همکاری‌های موشکی با ایران از چین تا روسیه

۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۰ | ۱۸:۴۷ کد : ۱۲۸۴۷ اخبار اصلی
چین و روسیه دو عضو تاثیرگذار شورای امنیت به شمار می‌روند که رای وتوی آنها نقشی تعیین کننده در تصویب بیانیه‌ها و قطعنامه‌های سازمان ملل دارد.
همکاری‌های موشکی با ایران از چین تا روسیه

چین و روسیه دو عضو تاثیرگذار شورای امنیت به شمار می‌روند که رای وتوی آنها نقشی تعیین کننده در تصویب بیانیه‌ها و قطعنامه‌های سازمان ملل دارد.

 آمریکا و متحدان اروپایی‌اش برای افزایش فشار‌ها بر ایران به منظور جلوگیری از پیشرفت هسته‌ای، به حمایت پکن و مسکو نیاز دارند و این در حالی است که آنها روابط نزدیکی را با ایران دست کم در مقوله اقتصادی و همکاری‌های انرژی دنبال می‌کنند.

روسیه کمک به احداث و راه اندازی نیرو‌گاه هسته‌ای بوشهر را در کارنامه روابط خود با ایران دارد و این در حالی است که چین، علاوه بر حضور پررنگ در صنعت نفت و گاز جمهوری اسلامی، یکی از خریداران بزرگ نفت ایران محسوب می‌شود.  

به این ترتیب راضی کردن این کشور‌ها برای حمایت از روند گسترش فشار‌ها و اعمال تحریم‌ها علیه تهران همواره دغدغه‌ای اساسی برای کاخ سفید بوده است. در هفته جاری گزارشی از سوی سازمان ملل منتشر شد که نشان می‌داد ایران و کره شمالی از طریق چین تبادلات لازم در زمینه تکنولوژی موشکی را انجام داده‌اند.

 هرچند مقامات پکن این ادعا را تکذیب کرده و می‌کوشند از انتشار رسمی این گزارش جلوگیری کنند اما برخی در واشینگتن بر این عقیده‌اند که گزارش اخیر سازمان ملل می تواند به اهرمی برای فشار بر چین تبدیل شود. طبق مفاد تحریم‌های اعمالی علیه ایران کمک به تکنولوژی هسته‌ای و موشکی جمهوری اسلامی ممنوع است و واشینگتن می‌تواند با استناد بر این گزارش که به همکاری چین با ایران در این زمینه اشاره می‌کند، پکن را برای حمایت از تحریم های بیشتر علیه ایران تحت فشار بگذارد.

موضوع دست داشتن چین در نقل و انتقال تکنولوژی موشکی به ایران در حالی مطرح می‌شود که زمزمه‌هایی از همکاری موشکی روسیه با جمهوری اسلامی نیز به گوش می‌رسد. به گزارش خبرگزاری فرانسه ، چهار سناتور آمریکایی که معمولا سیاست‌های کاخ سفید در مقوله امنیت ملی را به باد انتقاد می‌گیرند، اخیرا پنتاگون را تحت فشار قرار دارند تا موضوع همکاری موشکی روسیه با ایران را با حساسیت دنبال کند.  

آنها ضمن طرح درخواستی برای دسترسی به اسناد مذاکرات آمریکا و روسیه در خصوص سپر دفاع موشکی، از پنتاگون خواسته‌اند گزارش برآورد جاسوسی آمریکا را مورد توجه قرار دهد.  

در این گزارش که چندی پیش منتشر شده بود، مساله همکاری‌ شرکت‌های خصوصی روسیه با برنامه‌های موشک بالستیک ایران مطرح شده بود. در نامه این  سناتو‌ر‌ها به پنتاگون آمده است که روسیه به همراه چین و کره شمالی به روند خودکفایی ایران در تولید موشک بالستیک کمک می‌کند. برخی تحلیلگران بر این باورند که مطرح کردن موضوع همکاری موشکی روسیه با ایران در آستانه تلاش آمریکا برای گسترش دامنه تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی از آماده کردن فضا برای تحت فشار قرار دادن کرملین به منظور جانبداری از سیاست‌های ایالات متحده علیه ایران حکایت دارد.


نظر شما :