10 تحول مهم بین المللی سال 2007

۱۱ دی ۱۳۸۶ | ۲۱:۵۲ کد : ۱۲۸۴ اخبار اصلی
عرصه بین الملل در سال 2007 شاهد فراز و نشیب های زیادی بود. این سال در حالی به پایان رسید که جهانیان تحولات مهمی را در آن شاهد بودند. از میان این تحولات 10 موضوعی که بیش از سایرين توجه رسانه ها و محافل سیاسی و اقتصادی جهان را به سوی خود معطوف کردند، برگزیده شده اند.
10 تحول مهم بین المللی سال 2007
اعتراض های زعفرانی میانمار
کشور میانمار سال گذشته میلادی، شاهد یکی از بی سابقه ترین اعتراض های خیابانی علیه دولت نظامی این کشور از زمان قیام 8888 بود.
 
این اعتزاض ها در پی انتقاد راهبان قرمز پوش بودایی در برابر تصمیم دولت میانمار برای افزایش یک شبه قیمت های سوخت در این کشور آغاز شد.
 
راهبان تلاش کردند تا اعتزاضشان را به گونه ای صلح آمیز دنبال کرده و از ورود مردم عادی به صفوف خود جلوگیری کنند، اما زمانی که تعداد معترضین در خیابان ها به 100هزار نفر رسید، سربازان برای سرکوب تظاهرکنندگان وارد عمل شده و کار به درگیری انجامید.
 
به گفته برخی از منابع در این درگیری ها بیش از 130 نفر کشته و حدود سه هزار تن زندان شدند. با وجود اعتراض های شدید بین المللی نسبت به این سرکوب، اعتراض ها بالاخره فروکش کرد و دولت نظامی میانمار همچنان به زمامداری 45 ساله خود در میانمار ادامه می دهد.
 
رشد اقتصادی سریع چین
اقتصاد چین با 5/11 درصد رشد در سال 2007 که بالاترین رقم در 13 سال گذشته است، این کشور را قادر ساخت تا جایگاه سومین اقتصاد بزرگ دنیا را از کشور آلمان برباید.
 
چین همچنین با ارسال اولین سفینه اکتشافی خود به فضا قدرت فزاینده تکنولوژیکی و حتی نظامی خود را به جهانیان نشان داد. میزان کالاهای صادراتی از تایر خودرو گرفته تا اسباب بازی کودکان به کشورهای دیگر رقمی بی سابقه را در اقتصاد چین به ثبت رساند.
 
رشد اقتصادی چین و افزایش ارزش واحد پول این کشور باعث شد تا آمریکا به طور مکرر از چین بخواهد که اقدامی در جهت کنترل آن انجام دهد. اما این تقاضا هر بار از سوی مقامات پکن رد شد.
 
پایان بحران کره شمالی
در 13 فوریه کشورهای عضو مذاکرات 6 جانبه به توافقی دست یافتند که بر اساس آن در قبال توقف برنامه های هسته ای کره شمالی، یک میلیون تن نفت سنگین به این کشور تحویل شود.
 
چندی بعد کیم کیه گوان، مذاکره کننده ارشد کره شمالی و کریستوفر هیل، همتای آمریکایی اش با یکدیگر ملاقات کردند و بدین ترتیب مشکل پول های بلوکه شده در ماکائو حل شد. این موضوع باعث شد تا کره شمالی از فهرست کشورهای شرور آمریکا فاصله گرفته و رئیس جمهور آمریکا در اقدامی بی سابقه نامه ای تشکرآمیز را برای رهبر کره شمالی ارسال کند.
 
اما اکنون در حالی که کره شمالی به موعد علنی کردن برنامه های هسته ایش نزدیک می شود، نشانه هایی از تردید در پیونگ یانگ نسبت توافق اخیر در مذاکرات 6 جانبه در حال بروز است.
 
نفت 100 دلاری
نفت در سال 2007 شاهد یک افزایش بی نظیر قیمت بود. در روز 23 نوامبر هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمیدییت در بازار بورس نیویورک رقم بی سابقه 18/98 دلار را به ثبت رساند، این در حالی است که این رقم در اوایل سال گذشته میلادی 60 دلار برای هر بشکه بود.
 
کاهش عرضه نفت از سوی تولید کنندگان عمده نفت خام، افزایش تقاضای جدید از سوی کشورهای صنعتی و تنش های منطقه ای از جمله علل اصلی گرانی نفت خام در سال 2007 معرفی شدند.
 
روند فزاینده قیمت های نفت تا حدی توانست به دلیل عرضه این کالای از سوی آمریکا وضعیتی باثبات را به خود بگیرد، اما قیمت ها همچنان رنج 90 دلاری را حفظ کردند.
 
این وضعیت باعث شد که تا سال 2007 از نظر کشورهای تولید کننده نفت خام سالی پربار و از دید کشورهای مصرف کننده سالی سخت ارزیابی شود.
 
سارکوزی در متن
نام نیکلاس سارکوزی از زمان روی کار آمدن وی در ماه مه سال 2007 همیشه در عنوان های اصلی اخبار جهان جای داشته است.
 
در ماه اکتبر زمانی که سارکوزی از همسرش طلاق گرفت و پس از آن رابطه ای عاشقانه را با یک مدل ایتالیایی آغاز کرد، توانست بیش از ستارگان هالیوود، توجه رسانه های جهان را به سوی خود معطوف کند.
 
او در زندگی سیاسی خود نیز خبرساز بود. رئیس جمهور فرانسه توانست با تاکید بر اصول خود اعضای اتحادیه کارگری را که مخالفان اصلی اصلاحات وی محسوب می شوند، مهار کند.
 
درعرصه بین الملل نیز در حالی که اعلام کرد به آمریکا عشق می ورزد، روابط دیپلماتیک عمل گرانه ای را با کشورهای چین و الجزایر بنا نهاد.
 
ساکوزی به "کار نیکو کردن از پرکردن است" اعتقادی راسخ دارد و شاید همین اعتقاد بود که وی را به یکی از پرکارترین رهبران جهان در سال 2007 تبدیل کرد.
 
بحران ناتمام در پاکستان
تقریبا تمام طول سال 2007 پاکستان در حال دست و پنجه نرم کردن با بحران هایی بود که از سوی اسلام گرایان تندرو و یا لیبرال های خواهان آزادی بیشتر به اسلام آباد تحمیل شد.
 
گروگانگیری پرتلفات در مسجد لعل اسلام آباد در حالی خاتمه یافت که احزاب لیبرال در پاکستان با حمایت کشورهای غربی فشارهای جدیدی را به مشرف برای بیرون آوردن یونیفورم نظامی اش آغاز کردند.
 
بازگشت بی نظیر بوتو به این فشارها جانی تازه داد. بمب گذاری های انتحاری نیز شدت یافت و تا جایی پیشرفت که دولت را مجبور کرد تا در ماه نوامبر حالت فوق العاده اعلام کند.
 
از آن به بعد بود که اعتراض های خیابانی برای استقلال دستگاه قضایی پاکستان شروع شد و تا جایی پشرفت که مشرف را وادار به وداع با مناصب نظامی اش کرد.
 
با اعلام 8 ژانویه به عنوان روز برگزاری انتخابات پارلمانی اوضاع پاکستان به تدریج وضعیتی باثبات به خود گرفت، اما ترور بی نظیر بوتو در روزهای پایانی سال 2007 نشان داد که پاکستان در سال 2008 روزهای پرمخاطره ای را پیش رو خواهد داشت.
 
استراتژی جدید آمریکا در عراق
به فاصله کوتاهی پس از آن که ژنرال دیوید پترائوس به عنوان فرمانده ارشد نیروهای آمریکایی در عراق معرفی شد، جورج بوش از طرح خود برای اعزام یک نیروی 20 هزار نفری تازه نفس به این کشور پرده برداشت.
 
دموکرات های مجلس سنا و نمایندگان آمریکا خیلی سریع مخالفت خود را با این طرح ابراز داشتند. ماه مه سال 2007 خونین ترین ماه از نوامبر 2004 در عراق اعلام شده بود و این گمان وجود داشت که با افزایش تعدادی نیروهای نظامی درعراق درگیری ها شدت بیشتری پیدا کند.
 
به همین دلیل زمانی که پترائوس ماه سپتامبر به واشنگتن بازگشت تا در مورد اقدامات اوضاع عراق به کنگره گزارش دهد، با سوالاتی اساسی در مورد طرح جدید بوش مواجه شد.
 
بالاخره در حالی که تلفات نیروهای آمریکایی و مردم عادی در عراق رفته رفته روندی نزولی به خود  گرفتند، اولین گروه 5 هزار نفری از نظامیان تازه نفس آمریکایی پس از مراسم شکرگزاری در کشورشان به سوی عراق عزیمت کردند.
 
گزارش جنجالی NIE
در حالی که کشور عراق سال گذشته دوره ای کم تنش را پشت سر گذاشت و درگیری های روندی نزولی به خود گرفتند، ایران به اصلی ترین هدف  تهدیدات نظامی از سوی آمریکا تبدیل شد.
 
واشنگتن توانست در سال 2007 دو قطعنامه را علیه تهران در شورای امنیت به تصویب برساند و همزمان به تهدیدات نظامی خود نیز ادامه داد.
 
کاخ سفید همچنان با قاطعیت اعلام می کرد که ایران در برنامه های هسته ای خود تولید تسلیحات اتمی را دنبال می کند و به این وسیله تلاش کرد تا اجماع بین المللی برای فشار بیشتر به تهران را فراهم آورد. در حالی که این فشار می رفت تا مقدمات تصویب قطعنامه ای جدید را در شورای امنیت محیا سازد، گزارش جامعه اطلاعاتی آمریکا در مورد برنامه های هسته ای ایران، تمام پیش بینی ها را برهم زد.
 
در این گزارش به طور صریح اعلام شد که برنامه توسعه تسلیحات اتمی ایران از سال 2003 متوقف شده است و در این زمینه تهدیدات نظامی آمریکا کمترین اثر را داشته است.
 
بدین ترتیب در حالی که 2007 می رفت تا نقطه ای طلائی را در کارنامه بوش پیرامون نحوه مواجه وی با ایران به ثبت برساند، به سالی که پیچیده تر شدن این موضوع را به واشنگتن در سال جدید هشدار می داد، تبدیل شد.
  
ترکیه ناآرام
2007 بی شک یکی از پرمشغله ترین سال ها برای تحلیلگران امور ترکیه بود. این کشور در سال گذشته شاهد برگزاری دو انتخابات، تظاهرات خیابانی، احتمال دخالت نظامیان در قدرت، نزاع جدی میان سکولارها و حزب عدالت و توسعه و در نهایت حمله ترکیه به شمال عراق بود.
 
اسلام گرایان ترکیه در حزب اعتدال و توسعه عنوان برنده انتخابات پارلمانی ماه ژولای را در حالی به خود اختصاص دادند که بالاخره کاندیدای این حزب پس از سه دوره رای گیری در پارلمان این کشور توانست لقب اولین رئیس جمهور غیرلائیک نظام لائیک ترکیه را از آن خود کرد.
 
پیش از این اما نزاع انتخاباتی اسلام گرایان و سکولارها تا حدی پیش رفت که ارتش طی انتشار بیانیه ای آمادگی خود را برای دخالت در اوضاع سیاسی اعلام کرد. با این حال  احتمال بروز یک کودتای جدید باعث نشد تا حزب اعتدال و توسعه ترکیه از تلاش برای تکیه زدن به مناصب اصلی قدرت این کشور عقب نشینی کند.
این حزب در حالی سال 2007 را پشت سر گذاشت که در روزهای واپسین این سال اجازه سرکوب نیروهای پ ک ک را در شمال عراق از پارلمان ترکیه گرفت تا سال 2008 را با انتقادهای شدید اتحادیه اروپا نسبت به عملکرد خود  آغاز کند.
 
جنگ داخلی در فلسطین
جورج بوش در ماه نوامبر سال گذشته پس از 7 سال توقف اجلاس صلح خاورمیانه، بار دیگر رهبران اسرائیل و فلسطین را در کنفرانس آناپلیس روبروی هم قرار داد تا در مورد راه حل دوکشور با یکدیگر به گفت و گو بنشینند.
 
این کنفرانس در حالی برگزار شد که فلسطین در ماه ژوئن با افزایش تنش ها میان گروه فتح و حماس عملا به دو تکه تقسیم شد. حماس در غزه کنترل اوضاع را به دست گرفت و فتح نیز بر کرانه باختری مسلط شد.
 
غره اکنون با شدیدترین تحدیدات اقتصادی دست و پنجه نرم می کند و این موضوع باعث شد تا در روزهای پایانی سال 2007 اولین زمزمه هایی از دورن تشکیلات حماس برای مذاکره با اسرائیلی ها به گوش برسد.
 
موضعی که تاکنون این گروه از پرداختن به آن ابا داشت، اکنون می رود که به اصلی ترین موضوع مورد بحث در فلسطین در  سال 2008 تبدیل شود.   

نظر شما :