توطئه دستگیری دیپلمات ایرانی در قاهره

۱۰ خرداد ۱۳۹۰ | ۱۷:۲۳ کد : ۱۳۳۰۰ اخبار اصلی
تنها یک روز مانده به سفر هیئت 50 نفره مصری به ایران که شامل چهره‌های سرشناس مصر می‌شد، خبر بازداشت یک دیپلمات ایرانی در مصر منتشر شد تا علاوه بر لغو این سفر مهم، این شائبه بیش از پیش قوت بگیرد که دست‌های بسیاری وجود دارند که نمی‌خواهند روابط تهران – قاهره عادی شوند.
توطئه دستگیری دیپلمات ایرانی در قاهره
دیپلماسی ایرانی: تنها یک روز مانده به سفر هیئت 50 نفره مصری به ایران که شامل چهره‌های سرشناس مصر می‌شد، خبر بازداشت یک دیپلمات ایرانی در مصر منتشر شد تا علاوه بر لغو این سفر مهم، این شائبه بیش از پیش قوت بگیرد که دست‌های بسیاری وجود دارند که نمی‌خواهند روابط تهران – قاهره عادی شوند.

سایت الوفد، وابسته به حزب وفد یکی از احزاب لیبرال و مشهور مصری در یادداشتی در این باره می‌نویسد: پر واضح است که با اعلام خبر بازداشت دیپلمات ایرانی تلاش‌های مشکوکی وجود دارند که می‌خواهند به ما القا کنند که باید در روابطمان با ایران به هر قیمتی شده تجدید نظر کنیم و الا چرا تنها یک روز مانده به سفر مهم هیئت مصری به ایران این خبر منتشر می‌شود؟ موارد بسیاری وجود دارد که کشورهای مختلف به پایتخت‌های هم خبر می‌دهند که از نظرشان فلان دیپلمات فرد نامطلوبی است و از کشور مقابل می‌خواهند که آن فرد از کشورشان خارج شود، دو طرف هم سر این موضوع به توافق می‌رسند و آن فرد از آن کشور خارج می‌شود بدون این که آب از آب تکان بخورد، چرا که این یک موضوع عادی و طبیعی میان کشورهای مختلف است ولی هنگامی که خبر بازداشت یک دیپلمات بدین ترتیب مخابره می‌شود و رسانه‌ها بر سر آن بوغ و کرنا می‌کنند، معنایش این است که دست‌هایی وجود دارند که می‌خواهند در روابط ما و ایران مشکل ایجاد کنند.

در ادامه این یادداشت آمده است: دستگاه امنیتی ایران از زمان شاه تا کنون یکی از بزرگترین و قدردمندترین دستگاه‌های امنیتی جهان بوده است. این دستگاه عریض و طویل در زمان شاه فعالیت‌های بین‌المللی بسیاری انجام می‌داد اما پس از انقلاب رویکرد خود را تغییر داد به ویژه این که بسیاری از دستگاه‌های امنیتی غربی نیز به واسطه اختلاف غرب با ایران روابط خود را با سازمان امنیت ایران قطع کردند و علیه آن وارد عمل شدند. در طول این مدت ایران همواره پرونده‌های امنیتی خارجی خود را در سکوت و آرامش کامل پیش برده و اجازه نداده در هیچ جایی در دام دشمنانش بیفتد. حالا چگونه است ایران در کشوری که نزدیک به 30 سال رابطه دیپلماتیک عالی با آن نداشته این قدر ساده عمل کند و اعلام شود که ایران در بحبوحه تلاش برای عادی سازی روابط با قاهره، یکی از دیپلمات‌هایش جاسوس است؟

در این یادداشت تاکید شده است: در این شکی نیست که انتظارهای ایران از مصر عریض و طویل و بسیار مفصل است اما نباید فراموش کرد که در حال حاضر ایران یکی از قدرتمندترین کشورهای اسلامی و قدرتمندترین و ثروتمندترین کشور شیعی است و طبیعی است که انتظار داشته باشد برای دفاع از منافع خود با مصر رابطه استراتژیک برقرار کند. این یک فرصت هم برای ایران و هم برای مصر است. از سویی بسیار روشن است که کشورهایی که ایران را تهدیدی برای خود می‌دانند، از مصری که یک کشور مهم سنی محسوب می‌شود بخواهند که در رابطه با ایران تجدید نظر کند و اگر قاهره به خواسته آنها توجه نکند، سنگ‌های بزرگ در این راه بیندازند.

در ادامه این یادداشت همچنین آمده است: از ابتدای انقلاب بزرگ مصر در حالی که ایالات متحده امریکا از این انقلاب چندان حمایت نکرد چرا که نگران بود انقلاب اسلامی دومی در کشور متحد و استراتژیک عربی‌اش رخ دهد، ایران در کنار ما ایستاد و از همان ابتدا اعلام آمادگی کرد که حاضر است هر گونه کمکی به انقلابیون مصر کند. نقطه تلاقی غرب با ایران در مصر نیز از همین جا آغاز شد. امریکایی‌ها و در کنار آنها کشورهای عرب متحد نظام سابق از همراهی ایران با انقلاب مصر ترسیدند و تلاش‌های تازه‌ای را برای جلوگیری از نفوذ اندیشه ایرانی در مصر آغاز کردند. به همین دلیل نیز عادی‌سازی هر گونه روابط دیپلماتیک میان قاهره – تهران را بر نمی‌تابند.

در پایان این یادداشت آمده است: بی‌شک در روزهای آینده جزئیات بیشتری از این جنجال مرموز و مشکوک رسانه‌ای منتشر خواهد شد و قطعا کشف هر گونه جزئیاتی تاثیری مستقیم بر تلاش‌های تهران – قاهره برای از سرگیری روابط خواهد گذاشت. روابطی که خشم کشورهای عموما سنی مذهب و هم‌پیمان امریکا را در خاورمیانه موجب شده و همه گونه تلاشی برای جلوگیری از عادی شدن این روابط انجام می‌دهند چرا که خوب می‌دانند برقراری روابط دیپلماتیک میان این دو کشور مهم منطقه‌ای بسیاری از معادلات منطقه‌ را تغییر خواهد داد.   

 

نظر شما :