بوش 2008

۰۹ دی ۱۳۸۶ | ۲۰:۳۳ کد : ۱۲۶۱ اخبار اصلی
جورج بوش در حالی کریسمس آخرین سال زمامداری خود را به همراه خانواده اش در کمپ دیوید جشن گرفت که یک فهرست طولانی از سفرهای خارجی در سال 2008، حضور دموکرات ها در کنگره و رقابت های انتخابات ریاست جمهوری، روزهایی پرمشغله اى را در این سال پیش روی وی قرار داده است.
بوش 2008
 خواهر، برادران و خانواده بوش همگی در ویلای مجللی در 60 مایلی شمال غرب واشنگتن جمع شدند تاا یکی دیگر از جشن های کریسمس جورج بوش در کسوت ریاست جمهوری را در کنار وی سپری کنند.  بوش یک روز پس از این جشن آنها را به قصد مزرعه پدریش در تگزاس ترک کرد تا در اولین روز از سال جدید میلادی در واشنگتن باشد.

مشاوران رئیس جمهور آمریکا در سال جدید برنامه سفر مفصلی را برای وی تدارک دیده اند. این برنامه با پرواز 8 ژانویه جورج بوش به خاورمیانه و با دیدار از اسرائیل، کرانه باختری، کویت، بحرین، امارات متحده عربی، عربستان سعودی و مصر آغاز خواهد شد و با تور آفریقایی وی در ماه فوریه، شرکت در اجلاس سران ناتو در رومانی، اجلاس سران آمریکا-اروپا در اسلوونی، ملاقات رهبران گروه 8 در ژاپن، اجلاس آپک در پرو به ترتیب در ماه های آوریل، ژوئن، ژانویه، ژولای و نوامبر ادامه خواهد یافت.

بسیاری از روسای جمهوری کشورها توان خود را در آخرین سال از دوران ریاست جمهوری بر روی مسائل خارجی متمرکز می کنند تا محبوبیت رو به افولشان را در خانه جبران کرده باشند. اما به نظر نمی رسد که این موضوع در مورد جورج بوش صادق باشد. نتایج برخی از نظرسنجی ها حکایت از این دارند که بوش نه تنها در داخل آمریکا با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می کند، بلکه در سیاست خارجی نیز با چالش های بزرگی روبه رو است.

نتایج نظر سنجی موسسه Pew از افکار عمومی 47 کشور جهان بیانگر رشد فزاینده احساسات ضد آمریکایی و مخالفت با سیاست خارجی واشنگتن است. این درک که آمریکا به طور یکجانبه در عرصه بین الملل دست به اقدام می زند، در میان فرانسویان 89 درصد، در میان کانادایی ها 83 درصد و در میان انگلیسی ها 74 درصد طرفدار پیدا کرده است. این نظرسنجی همچنین نشان داده است که وجهه آمریکا در میان کشورهای اسلامی به نازل ترین وضعیت خود رسیده است. قاره آفریقا تنها استثنا در این روند است و شاهد افزایش محبوبیت کشور آمریکا به ویژه در کشورهای اتیوپی و کنیا است.

در آمریکا اکنون یک خواسته عمومی بیش از سایرین خودنمایی می کند و آن تلاش برای احیای اعتبار آمریکا در عرصه بین الملل است. در گزارشی که توسط ریچارد آرمیتاژ، معاون سابق وزیر خارجه آمریکا در دوران بوش و به کمک کمیته ای با نظارت دانشگاه کمبریج در این مورد صورت گرفته است، نشان می دهد که دولت بوش برای رهایی از وضعیت چالش برانگیز کنونی باید هم پیمانی های چند جانبه خود را احیا کرده و عصبیت پس از 11 سپتامبر خود را فراموش کند.

دموکرات همیشه از جمله منتقدین دکترین جنگ پیشگیرانه بوش برای جلوگیری از حملات تروریستی و لفاظی های او برای مقابله با کشورهایی همچون ایران بوده اند. این احساس اکنون به جمهوریخواهان هم سرایت کرده و باعث شده که برخی از آنان نیز رسما از الزام تغییر در این رویکرد کاخ سفید سخن بگویند.

نمونه بارز مخالفت های جدید جمهوریخواهان با سیاست های بوش در "مایک موکابی"، یکی از نامزدهای جمهوریخواهان در انتخابات 2008 آمریکا و فرماندار سابق آرکانزاس متجلی شده است. این نامزد 52 ساله پست ریاست جمهوری آمریکا که به یک منتقد جمهوریخواه در میان هم حزبی هایش معروف شده است، می گوید که ذهنیت خودخواهانه در داخل و خارج آمریکا نتایجی معکوس برای این کشور به بار آورده است.

اما "جيم جفرى" معاون مشاور امنيت ملى کاخ سفيد نيز گفته است:" ما مى‌خواهيم در جهان محبوبيت داشته باشيم، اما از همه مهمتر مى‌خواهيم سياست هايى در نظر بگيريم که جان مردم آمريکا را نیز حفظ مى‌کند."

به هر حال اظهاراتی نظیر آنچه موکابی ابراز داشته است، حکایت از این دارد که جورج بوش در سال جدید میلادی علاوه بر این که مجبور است خود را با انتقاد سرسخت دموکرات ها وفق دهد، باید آماده باشد تا مخالفت هم حزبی های خود را نیز تحمل کرده و از میراث خود طی 7 سال زمامداری در کاخ سفید دفاع کند.

او همزمان باید تلاش کند تا وجهه جهانی آمریکا را نیز در جهان تغییر دهد.

ريچارد هاس" رييس شوراى روابط خارجى که تا سال ۲۰۰۳رييس برنامه ريزى سياستهاى وزارت خارجه آمريکا بوده، در این مورد گفته است: "وقتى که سياست خارجى مطرح مى‌شود او اردک لنگ نيست و مى‌تواند کارهاى زيادى انجام دهد."  

با این حال دموکرات ها در کنگره آمریکا آماده شده اند تا در سال جدید بیشترین فشار را به دولت بوش وارد آورند. این فشارها از هم اکنون نشانه های خود را بروز داده است. سناى آمريکا تصمیم گرفته است تا در طول تعطيلات کريسمس و سال نو مسيحى جلسات يک نفره‌ خاصى را تشکيل ‌دهد تا از آن دسته از انتصاباتى که "جرج بوش" رئيس جمهورى آمريکا ممکن است بدون کسب موافقت اکثريت دمکرات‌ها در تعطیلات ژانویه احتمالا انجام خواهد داد، جلوگيرى به عمل آورد.

قرار است تا ۱۸ژانويه ( ۲۸دى ) که سناتورها از تعطيلات کريسمس وسال نو مسيحى به سر کار خود باز مى‌گردند، اين مراسم کوتاه ومختصر هر دو الى سه روز يک بار برگزار شود.

هدف دمکرات‌ها از اين اقدام جلوگيرى از تعطيل رسمى سنا براى چندين روز متوالى است. در صورتى که سنا تعطيل شود بوش مى‌تواند سفيران، قضات و ساير مقام‌هاى بلندپايه را بدون کسب تاييد سنا منصوب کند.

بوش در گذشته نيز براى جلوگيرى از کشمکش و درگيرى با رقباى دمکرات درباره انتصاب‌هاى بحث برانگيز از جمله تعيين "جان بولتون" در سال ۲۰۰۵به عنوان سفير آمريکا در سازمان ملل، در طول تعطيلات سنا از اين اختيارات خود استفاده کرده بود.

مدت ماموريت کسانى که در دوره‌ تعطيلات منصوب مى‌شوند مى‌تواند تا يک سال طول بکشد. به همین دلیل بولتون دسامبر گذشته درست پيش از آن که دمکرات‌ها اکثريت مجلس سنا را به دست آورند، از سمت خود استعفا کرد.

بوش در سال 2008 تا چه حد می تواند طرح های خود را پیش برده و زمینه احیای محبوبیت از دست رفته جمهوریخواهان در داخل و اعتبار زمین خورده آمریکا در خارجی را فراهم آورد؟ این سوالی است که تنها در پایان دوران ریاست جمهوری جورج بوش در 20 ژانویه 2009 قابل پاسخ گفتن خواهد بود.


نظر شما :