به اتهام همکاری با ایران

آمریکا ونزوئلا را تحریم کرد

۰۷ خرداد ۱۳۹۰ | ۱۹:۲۸ کد : ۱۳۱۹۱ آمریکا
ایالات متحده به تازگی علیه شرکت ملی نفت ونزوئلا PDVSA و 6 شرکت دیگر که روابطی با جمهوری اسلامی ایران دارند، تحریم‌هایی را اعمال کرده است. به موجب این تحریم‌ها نقل و انتقال‌های مالی و تکنولوژیکی به شرکت‌های مورد تحریم از سوی آمریکا ممنوع می‌شود.
آمریکا ونزوئلا را تحریم کرد
دیپلماسی ایرانی: ایالات متحده به تازگی علیه شرکت ملی نفت ونزوئلا PDVSA و 6 شرکت دیگر که روابطی با جمهوری اسلامی ایران دارند، تحریم‌هایی را اعمال کرده است. به موجب این تحریم‌ها نقل و انتقال‌های مالی و تکنولوژیکی به شرکت‌های مورد تحریم از سوی آمریکا ممنوع می‌شود. گزارش‌ها حاکی از آن است که این اقدام واشینگتن علاوه بر تلاش برای گسترش دامنه تحریم‌ها علیه ایران، هشداری برای کاراکاس محسوب می‌شود که روابط نزدیکی را در یک دهه گذشته با تهران برقرار کرده است.

این روابط به اندازه‌ای نزدیک بوده که برخی آن را به محوری علیه آمریکا تشبیه کرده‌اند اما منافع ونزوئلا در همکاری با ایالات متحده در سطحی است که بر خلاف ایران به قطع روابط دیپلماتیک و اقتصادی منجر نشده است. با این حال هوگو چاوز رئیس جمهور ونزوئلا با شعار‌های ضد آمریکایی خود به متحدی برای ایران در جبهه ضد امپریالیستی تبدیل شده که از این طریق منافع اقتصادی کلانی را نصیب کشورش کرده است. در حال حاضر شرکت‌های ایرانی سرمایه گذاری‌های وسیعی در بخش‌های مختلف ونزوئلا از انرژی گرفته تا ساختمان‌سازی انجام داده‌اند و این در حالی است که اخیرا گزارشی در مورد احداث پایگاه موشکی در ونزوئلا با دانش و سرمایه ایرانی منتشر شد.

هر چند مقامات آمریکایی به این گزارش به طور صریح واکنش نشان ندادند اما تصویب تحریم‌ها علیه شرکت صنایع نظامی ونزوئلا پاسخی غیر مستقیم به همکاری‌های نظامی ایران و ونزوئلا خواهد بود. از سویی دیگر تحریم شرکت ملی نفت ونزوئلا که در تامین منابع نفت ایالات متحده نیز نقش دارد، زنگ خطری برای مقامات کاراکاس محسوب می‌شود.  

هرچند تحریم‌های مصوب صادرات یک میلیون و 200 هزار بشکه نفت این شرکت به آمریکا را شامل نمی‌شود اما نوعی اقدام سمبولیک در هشدار به ونزوئلا به شمار می رود. هرچند برخی تحلیلگران از ونزوئلا با نام حیاط پشتی آمریکا یاد می‌کنند اما برای شماری از سیاستگذاران آمریکایی، روابط ایران و ونزوئلا تهدید جدی علیه ایالات متحده به شمار نمی‌رود. به بیان بهتر در پاره‌ای موارد از جمله احتمال فروش جنگنده‌‌های F16 به ایران از سوی ونزوئلا، مقامات کاراکاس با توجه به هشدار کاخ سفید از این اقدام سر باز زدند.

به این ترتیب مقامات ایالات متحده بیش از اینکه نگران محور ونزوئلا – ایران باشند در مورد محور چین و ایران حساسیت دارند که با توجه به عضویت دائمی پکن در شورای امنیت سازمان ملل از اهمیت خاصی بر خوردار است. اخیرا خبرگزاری رویترز گزارشی در مورد همکاری موشکی ایران و چین منتشر کرد که در ترکیب با همکاری‌های نفتی دو کشور، موضوعی نگران کننده برای کاخ سفید است.

واشینگتن و متحدانش تحریم‌هایی را علیه ایران اعمال می‌کنند که به طور مشخص با توجه به همکاری کشور هایی نظیر چین با ایران کارایی این محدودیت‌ها زیر سئوال رفته است. با این حال مقامات آمریکایی سعی دارند تا با اعمال زودهنگام تحریم‌ها علیه ونزوئلا از تبدیل شدن تهدید بالقوه ونزوئلا به تهدیدی بالفعل همانند چین جلوگیری کنند. به گزارش فارن پولیسی، تحریم‌های اعمالی آمریکا علیه ونروئلا چندان جدی محسوب نمی‌شوند اما از توجه واشینگتن به اهمیت تضعیف محور تهران – کاراکاس حکایت دارد.   

 

نظر شما :