چتم‌هاوس مى گويد عراق در آستانه فرو‌پاشى است

۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۶ | ۱۷:۱۷ کد : ۱۳۰ اخبار اصلی
موسسه چتم هاوس يکى از مراکز تحقيقات استراتژيک در بريتانيا مى گويد دولت عراق اخيرا کنترل بخش هاى بزرگى از کشور را به گروه‌هاى محلى واگذار کرده و کشور در آستانه تجزيه و فروپاشى قرار دارد. چتم‌هاوس مى گويد گرچه هنوز جنگ داخلى در عراق آغاز نشده ولى درگيرى‌هاى متعدد داخلى بين گروه‌هاى رقيب وجود دارد.
چتم‌هاوس مى گويد عراق در آستانه فرو‌پاشى است

به گزارش موسسه چتم هاوس يکى از مراکز تحقيقات استراتژيک در بريتانيا دولت عراق اخيرا کنترل بخش هاى بزرگى  از کشور را به گروه‌هاى محلى واگذار کرده و کشور در آستانه تجزيه و فروپاشى قرار دارد.

 

 مرکز چتم‌هاوس به اين نکته اشاره  کرده که  گرچه هنوز جنگ داخلى در عراق آغاز نشده ولى درگيرى‌هاى متعدد داخلى بين گروه‌هاى رقيب وجود دارد. اين مرکز همسايگان اصلى عراق ــ ايران عربستان و ترکيه ــ را مقصر مى‌داند چرا که هر يک از آن‌ها به دلايلى ادامه بى ثباتى در عراق را تاييد مى‌کنند.

 

 اين گزارش مى‌افزايد مى‌توان گفت  عراق در استانه بدل شدن به کشورى در مانده  است که مى توان احتمال فروپاشى و تجزيه را براى آن در آينده قائل بود.دولت عراق توانايى اعمال قدرت بر کل کشور را ندارد و در مناطق بزرگى از کشور فاقد توان لازم  به منظور برقرارى نظم در امور اجتماعى،اقتصادى و سياسى است.

 

اين گزارش همچنين خاطر نشان مى‌کند برنامه امنيتى که با حمايت آمريکا از فوريه  2007  در بغداد اغاز شد نتوانسته خشونت را در سطح کشور کاهش دهد و تنها گروه‌هاى شورشى فعاليت‌هاى خود را به بيرون از پايتخت انتقال دادند. اين گزارش 12 صفحه‌اى ضمن اشاره به اين نکته که ممکن است عراق به عنوان يک کشور واحد ديگر وجود نداشته باشد ،توزيع درآمدهاى نفتى بين سنى‌ها، شيعيان و کردها را کليد تضمين نجات عراق مى‌داند و در کوتاه مدت توزيع درآمد‌هاى تفتى را موثرتر از هر راه ديگرى براى حفظ تماميت عراق مى‌داند.

 

قانون نفت از جمله اقدامات واشنگتن براى دولت عراق به منظور پايان دادن به خشونت‌هاى فرقه‌اى است ولى هنوز به تصويب پارلمان نرسيده است چرا که اقليت کرد با ذخاير نفتى قابل توجه در منطقه خودمختار کردستان است مفاد اين قانون  را نپذيرفته است. اين گزارش همچنين اشاره  مى‌کند که علاوه بر جنگ داخلى بين شيعيان و سنى‌ها در  سطح کشور، درگيرى‌هايى بين گروه‌ها و اقليت‌هاى قومى با اهداف سياسى منطقه‌اى و ايدئولوژيک مختلف در جريان است و اين گروه‌ها در واقع براى منابع کشور در حال مبارزه‌اند.

 

گرث استنسفيلد، نويسنده اين گزارش معتقد است بى‌ثباتى در عراق لزوما تضادى با منافع ايران، ترکيه و عربستان ندارد. وى ادامه مى‌دهد «عراق اکنون بدل به مکانى شده که ايران مى تواند به شکلى غيرعلنى در آن به جنگ با آمريکا بپردازد.»

 

 در عين حال اکنون  ايران پر نفوذترين  دولت خارجى  در عراق محسوب مى‌شود وحتى مى‌تواند بيش از آمريکا در آينده عراق تاثير گذار باشد. از طرفى به قدرت رسيدن اکثريت شيعه در عراق که مدت‌ها سرکوب شده بود، موجب نگرانى در بين کشورهاى سنى منطقه به ويژه عربستان شده است چرا که اين کشورها اعتمادى به ايران و نفوذ اين کشور در عراق ندارند. از سوى ديگر  خروج نيروهاى آمريکايى از عراق مى‌تواند منجر به آغاز جنگ تمام عيار بين سنى ها و شيعيان باشد و به احتمال فراوان در چنين شرايطى عربستان ديگر در حاشيه نمى‌ماند.


نظر شما :