی شدن این شکل جدید از نبرد با ایران در محافل خبری شد.

 

ویروس‌های دیگری در راه است؟

 

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که ویروس اصلی و اولیه بدین منظور طراحی شد که امکان چند بار حمله را در اختیار گردانندگان آن قرار دهد. دیوید آلبرایت کارشناس مسائل امنیتی در این خصوص می‌گوید: شاید بتوان ادعا کرد که این حادثه رخ می‌دهد اما تعداد دفعات آن تنها تا زمانی محدود خواهد بود. کارآیی این ویروس برای چندین بار حمله بود اما ایران برای مهار آن ساده ترین و البته مطمئن‌ترین راه را انتخاب کرد.

ایران سانتریفیوژها را کاملا خاموش کرد و منتظر نشست تا زمانی که بهترین راهکار را پیدا کند. پس از استاکس‌نت دیگر ایرانی‌ها به این باور رسیده اند که باید بنشینند و مراقب برنامه هسته ای خود باشند. ایرانی‌ها اکنون می‌دانند که هر جنسی که خریداری کنند می‌تواند تبدیل به عاملی برای انتقال ویروس شود.

تجربه استاکس‌نت به شکلی بود که بسیاری ادعا می‌کنند موفقیت چند ماهه اسرائیل در مهار برنامه هسته ای ایران، انگیزه ای است برای ساخت استاکس‌نت دو. شاید هم ویروس‌های دیگری در راه باشند.

یکی از راهکارهای ایران این است که کامپیوترهای تاثیر گرفته از استاکس‌نت را کلا از دور خارج کرده و کامپیوترهای جدیدی را جایگزین آن کند. البته نمی‌توان مطمئن بود که این کامپیوترها هدف قرار نخواهند گرفت. حقیقت این است که هیچ کالایی که ایران از بازارهای جهانی خریداری می‌کند از امنیت کامل برخوردار نیست. ایرانی‌ها هنگام خرید باید بسیار دقت کنند که آنچه می‌خرند حتی اگر دست اول باشد هم آلوده نباشد.

برنامه هسته ای ایران از یک سو به دلیل فعالیت‌های استاکس‌نت و از سوی دیگر به دلیل ترس از این ویروس متوقف شد. روس‌ها که در تجهیز نیروگاه بوشهر به ایرانی‌ها کمک می‌کنند از بیم آلوده شدن تجهیزات خود برنامه را در این نیروگاه متوقف اعلام کردند. البته این ویروس نخستین مورد از تخریب برنامه هسته ای ایران توسط برنامه‌های کامپیوتری نیست. این تنها یکی از راه‌هایی است که برای مهار برنامه هسته ای ایران به آن توسل شده است. یا باید سانتریفیوژها را به شکل موقت تخریب و یا باید برای همیشه آنها را از دور خارج کرد.

 

هدف، ترساندن ایران است

 

در هر حالت رهبران ایران به شدت نگران فردایی هستند که با آن روبه رو می‌شوند. اسرائیلی‌ها یک بار استاکس‌نت را اختراع کردند و پس از آن تا مدت‌ها می‌توانند از مواهب آن بهره مند شوند. ترسی که در میان ایرانی‌ها از حمله ویروسی جا خوش کرده است می‌تواند تا مدت‌ها ادامه پیدا کند. بر همین اساس بود که یک مقام ایرانی دو هفته پیش از کشف ویروس جدیدی به نام استارس خبر داد. البته ایرانی‌ها ادعا می‌کنند که موفق به مهار این ویروس شده اند. البته هنوز هیچ منبع خارجی این مساله را تایید نکرده اما جای اندک شکی نیست که حمله به تاسیسات هسته ای ایران ادامه دارد.
 

منبع: www.npr.org

 

( ۴ )

نظر شما :