امریکا فشار بر پاکستان را بیشتر می‌‌کند

۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۰ | ۱۸:۴۰ کد : ۱۲۷۸۰ آسیا و آفریقا
کشته شدن اسامه بن لادن سرآغاز مناقشاتی میان اسلام آباد – واشنگتن شده است که حالا به بحث هایی درباره ادامه کمک رسانی یا قطع کمک های امریکا به پاکستان انجامیده است
امریکا فشار بر پاکستان را بیشتر می‌‌کند
دیپلماسی ایرانی: جان کری رئیس روابط خارجی سنای امریکا دیروز عازم افغانستان شد و درباره تازه ترین تصمیم گیری های امریکا در قبال منطقه و پرسش هایی که در زمینه کشته شدن بن لادن وجود دارد سخنانی ایراد کرد.

در روزی که کری به افغانستان رفت، کنگره امریکا محل بحث ها و پیشنهادهایی بود که نیت اصلی یا دست کم ظاهری آن، کاستن از کمک های اختصاصی این کشور به پاکستان بود. البته جان کری در افغانستان سخنان نرم تری نسبت به برخی جمهوری خواهان کنگره ایراد کرد. وی از پاکستان خواست همچنان در مبارزه علیه تروریسم در داخل مرزهایش یک متحد واقعی باشد.

او این سخنان را یک روز پیش از آن گفت که بخواهد وارد پاکستان شود. کری طی ماه های گذشته سفرهایی به پاکستان داشت و کمک های جالب توجهی را به این کشور روانه کرد اما این بار پیش از عزیمت به اسلام آباد به افغانستان رفت و به انتقاد از پاکستان پرداخت و بعدا راهی این کشور شد.

جان کری گفت: نیاز است که اسلام آباد تلاش های خود را علیه افراطی گری بهبود ببخشد و مرگ بن لادن فرصت مناسب را برای پیشرفت در این راستا فراهم کرده است.

کری درباره ابهام های به وجود آمده درباره نحوه قتل بن لادن و همچنین شکرآب شدن روابط واشنگتن - اسلام گفت: برخی درباره روابط میان امریکا و پاکستان سوال هایی جدی را مطرح می‌‌کنند که باید به آن پاسخ داده شود. اما باید دید این پیگیری ها برای ایجاد شکاف در روابط است یا تلاش برای یافتن راهی برای تقویت آن.

در همین حال چند تن از نمایندگان جمهوری خواه کنگره امریکا، مبارزه و جدیت اسلام آباد را در جنگ با تروریسم و افراطی گری در این کشور زیر سئوال برده اند و حتی خواهان قطع کمک ها به پاکستان شده اند.

پاکستان این اتهام را رد کرده است که کشته شدن بن لادن در خاک کشورش نشان دهنده ناتوانی این کشور یا دست داشتن در مخفی کردن بن لادن است. اگرچه دولت این کشور به عملکرد نیروهای سیا در خاک کشورش تاخته و امریکایی ها را به دست زدن به عملیات خودسرانه در پاکستان متهم کرده، اما خود زیر سایه شک افکار عمومی‌‌جهان قرار دارد و در دعوای اخیر دست بالا را در اختیار ندارد.

برای امریکایی ها دشوار است که باور کنند بن لادن می‌‌توانسته پنج یا شش سال بدون اطلاع کسی در پاکستان سکونت کرده باشد. از سوی دیگر حمله انتحاری چند روز پیش القاعده به مدرسه ای نظامی‌‌در پاکستان به تلافی قتل بن لادن، این سوال را به اذهان آورده است که اگر پاکستان در رسیدن نیروهای سیا به بن لادن دخالتی نداشته، چرا هدف حملات انتقام جویانه قرار گرفته است؟

حالا پرسش دیگری که به میان آمده این است که اگر ایالات متحده درباره محل اختفای ملاعمر رهبر طالبان در پاکستان اطلاعاتی به دست آورد، آیا بازهم عملیات مشابهی را انجام خواهد داد؟ جان کری در پاسخ به این سوال گفته است: واشنگتن همه گزینه ها را درنظر خواهد گرفت.

او می‌‌گوید: ایالات متحده حق استفاده از تمام امکانات را برای محافظت از مردمش محفوظ می داند. دسیسه های دیگری نیز در داخل پاکستان سازماندهی و عملی شده است. ولی این بسیار مهم است که با پاکستان ها به عنوان یک دوست صحبت شود.

 

 

از ماه ها پیش به این سو تعدادی از اعضای کنگره امریکا تقاضا می کنند کمک های بزرگ خارجی امریکا به پاکستان کاهش یابد. اما بعضی از اعضای کنگره نیز معتقدند، قطع کامل کمک ها به پاکستان باید مورد مطالعه قرار گیرد.

اکنون فشارهایی تازه از سوی برخی نمایندگان به دولت وارد می‌‌شود تا به تلافی آنچه پنهان‌کاری و حمایت پنهان اسلام آباد از تروریسم می‌‌نامند، کمک های خارجی را به پاکستان قطع کند. یکی از جمهوری خواهان کنگره گفته است: "ما داریم به اشخاصی پول می دهیم که با انجام دادن کارهایشان امنیت ما را به خطر می اندازند. زمانی که ما از کار احمقانه دست بکشیم، آنها هم از برخورد با ما مانند احمق ها دست خواهند کشید."

چند روز پیش نیز تد پیو از ایالت تگزاس لایحه ای را با عنوان لایحه حسابرسی کمک های پاکستان به مجلس نمایندگان پیشنهاد کرد. تد پیو به مجلس نمایندگان گفت: وقت آن رسیده که کمک های خارجی را به پاکستان تا زمانی مسدود کنیم که جواب بعضی از سوال ها درباره راز پنهان شدن بن لادن به دست آید. ما نمی توانیم به این امید که آنها دوست و متحد ما خواهند بود به دادن پول به پاکستان ادامه دهیم.

از سوی دیگر رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا درباره کمک هایی که به پاکستان داده می‌‌شود به واشنگتن پست گفته است: "قطع کمک ها امنیت امریکا را به مخاطره می اندازد." به نظر می‌‌رسد سفر جان کری به اسلام آباد تا اندازه ای تنش های میان دو دولت را کاهش دهد و پاکستان را بار دیگر وارد عرصه مبارزه جدی با تروریسم کند. درواقع پاکستان راهی جز همراهی با ایالات متحده ندارد و اگر از اتحاد با آن دست بکشد، وضعیتی مبهم و خطرناک پیدا خواهد کرد.

 

نظر شما :