دلارهاى نفتى حامى خاورميانه در سال ۲۰۰۸

۱۰ دی ۱۳۸۶ | ۲۱:۱۳ کد : ۱۲۸۱ اقتصاد و انرژی
اقتصاد جهان در سال 2008 میلادی 8/4 درصد رشد خواهد کرد. در این سال به دلیل بحران اعتباری در جهان و رشد قیمت نفت تمام کشورهای جهان با کاهش نرخ رشد اقتصاد مواجه می شوند در حالیکه خاورمیانه به کمک دلارهای نفتی ثبات را تجربه خواهد کرد.
دلارهاى نفتى حامى خاورميانه در سال ۲۰۰۸
رشد اقتصادی چین در سالهای اخیر سبب شد تا بسیاری از اقتصاددانان این کشور را موتور رشد اقتصاد جهان در سال 2008 میلادی بدانند.
 
این کشور پهناور آسیایی که در سال 2007 میلادی رشدی 5/11درصدی را تجربه کرد در سال 2008 میلادی 2/11درصد رشد خواهد کرد.
 
این در حالیست که دولت چین در سال گذشته تلاشهای زیادی برای کنترل نرخ رشد اقتصاد و ممانعت از رشد فزاینده اقتصاد و صنعت این کشور کرد ولی به نظر می رسد این تلاشها در سال گذشته نتیجه چندانی در پی نداشته است.
 
اقتصاددانان صندوق بین المللی پول کاهش 3/0 درصدی نرخ رشد اقتصاد چین را نه به دلیل سیاستهای کنترل کننده دولت چین بلکه به دلیل تحولات اقتصادی جهان از قبیل بحران مالی دنیا و رشد قیمت نفت می دانند.
 
آنها بر این باورند تنها در صورتی چین می تواند این سیاست مهار کننده را اجرا کند که کنترل خارج از بازار بر ارزش یوان را حذف کند و به یوان اجاز رشد بدهد.
 
به گزارش صندوق بین المللی پول، نرخ رشد اقتصاد جهان در سال 2008 میلادی نسبت به سال پیش از آن 4/0 درصد کمتر خواهد بود. بحران اعتباری جهان در اثر سقوط ارزش دلار و افزایش قیمت نفت در سال 2007 میلادی سبب شد تا نرخ رشد اقتصاد جهان تنزل یابد.
 
صندوق بین المللی پول در گزارش اخیر خود نرخ رشد اقتصاد جهان در سال 2008 میلادی را 8/4 درصد پیش بینی کرد در حالیکه نرخ رشد اقتصاد جهان در سال پیش2/5 درصد و در سال 2006 میلادی 4/5 درصد بوده است.
 
این مرکز ریسکهای بزرگ اقتصاد جهان در سال مورد بررسی را افزایش فشارهای تورمی در جهان به دلیل ارتقای نرخ تورم و سقوط بازار مسکن در آمریکا، فشارهای بازارهای مالی جهان، نوسان مداوم و بی ثباتی بازار نفت و درون ریز کلان منابع پولی به بازار کشورهای در حال توسعه بر شمرد.
 
بحران بازارهای مالی و موج جدید افزایش قیمت نفت از اکتبر سال 2007 میلادی و تداوم آن تا سال جاری سبب شد تا وضعیت اقتصادی آمریکا پرخطرتر از برآوردهای قبل شود و این کشور که بزرگترین اقتصاد جهان و تاثیرگذارترین کشور در اقتصاد جهان و حتی بازارهای فلزی و صنعتی است، نتواند در شرایط با ثبات و قابل اعتماد به ایفای نقش درعرصه بین الملل بپردازد.
 
انتظار می رود اقتصاد آمریکا در سال 2008 میلادی تنها 9/1 درصد رشد کند که پایین ترین نرخ در قرن حاضر است.
 
اصلی ترین دلیل این مساله بحران بازار پولی این کشور و فشارهای تورمی ذکر شده است ولی نمی توان از مسایلی همچون هزینه های کلان جنگی، هزینه های ناشی از رشد قیمت نفت و رکود بازار مسکن در ایالات متحده آمریکا نیزغفلت کرد.
 
تحلیل گران بازارهای اقتصادی، بزرگترین خطر اقتصاد جهان در سال 2008 میلادی را افزایش قیمت نفت و تاثیر پذیری بالای این بازار به دلیل ضعفهای داخلی خود می دانند.
 
بررسی وضعیت این بازار در سال گذشته نشان می دهد عوامل ژئوپولتیکی مختلفی روی قیمت نفت تاثیر گذاشته است که برخی از آنها ارتباط چندانی به این بازار نداشت.
 
تاثیر پذیری بازار از مسائلی از قبیل جنگ اسرائیل و لبنان و ترور بی نظیر بوتو در پاکستان نشان می دهد که بازار این منبع عظیم انرژی از ثبات لازم برخوردار نیست و این روند در سال 2008 میلادی نیز ادامه خواهد یافت.
 
اما تمام پیش بینی ها برای سال 2008 میلادی نشان دهنده وخامت اوضاع اقتصادی در این سال نیست بلکه جنبه های مثبت و امیدوارکننده ای نیز وجود دارد. از جمله این جوانب خوب می توان به توسعه زیرساختهای اقتصادی و تقویت اقتصاد و صنعت کشورهای بزرگی همچون هند و چین اشاره کرد.
 
اگرچه نمی توان بزرگی و تاثیرگذاری اقتصاد این کشورها را با ایالات متحده آمریکا مقایسه کرد ولی رشد اقتصادی این کشورها سبب شده است تا از رکود اقتصاد جهانی در اثر تزلزل اقتصاد آمریکا در سالهای اخیرممانعت کنند و خوشبختانه تاثیر این کشورها در عرصه اقتصاد بین الملل در سال آینده بیشتر خواهد بود.
 
اقتصاددانان صندوق بین المللی پول بر این باورند، برای اولین بار طی سالهای اخیر اقتصاد کشورهای چین و هند به اندازه ای از رشد رسیده اند که نقشی تاثیرگذار در مقایسه با آمریکا در عرصه جهانی داشته باشند.
 
این مساله خبری بسیار خوش برای سران اقتصادی جهان است زیرا از وابستگی اقتصاد جهان به آمریکا و تاثیر پذیری کامل از تحولات اقتصادی این کشور می کاهد.
  
پیش بینی می شود در سال 2008 میلادی اقتصاد کشورهای در حال توسعه قاره آسیا 3/8 درصد رشد کنند که نسبت به سال پیش از آن 9/0 درصد کمتر خواهد بود.
نرخ رشد اقتصادی کشورهای قاره آفریقا در سال جاری با 8/0درصد کاهش نسبت به سال پیش از آن به 7/5 درصد و کشورهای خاورمیانه بدون هیچ تغییری نسبت به سال گذشته به 9/5 درصد می رسد.
 
در سال 2008 میلادی تنها منطقه ای که شاهد تنزل نرخ رشداقتصادی خود نخواهد بود کشورهای خاورمیانه هستند.
 
در این سال همچون سالهای گذشته دلاری نفتی به کمک اقتصاد این کشورها می آید و مانع از کاهش نرخ رشد اقتصاد آنها می شود.
 
رشد تقاضای نفتی در جهان در کنار افزایش قیمت این منبع عظیم انرژی سبب خواهد شد تا اقتصاد این کشورها از بسیاری از تحولات منفی اقتصادی در امان باشند.
 
در میان کشورهای این منطقه، کشورهای ایران و مصر بیشترین نرخ رشد اقتصادی را خواهند داشت.
 
پیش بینی می شود در سال 2008 میلادی نرخ رشد اقتصادی 30 کشور صنعتی عضو سازمان توسعه و همکاریهای اقتصادی 3/2 درصد باشد.
 
این در حالیست که نرخ رشد اقتصادی این کشورها در سال گذشته برابر با 7/2درصد بوده است.

( ۱ )

نظر شما :