خودکار مکانیکی اوباما برای پایبندی مکانیکی به قانون

۰۹ خرداد ۱۳۹۰ | ۱۵:۵۶ کد : ۱۳۲۷۱ آمریکا
بعضی مواقع خبرهایی می‌شنویم که باورش کمی‌ سخت است و تصور می‌کنیم بیش از واقعیت با فیلم انیمیشن مواجهیم. این مساله تنها دلیل ظاهری و شکلی ندارد و به تکنولوژی روز مربوط نمی‌شود بلکه مربوط به پیام و هدفی است که به خلق فناوری های جدید و چرایی استفاده از آنها برمی‌گردد.
خودکار مکانیکی اوباما برای پایبندی مکانیکی به قانون

دیپلماسی ایرانی: در یکی از خرده خبرهای مربوط به اجلاس گروه هشت (اجلاس هشت کشور صنعتی جهان) خواندیم که باراک اوباما رئیس جمهور امریکا درحالی که در پاریس به سر می‌برد و می‌بایست یک قانون مربوط به کشورش را امضا می‌کرد، این کار را با استفاده از یک خودکار مکانیکی انجام داد و به این ترتیب حکم به تمدید یک قانون مهم برای کشورش داد.

ما در ایران به این کار می‌گوییم دورکاری. مدتی هم هست که قرار شده دورکاری در سازمان ها و ادارات دولتی ایران ترویج شود و مورد حمایت قرار بگیرد تا در وقت و هزینه و انرژی و هرچه فکرش را بکنید صرفه جویی شود و روابط سنتی کارمند و ارباب رجوعی برچیده شود و کم کم استفاده از فناوری های جدید بویژه اینترنت گسترش بیش از پیش بیابد.

مقصود این مطلب پرداختن به اهمیت دورکاری و روش ها و فناوری های ضروری آن نیست. چه تا موقعی که مشکلات مربوط به اینترنت و خواستن یا نخواستن آن و سرعت یا کاستن سرعت آن مطرح است، خیلی نمی‌توان به پیک موتوری دل بست و امیدوار بود که دورکاری موردنظر مسئولان برآورده شود. آنچه در خبر فوق مستتر است – که البته خیلی هم مستتر نیست - در سطور پایین تر مورد اشاره قرار می‌گیرد تا متوجه شویم حساسیت زمانی و اجرایی کار یک رئیس دولت ظرف چند دقیقه فرصت و در نقطه ای دور از مملکت، چه اندازه مهم و حیاتی است.

در مورد وجه تکنولوژیک این خبر نوشته اند که اوباما این دورکاری را در پاریس با استفاده از یک خودکار مکانیکی (Autopen) انجام داده که یک دستگاه کوچک است که امضای روسای جمهور امریکا را در کاخ سفید بازتولید می کند.

اما مهم تر از ابعاد تکنولویژیک قضیه این است که پنجشنبه شب ساعت 23:45 به وقت امریکا، کنگره این کشور تمدید "قانون میهنی" (Patriot Act) را به مدت چهار سال تصویب کرد و اوباما که به دلیل شرکت در اجلاس گروه هشت در فرانسه به سر می‌برد در ساعت 5:45 به وقت محلی تنها 15 دقیقه وقت داشت تا تمدید این قانون ضدتروریسم را امضا کند. به این ترتیب آنچه اوباما را واداشت تا از خودکار مکانیکی برای امضای این قانون استفاده کند، مهلت اندک او برای تکمیل پروسه تصویب و اجرای یک قانون در ایالات متحده بود. باراک اوباما با انجام این کار اولین رئیس جمهور امریکا شد که از این دستگاه برای امضای یک قانون استفاده کرد.

کنگره قانون فوق را در واپسین لحظات شب تصویب کرده بود و بنابراین زمان کافی برای فرستادن متن اصلی آن به اروپا وجود نداشت و تنها راه حل موجود استفاده از خودکار مکانیکی بود. این Autopen در کاخ سفید به طور معمول برای امضای خودکار پیام های عادی مثل نامه به رای دهندگان و دستورات معمول استفاده می شود و تا پیش از این هرگز برای امضای یک قانون از آن استفاده نشده بود. اما نظر به اهمیت کار طبق روال قانون و زمان بندی مقرر و براساس آنچه روند کار و مناسبات میان کنگره و ریاست جمهوری ایالات متحده به شمار می‌رود، از این ابزار استفاده کردند و تعویق و تاخیر در امضای قانون را به دلیل حضور در اجلاس مهم گروه هشت جایزه ندانسته و استثنا قائل نشدند. درواقع قائل شدن به استثنائاتی از این دست می‌تواند به عرف و روال مرسوم تبدیل شود و کم کم دستورالعمل ها و روابط مشخص و چارچوب بندی شده را دستخوش بی نظمی‌قرار دهد.

شاید زمانی که "جان آیزاک هاوکینز" مخترع انگلیسی در سال 1803 امتیاز دستگاه Autopen را که در آن زمان پلی گراف نامید می شد به نام خود ثبت می‌کرد، چنین تصوری از کارآمدی آن برای حفظ نظم و پایبندی به قانون نداشت. امروز این دستگاه بین دو تا 10 هزار دلار قیمت دارد و دو شرکت آن را تولید می کنند. جالب توجه این است که رئیس جمهور امریکا معمولا از این دستگاه برای امضای میلیون ها کارت تبریک کریسمس که برای مدارس، ادارات دولتی و شهروندان می فرستد استفاده می کند. در سال 2004 دونالد رامسفلد وزیر دفاع وقت این کشور از این دستگاه برای امضای نامه های تسلیت به خانواده های سربازان کشته شده در عراق و افغانستان استفاده کرد. حدس بزنید اگر این دستگاه در ایران وارد یا تولید شود، چگونه مورد استفاده قرار می‌گیرد.


( ۱ )

نظر شما :