سال انتخابات در آمریکا

۲۰ اسفند ۱۳۸۶ | ۱۹:۳۶ کد : ۱۲۹۶ اخبار اصلی
سال ۲۰۰۸ در آمریکا را شاید بتوان سالی انتخاباتی برای این کشور نامید. تعطیلات ژانویه آمریکایی های در حالی آغاز شده است که برای اولین بار در این ماه 9 ایالت به منظور برگزاری انتخابات مقدماتی و جلسات کمیته های حزبی رنگ و بوی انتخاباتی به خود گرفته اند.
سال انتخابات در آمریکا
یک ماه پیش از آغاز سال جدید میلادی نامزدهای اولیه انتخابات ریاستجمهوروی آمریکا در کنار بازیگران محبوب هالیوود از جمله "اوپرا وینفری" گرفته تا "کوینباکون" و "تیم رابینز"، رژه انتخاباتی خود را در آیووا نخستین ایالتی که رای گیریمقدماتی در آن برگزار خواهد شد، آغاز کردند.
 
در این ایالت نامزدهای احزاب جمهوریخواهو دموکرات به طور همزمان شانس خود را برای به دست آوردن بیشتر آرا هم حزبیهای خود محک خواهند زد.
 
پس از این آوردگاه، 5 ژانویه جمهوریخواهان در ایالت ویومینگ به مصافهم می روند. ایالات نیوهمشایر و میشیگان نیز به ترتیب در روزهای 8 و 15 ژانویه شاهدرقابت جمهوریخواهان و دموکرات ها خواهند بود.
 
در روز 19 ژانویه نیز جمهوریخواهانساکن ایالات نوادا و کارولینای جنوبی باید یکی از نامزدهای اولیه حزب متبوع خود راانتخاب کنند. رقابتی مشابه هم روز 26 ژانویه میان نامزدهای دموکرات در کارولینایجنوبی برگزار شده و دو حزب اصلی آمریکا بالاخره روز 29 ژانویه شاهد رقابتی دیگرمیان نامزدهای انتخاباتی خود در ایالت فلوریدا خواهند بود.
 
تاکنون نظرسنجی های مختلفی در مورد برندگان احتمالی دور مقدماتی انتخابات ریاست جمهور آمریکا در سال 2008 صورت گرفته است.
 
در بیشتر نظرسنجی ها "هیلاری کلینتون" از حزب دموکرات در صدر نظر پاسخ دهندگان قرار گرفته و "رودی جولیانی" و "باراک اوباما" به ترتیب از حزب جمهوریخواه و دموکرات در رتبه های بعدی قرار گرفته اند.
 
اما واقعیت این است که در مرحله کنونی به هیچ وجه نمی توان در مورد نامزد نهایی هر یک از دو حزب اصلی آمریکا نظری صائب و نزدیک به واقعیت داد.
 
به طور مثال در انتخابات 2004 آمریکا پیش از برگزاری دور مقدماتی و اعلام نظر کمیته های سیاسی در حزب دموکرات، جان کری به عنوان یکی از نامزدهای این حزب، یکی از رقبای کم شانس تلقی می شد.
 
جورج بوش نیز در مرحله مقدماتی رای گیری انتخابات ریاست جمهوری سال 2000 آمریکا در ایالت نیوهمشایر تقریبا از گردونه رقابت با نامزدهای دیگر از حزب جمهوریخواه خارج شده بود.  
 
رقابت برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهور آمریکا کمی پیچیده تر نیز شده است. شاید یکی از علل این پیچیدگی عدم حضور یکی از روسای جمهور پیشین آمریکا و یا حتی یکی از معاونان سابق رئیس جمهور در میان نامزدها باشد. در واقع انتخابات 2008 آمریکا نخستین رقابت ریاست جمهور در این کشور است که هیچ یک از ساکنین پیشین کاخ سفید در آن حضور ندارند.  
 
بسیاری از نظرسنجی هایی که تاکنون انجام گرفته اند، نشان می دهند که احتمال رئیس جمهور شدن یکی از نامزدهای دموکرات در انتخابات سال 2008 آمریکا بیشتر است. نتایج نظرسنجی مرکز Des Moines Register نیز که اخیرا صورت گرفته است، حکایت از این دارد که در ایالت آیووا، اوباما از کلینتون رقیب خود برای پیروزی در انتخابات حزب دموکرات در سوم ژانویه (13 دی) برای انتخاب شدن به عنوان نامزد اصلی این حزب و حضور در رقابت نهایی انتخابات ریاست جمهوری ( 14 فوریه 2008 ) شانس بیشتری دارد. 
 
گزارش ها پیش از برگزاری دور مقدمات رای گیری در ماه ژانویه نشان می دهند که با نزدیک شدن به تاریخ سوم ژانویه (13 دی) رقابت و اختلاف نیز در میان نامزدهای اصلی حزب دموکرات افزایش یافته است.
 
مناقشه نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با یکدیگر بر مسائلی مانند ایران، جنگ عراق، مراقبتهای بهداشت جهانی و اقتصاد متمرکز شده است، اما به نظر می رسد نامزدها پذیرفته اند که رای دهندگان آمریکایی آماده تغییراتی هستند که آنها پیشنهاد می دهند. از این رو این نامزدها سخت تلاش می کنند تا این مسئله را مشخص کنند که چه کسی می تواند آنها را ارائه دهد.
 
"هاوارد ولف سون"، مدیر ارتباطات تبلیغات "هیلاری کلینتون" گفت:" عراق هنوز یک مسئله بسیار مهم برای رای دهندگان دموکرات است. مسئله مراقبتهای بهداشتی و اقتصاد هم وجود دارند، اما منصفانه است که بگوییم تمایل کلی برای تغییرهم اکنون یک محرک مهم است. "
 
این موضوع باعث شده است که دو طیف در اردوگاه دموکراتها عملا رو در روی هم قرار بگیرند، طیفی که با شعارضرورت "تغییرات" به پیش می‌رود و طیفی دیگر که می‌گوید داشتن "تجربه" اصل مهم برایهر رییس جمهوری است.
 
نمایندگی طیف نخست را عملا "باراک اوباما" ‪ ۴۶ساله و سناتور ایالتایلینوی برعهده دارد. او که تنها سه سال است به عنوان سناتور وارد سنا شده، می‌گوید که به دنبالتغییرات در آمریکا است، این تغییرات طبق شعارهای اوباما، دامنه گسترده‌ای از مسایلسیاسی و اقتصادی را شامل می‌شود.
 
اوباما رقیب سرسخت خود در حزب دموکرات یعنی هیلاری کلینتون را متهم می کند که درصورت پیروزی، ادامه‌دهنده راه جورج بوش خواهد بود و تغییراتی در عرصه کلان آمریکاایجاد نخواهد شد.
 
کلینتون نیز با بهره‌گیری از تجربه ‪ ۸ ساله خود به عنوان بانوی اول آمریکا،اوباما را به بی‌تجربگی متهم می‌کند.
 
این درگیری عملا در اردوگاه جمهوریخواهان نیز با شدت کمتری در جریان است. اما نتایج یک نظرسنجی در آمریکا نشان داد که آمریکایی‌ها خواهان تغییرات و یا بهعبارتی دقیق تر تغییر وضع موجود در کشورشان هستند و همین مساله‌ باعث شد تا برخینامزدها از جمله کلینتون سریعا جهت تبلیغات خود را اصلاح کنند.
 
کلینتون پس از این نظرسنجی و در آخرین سخنرانی خود ‪ ۱۷بار صحبت از "تغییر" کردتا به مردم نشان دهد او نیز قصد ایجاد تغییرات عمده در واشنگتن را دارد.
 
او افزود:" همه در این انتخابات صحبت از تغییر می‌کنند."
 
اما سوم ژانویه برایانتخابات پرپیچ و خم ریاست جمهوری در آمریکا روز با اهمیتی است چرا که عملا درانتخابات کمیته‌های سیاسی احزاب در ایالت ایوا، وزن سیاسی هر نامزد مشخص می‌شود ودر نتیجه شماری از نامزدها در همین مرحله از ادامه راه به نفع یکی از نامزدهاانصراف می‌دهند.
 
با وجودی که پیش بینی نامزدهای نهایی انتخابات 2008 آمریکا در دور مقدماتی بسیار دشوار است، اما فرآيند انتخاباتى در آيووا و همچنين راى گيرى 8ژانويه در ايالت نيوهمشاير در ساختن نيروى محرکه براى هر نامزد در انتخابات ايالتبه ايالت مرحله‌ مقدماتى، بسيار حياتى هستند. در صورتی که نامزدها در اين دو ايالت بد عمل کنند، معمولااز رقابت‌ها خارج مى‌شوند.

( ۲ )

نظر شما :