نیکولا سارکوزی در سرزمین اهرام

۱۱ دی ۱۳۸۶ | ۱۹:۲۹ کد : ۱۲۸۳ اقتصاد و انرژی
نیکولا سارکوزی در اولین دیدار رسمی خود از مصر در دیدار با حسنی مبارک خواهان ادامه همکاری هاى دو جانبه شد. وی همچنین به سایر کشورهای منطقه نیز پیام هایی ارسال کرد تا نشان دهد که همچنان از دوستان خوب کشورهای عربی است.
نیکولا سارکوزی در سرزمین اهرام
نیکلا سارکوزی، رئیس جمهور فرانسه در اولین دیدار رسمی خود از مصر با حسنی مبارک، رئیس جمهور این کشور دیدار کرد.
 
در این دیدار، روسای جمهور مصر و فرانسه بر افزایش همکاری های دو جانبه و تلاش برای تاثیر گذاری بر روی مسائل مهم منطقه ای تاکید کردند.
 
نیکولا سارکوزی در کنفرانس خبری مشترک با حسنی مبارک در قاهره اعلام کرد که تا زمانی که دمشق حسن نیت و تمایل خود را برای حل بحران و بن بست سیاسی جاری در لبنان نشان ندهد، فرانسه هیچ تماسی با سوریه برقرار نخواهد کرد.
 
وی در ادامه خاطر نشان کرد که فرانسه یک رئیس جمهور برای لبنان می خواهد.
 
آقای سارکوزی ادامه داد که اکنون نوبت سوریه است که با نشان دادن حسن نیت خود این بحران را به پایان برساند.
 
پیش از این ولید معلم، وزیر امور خارجه سوریه، اعلام کرده بود دمشق و پاریس در خصوص بحران سیاسی در لبنان به توافق رسیده اند و این آمریکا است که کارشکنی کرده است.
 
در این کنفرانس خبری حسنی مبارک به نوبه خود از سوریه خواست تا با نفوذی که در بین طرف های درگیر در لبنان دارد بین آنها آشتی و دوستی برقرار کند تا پارلمان لبنان بتواند برای این کشور رئیس جمهور انتخاب کند.
 
نیکولا سارکوزی با یک ژست سیاسی از اسرائیل خواست تا برای نشان دادن تعهد خود با فلسطینی ها صلح کند.
 
آقای سارکوزی گفت که اکنون نوبت اسرائیل است تا نشان دهد برقراری صلح در این منطقه امکان پذیر است.
 
نیکولا سارکوزی که رابطه خوبی با اسرائیل و دنیای عرب دارد برای اطمینان دادن به اعراب تکرار کرد که رابطه خوب فرانسه با اسرائیل بدین معنی نیست که فرانسه از اقدامات اسراییل خشنود و راضی است.
 
روسای جمهور فرانسه و مصر در ادامه توافق کردند که نتایج کنفرانس صلح پائیزه آناپولیس را پی گیری کنند.
 
همچنین نیکولا سارکوزی و حسنی مبارک تاکید کردند که به کمک های سیاسی و اقتصادی خود به دولت خود مختار فلسطین برای کاهش فشارها و آسیب های مردم فلسطین ادامه دهند تا شاید این کمکها بتواند از درد آنها بکاهد و شرایط را برای ادامه مذاکرات آماده سازد.
 
کنفرانس خبری روسای جمهور فرانسه و مصر که بیشتر حول محور درگیریهای خاورمیانه بود در ادامه به درگیریهای آفریقا رسید.
 
آقایان سارکوزی و مبارک در ادامه تاکید کردند که رسیدن به آرامش در سودان و سومالی نیازمند همکاری های بین المللی است.
 
نیکولا سارکوزی روز شنبه در یک گفت و گوی تلفنی با عمر بشیر، رئیس جمهور سودان، شرایط منطقه دارفور را جویا شده بود. وی در این گفت و گوی تلفنی بر استقرار نیروهای حافظ صلح سازمان ملل و اتحادیه آفریا در کنار نیروهای اروپایی برای برقراری صلح در منطقه تاکید کرد.
 
در ادامه حسنی مبارک حمایت مصر را از طرح اتحادیه مدیترانه آقای سارکوزی اعلام کرد و گفت که چنین اتحادیه ای می تواند روابط کشورهای منطقه مدیترانه و اروپا را افزایش دهد.
 
در همین راستا رئیس جمهور فرانسه تاکید کرد که پاریس آماده کمک به مصر برای توسعه فناوری هسته ای اش برای مقاصد صلح آمیز است تا بدین ترتیب نیازهای گسترده انرژی خود را برطرف کند.
 
این دو رئیس جمهور همچنین به همکاری های دو جانبه برای مبارزه با تروریسم تاکید کردند که نیکولا سارکوزی اعلام کرد که این یکی از مهم ترین اهداف سیاست فرانسه با شمار می رود.
 
در ادامه نیکولا سارکوزی و حسنی مبارک به ادامه همکاری های اقتصادی و تبادل تجاری بین دو کشور تاکید کردند.
 
رئیس جمهور فرانسه گفت:" مصر با سرمایه گذاری 3 میلیارد دلاری کشورم به پنجمین کشوری تبدیل شده است که فرانسه در آن سرمایه گذاری کرده، امیدوارم  روزی مصر به اولین شریک تجاری سرمایه گذاری فرانسه تبدیل شود."
 
رابطه سیاسی مصر و فرانسه
رابطه سیاسی فرانسه و مصر یک رابطه متعادل است که بر روی گفتمان درست سیاسی استوار است.
 
این رابطه که در تمام جنبه های خود رو به رشد است با بازگشایی اولین دانشگاه فرانسوی در سال 2002 در مصر از لحاظ فرهنگی نیز گسترش یافته است.
 
رابطه این دو کشور از قرن نوزدهم به بعد رابطه ای رو به رشد بوده است و فرانسه در توسعه و مدرن سازی مصر نقش بسزایی داشته است.
 
فعالیت های مشترک سیاسی بین مصر و فرانسه که در حال گسترش است بر روی اهداف مشترک دو کشور پایه گذاری شده است.
 
حسنی مبارک در طول دوران ریاست جمهوریش بیش از40 بار از فرانسه دیدن کرده است. رابطه وی با فرانسوا میتران و ژاک شیراک، روسای جمهور پیشین فرانسه همواره دوستانه بوده است.
 
در دوره ریاست جمهوری ژاک شیراک، حسنی مبارک، بلافاصله پس از آنکه آقای شیراک در آوریل 1995 به ریاست جمهوری رسید به فرانسه سفر کرد و دیدارهای این دو رئیس جمهور گاهی به بیش از یک دیدار در سال می رسید.
 
در آوریل سال 2006، ژاک شیراک به مصر سفر کرد و دانشگاه فرانسوی را در مصر افتتاح کرد. در طی این سفر آقای شیراک، روسای جمهور دو کشور بر ادامه همکاری های آموزشی و اقتصادی تاکید کردند.
 
در ژانویه سال 2006، ژاک شیراک میزبان حسنی مبارک در کاخ الیزه بود. محور اصلی این دیدار مسئله فلسطین بود.
 
حسنی مبارک تاکید کرد که باید راه حلی نهایی برای پایان دادن به درگیریهای خاورمیانه اندیشیده شود. در همین راستا ژاک شیراک از اتحادیه اروپا خواست تا در کنار بررسی روند صلح، شرایط زندگی فلسطینی ها را بهبود بخشند.
 
از دیگر موضوعاتی که در این دیدار مورد بحث قرار گرفت لزوم همکاری های منطقه ای و بین المللی در خصوص مسئله عراق بود.
 
در آوریل سال 2007، حسنی مبارک به فرانسه سفر کرد و طی سفر خود با نیکولا سارکوزی، کاندیدای جناح راست ریاست جمهوری دیدار کرد.
 
دیدار این دو در آن زمان حول موضوع خاورمیانه بود. در این دیدار آقای سارکوزی به حسنی مبارک اعلام کرد که در صورتی که رئیس جمهور فرانسه شود، سیاست فرانسه را در قبال خاورمیانه تغییر نخواهد داد.
وی همچنین گفت که هدف وی تشکیل دولت فلسطین و تضمین استقلال لبنان است.
 
روابط اقتصادی مصر و فرانسه
5 درصد از واردات کشور مصر از فرانسه انجام می گیرد. این درحالی است که در حال حاضر همکاری های تجاری دو جانبه بین این دو کشور به مرز 3 میلیارد پوند رسیده است.
 
فرانسه در میان 5 سرمایه گذار بزرگی است که در کشور مصر سرمایه گذاری کرده اند. کشورهای بریتانیا، آمریکا، عربستان سعودی و کویت پیش از فرانسه در لیست سرمایه گذاران بزرگ در این کشور قرار دارند.
 
شرکت های فرانسوی با یک سیاست سرمایه گذاری مستقیم با همکاری شرکتهای محلی در مصر به فعالیت مشغول هستند.
 
سرمایه گذاری مستقیم فرانسه در مصر در حال گسترش است و پیش بینی می شود که فرانسه به زودی بتواند از سایر سرمایه گذاران در این کشور پیشی بگیرد.
 
بیش از 35 درصد از تبادلات تجاری مصر با کشورهای اتحادیه اروپا است و با توجه به آنکه اقتصاد مصر، اقتصادی رو به رشد است پیش بینی می شود که بازار مصر همچنان جزو بازارهای خوب برای فرانسه باقی بماند.
 
این دو کشور همچنین برنامه های مشترکی در خصوص بهداشت و سلامت طرح ریزی کرده اند. در ماه جون سال 2007 مصر و فرانسه برای تحقیق در خصوص ویروس هپاتیت با یکدیگر توافقنامه ای را به امضا رساندند. 

نظر شما :