پایان بی نظیر

۰۹ دی ۱۳۸۶ | ۲۰:۱۶ کد : ۱۲۷۶ اخبار اصلی
بی نظیر بوتو نخست وزیر اسبق پاکستان به قتل رسید
پایان بی نظیر
بی نظیر بوتو، نخست وزیر اسبق پاکستان که در همین ستون از وی به عنوان بانوی آهنین آسیایی یاد کرده بودیم، در محلی که لیاقت علی خان، نخست وزیر سابق پاکستان، در سال 1951 به قتل رسید بود، هدف تروریست ها قرار گرفت و به قتل رسید.
 
بی نظیر بوتو که تجربه دو دوره نخست وزیر پاکستان را داشت رهبر محبوب حزب مردم پاکستان بود. هر چند که تصویر وی به عنوان یک رهبر دموکرات در سطح جهان به خاطر فساد مالی خدشه دار شده بود اما با بازگشت دوباره به پاکستان پس از 10 سال تبعید، به امیدی برای دموکراسی در پاکستان تبدیل شده بود.
   
بی نظیر بوتو متولد سال 1953 میلادی دراستان سند پاکستان است. پدر او، ذوالفقارعلی بوتو، در دهه 70 میلادی نخست وزیر کشور پاکستان بود. بی نظیر بوتو که بزرگترین فرزند پدرش بود همانند وی به لقب شهید ملقب شد و سومین نفر از چهار فرزند بوتوی بزرگ است که به قتل می رسد و در آرامگاه خانوادگی می آرامد.
 
بی نظیر بوتو تا به حال دوبار نخست وزیر پاکستان بوده است. یکبار از سال 1988 تا سال 1990 و دیگر بار از سال 1993تا سال 1996. هر دوبار به خاطر اتهام فساد مالی از مقام خود برکنار شده است.
 
بوتو که محبوبیت جهانی اش را به خاطر خلاقیت و پویایی کسب کرده بود به نمادی از سیاست مداران خود محور و حکمرانان نامناسب تبدیل شده بود.
 
انحرافات مالی 
در سال 1977، ذوالفقار بوتو دریک کودتای نظامی به سرکردگی ژنرال ضیاء الحق زندانی و سپس اعدام شد.
 
به بی نظیر بوتو اجازه داده شد که در سال 1984 به بریتانیا برود. وی در آنجا دفترحزب مردم پاکستان را تاسیس کرد و پس ازمادرش، بیگم نصرت بوتو، که زنی ایرانی بود رهبری حزب را برعهده گرفت.
 
او دو سال بعد، در سال 1986 به پاکستان بازگشت و دریک انتخابات دموکراتیک پیروز شد. بی نظیر بوتو در 35 سالگی اولین نخست وزیر زن پاکستان شد.
 
در سال 1999خانم بوتو و همسرش، آصف علی زرداری، به چندین سال حبس و 8.6 میلیون دلار جریمه محکوم شدند. آنها متهم به انحراف مالی در رابطه با یک شرکت سوئیسی بودند که برای مبارزه با کلاه برداری های مالی درکشور فعالیت می کرد.
 
اما دادگاه دیگری آنها را تبرئه کرد. خانم بوتو بارها براین نکته اصرار ورزید که این اتهامات از طرف رقبای سیاسیش به وی نسبت داده شده بود.
 
بازگشت به خانه  
قرار بود خانم بوتو پس از بازگشت به پاکستان در اکتبر سال 2007 با رئیس جمهور پاکستان، پرویز مشرف، ائتلافی تشکیل دهد. اما این دو به توافق نرسیدند.
 
بی نظیر بوتو پیش از مرگ خود اعلام کرده بود که در صورتی که هدف ترور قرار بگیرد می داند که این کار توسط پرویز مشرف صورت گرفته است.
 
هنوز مشخص نیست که چه کسانی در قتل بی نظیر بوتو دست داشته اند. القاعده که در ابتدا اعلام شد که مسولیت مرگ خانم بوتو را برعهده گرفته است این خبر را تکذیب کرد.  
 
به نظر می رسد که با قتل بی نظیر بوتو بحران داخلی پاکستان وارد مرحله تازه ای بشود. مرگ بانوی آهنین آسیا، انتخابات ماه آینده در پاکستان را تحت تاثیر گذاشته است. به نظر می رسد که روزهای سخت و سردی در زمستان 2008 در انتظار پاکستان خواهد بود. 

نظر شما :