منطقه بمب های هوشمند نمی خواهد آقای بوش

۲۴ دی ۱۳۸۶ | ۱۵:۱۸ کد : ۱۳۳۴ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
آمريکايى‌ها به همراه اسرائيلى‌ها تلاش بسيارى مى‌کنند که کشورهاى منطقه را براى تعرض ايران با خود همراه کنند. اما به نظر مى‌رسد مخالفت صريح کشورهاى عربى تا کنون آنها را ناکام کرده است.
منطقه بمب های هوشمند نمی خواهد آقای بوش
جورج بوش رئيس‌جمهورى آمريکا قبل از سفر به کويت و در دومين و سومين روز سفرخود به خاورميانه در اسرائيل با «شيمون پرز» رئيس‌جمهورى اين رژيم و «ايهود اولمرت» نخست‌وزير در تل‌آويو ملاقات کرد. وى پس از آن به رام‌الله رفت و در آنجا به صورت جداگانه با محمود عباس رئيس حکومت خودگردان فلسطينى و ديگر مقام‌هاى بلندپايه حوکت خودگردان ديدار و گفت و گو کرد.
 
گفته مى‌شود، اين ملاقات‌ها از اهميت بسيار خاصى برخوردار هستند به گونه‌اى که مفاد کليدى برخى از آنها در رسانه‌ها فاش نشده است.
 
به گزارش شبکه العربيه به نقل از روزنامه يديعوت آحرونوت ايهود اولمرت در جلسه دو ساعته خود با رئيس‌جمهورى آمريکا که پشت درهاى بسته انجام شد، اسناد و تصاويرى از تاسيسات هسته‌اى ايران به رئيس‌جمهورى آمريکا ارائه داده و مدعى شده است که ايران همچنان فعاليت‌هاى هسته‌اى مخفيانه دارد.
 
وى تلاش کرده بوش را قانع کند که  گزارش NIE چندان صحيح نيست.
 
در اين جلسه رئيس‌جمهورى آمريکا به نخست‌وزير اسرائيل گفته است که امکان نعرض وجود دارد  است و ممکن است اين کار با همکارى مستقيم اسرائيل انجام شود.
 
در مورد فلسطين نيز رئيس‌جمهورى آمريکا به دولت تل‌آويو چراغ سبز نشان داده که حمله گسترده‌اى را عليه نوار غزه انجام دهد. گفته مى‌شود، جورج بوش به مقام‌هاى اسرائيلى گفته است که از حمله اسرائيل به نوار غزه حمايت مى‌کند.
 
رئيس‌جمهورى آمريکا همچنين پيشنهاد داده است که مورد ديگرى جايگزين طرح بازگشت پناهندگان در مذاکرات صلح شود. موضوعى که انتقادهاى وسيعى را موجب شده است.
 
وى همچنين از کشورهاى عربى خواسته است که به محمود عباس رئيس حکومت خودگردان فلسطينى کمک بيشترى کنند تا وى بتواند با مبارزه با گروه‌هاى مقاومت راه را براى رسيدن به سازش با اسرائيل هموار کند.
 
بوش در رام‌الله همچنين ابراز اميدوارى کرد، اسرائيلى‌ها و فلسطينى‌ها بتوانند قبل از پايان يافتن دوران رياست جمهوريش در ژانويه 2009 به معاهده صلح برسند.
 
محمود عباس در کنفرانس مطبوعاتى مشترکش با رئيس‌جمهورى آمريکا تاکيد کرد، کشور فلسطينى بايد در مرزهاى جغرافيايى مورد پذيرش فلسطينيان تشکيل شود.
 
وى همچنين از رئيس‌جمهورى آمريکا خواست، نگذارد اسرائيل در تجهيز نيروهاى امنيتى فلسطينى خللى وارد کند.
 
در همين حال کاندوليزا رايس وزير امور خارجه ايالات متحده آمريکا گفته است که انتظار نمی رود کشورهای عربی از طرح واشنگتن برای فلسطین حمایت کنند.
 
رایس که بوش را در سفر خاورمیانه ای اش همراهی می کند در کویت گفت: «غیر واقع بینانه است که انتظار داشته باشیم کشورهای عربی همه چیز را کنار بگذارند و به سرعت به سراغ اسراییل ، دشمن تاریخیشان بروند.»
 
اما با اين حال وى ابراز اميدوارى کرد با تلاش‌هاى بيشتر بتوان به دستاوردهايى رسيد.
 
بوش در طول اقامت خود در اسرائيل از تمام مکان‌هاى مقدس مسيحيان ديدن کرد و حتى به کليساى «تطيوبات» که در کوه قرار گرفته نيز رفت. بوش همچنين از مقر يادبود هولوکاست نيز ديدن کرده و به کشته‌شدگان کوره‌هاى آدم سوزى آلمان نازى اداى احترام کرد.
 
جورج بوش در حين ترک فرودگاه در فرودگاه "بن گوريون" در تل‌آويو به مقام‌هاى اسرائيلى وعده داد، به دعوت اسرائيل در مراسم ماه مى شرکت کند.
 
بوش در کويت
 
از سوى ديگر رئيس‌جمهورى آمريکا در حالى وارد کويت شد که با استقبال  گرم امير و ديگر مقام‌هاى عالى‌رتبه کويتى مواجه شد. کويت که نخستين مقصد بوش در تور سياسى‌‌اش به کشورهاى عربى حاشيه خليج فارس محسوب مى‌شود، اولين مکان براى پيگيرى موضوع صلح اعراب و اسرائيل از سوى آمريکا به حساب مى‌آيد.
 
جورج بوش در کويت معاهده دفاعى امضا کرد که بر اساس آن ايالات متحده تعهد مى‌کند از امنيت کويت حداقل تا سال 2012 دفاع کند. همچنين قراردادى امضا شد که بر اساس آن دولت کويت حداقل 10 ميليارد دلار از آمريکا اسلحه مى‌خرد تا به کمک آن نيروهاى خود را که در جريان حمله رژيم بعثى در سال 1991به آن به شدت زيان داده بود را بازسازى کند.
 
کويت يکى از مهمترين پايگاه‌هاى آمريکا در منطقه محسوب مى‌شود. پايگاه نظامى «عريفجان» که در نزديکى پايتخت کويت قرار دارد 15 هزار سرباز نظامى را در خود جاى داده است.
 
گفته مى‌شود، جورج بوش در ديدار با مقام‌هاى کويتى تلاش کرده، آنها را قانع کند تا در انجام عمليات  هر عملیات نظامي  با کاخ سفيد هم‌پيمان شوند اما مقام‌هاى ارشد کويتى از جمله وزير امور خارجه و وزير دفاع کويت به شدت با اين خواسته بوش مخالفت کرده و تاکيده کرده‌اند، به هيچ وجه به واشنگتن اجازه نخواهند داد از خاک کويت براى انجام حمله‌اى عليه همسایگان کویت اقدام شود.
 
مقام‌هاى کويتى همچنين تاکيد کرده‌اند، روابط بسيار خوبى با ايران دارند و به هيچ وجه حاضر نيستند اين روابط دست خوش تغيير شود.
 
آنها همچنين از رئيس‌جمهورى آمريکا خواسته‌اند به دنبال يک راه حل مسالمت‌آميز براى مسئله هسته‌اى ايران باشند و به رو در رويى سياسى جارى ميان غرب با ايران نيز هر چه سريع‌تر خاتمه دهند.
 
در همين حال قبل از رسيدن جورج بوش به کويت برخى روزنامه‌هاى چاپ کشورهاى عرب حاشيه خليج فارس انتقادهاى گسترده‌اى را متوجه رئيس‌جمهورى آمريکا کردند. مثلا روزنامه الراى يکى از پر تيراژترين روزنامه‌هاى کويتى تيتر نخست خود را خطاب به بوش اين گونه زد که «جناب رئيس‌جمهور منطقه ارتباطات هوشمند مى‌خواهد نه بمب‌هاى هوشمند.»
 
اين روزنامه همچنين در مطلب اختصاصى خود نوشت، «منطقه نيازمند تکنولوژى جديد قاره پيما است نه موشک‌هاى قاره‌پيما. ما نيازمند توافق‌نامه‌هاى علمى، اقتصادى، تجارى و مالى هستيم نه توافق‌نامه‌هاى تسليحاتي. آمريکايى‌ها نبايد تا بدين اندازه صرفا به فکر مصالح خود باشند.»
 
با اين حال جورج بوش رئيس‌جمهورى آمريکا در کويت از ايران و سوريه خواست به حمايت‌هاى خود  از آنچه  گروه‌هاى شبه نظامى خواند پايان داده و از تروريست‌ها پشتيبانى نکنند.
 
هم ايران و هم سوريه تا کنون بارها ادعاهاى آمريکا مبنى بر دخالت در امور داخلى عراق و حمايت از گروه‌هاى تروريستى را قويا رد کرده‌اند.
 
وى همچنين در جريان ديدار خود از پايگاه نظامى «عريفجان» گفت: «آمريکا تلاش مى‌کند تا ماه ژوئيه نيروهاى خود را در عراق کاهش دهد. ما تمام تلاش خود را مى‌کنيم تعداد هنگ‌هاى مستقر خود در عراق را از 20 هنگ به 15 هنگ کاهش دهيم.»
 
اما با اين حال وى تاکيد کرد: «ممکن است حضور نظامى آمريکا در عراق حداقل 10 سال به طول بيانجامد.»
 
بوش همچنين تصريح کرد: «به هيچ وجه همانند جان مک‌کين که معتقد است بايد نيروهاى نظامى آمريکايى در عراق تا يک صد سال آينده بمانند، به مسئله عراق نمى‌نگرد، به نظر من اين ديدگاه به هيچ وجه مناسب نيست.»
 
در همين حال «شيخ محمد الصباح» وزير امور خارجه کويت درباره سفر رئيس‌جمهورى آمريکا به کشورش گفت: «بوش بار ديگر عزمش را جهت تشکيل کشور مستقل فلسطين تا پيش از پايان دوران رياست جمهورى‌اش اعلام کرد و امير کويت نيز تاکيد کرد، تمام جهانيان از توجه و تلاش دولت آمريکا جهت حل عادلانه‌مساله فلسطين، بازگرداندن حقوق فلسطينيان و تشکيل کشور مستقل فلسطين حمايت مى‌کنند.»
 
وزير امور خارجه‌ کويت همچنين با اشاره به مذاکرات بوش و امير کويت در خصوص عراق گفت: «طرفين در خصوص تلاش‌هاى دولت آمريکا جهت تحقق ثبات در عراق گفت‌وگو کرده و حمايتشان را از دولت عراق اعلام کردند.»
 
وى ادامه داد: «بوش از کويت به دليل ميزبانى نشست آتى کشورهاى همجوار که قرار است ماه آوريل در اين کشور برگزار شود و هم چنين حمايت‌هايش از عراق، تقدير کرد.»
 
شيخ محمد الصباح تصريح کرد: «دو طرف هم چنين در خصوص برنامه‌ هسته‌اى ايران گفت‌وگو کرده و بر ضرورت تلاش ايران جهت رفع هر گونه ترديد جامعه بين‌المللى نسبت به برنامه‌ هسته‌‌ايش تاکيد کردند.»
 
از سوى ديگر منابع نزديک به هيات آمريکايى که بوش را در اين سفر همراهى مى‌کنند، هم چنين اعلام کردند، رييس جمهورى آمريکا با اشاره به پرونده هسته‌اى ايران تاکيد کرد: «هرگز اجازه نمى‌دهيم کشوریبه سلاح هسته‌يى دست يابد. اما در عين حال منعى براى ايران براى استفاده صلح آميز از انرژى هسته‌‌اى وجود ندارد.»
 
بوش هم چنين تاکيد کرد: «ما به اعمال فشارهايمان عليه ايران ادامه خواهيم داد و در صورت لزوم تحريم‌هاى جديدى را عليه اين کشور به اجرا خواهيم گذاشت.»
 
اين منابع همچنين تاکيد کردند که بوش تشکيل کشور مستقل فلسطينى را يکى از مهمترين اهدافش طى 12 ماه آينده دانسته و تاکيد کرده که طى سه يا چهار ماه آينده بار ديگر به منطقه بازخواهد گشت.
 
بوش هم چنين با گروهى از زنان کويتى ديدار کرد و در خصوص پيشرفت‌هاى دموکراتيک در کشورشان به گفت‌وگو پرداخت.
 
 
بوش قرار است عصر شنبه وارد منامه پايتخت بحرين شده و با مقام‌هاى اين کشور وارد مذاکره شود.
 
 
اعتراض به پيشنهاد بوش
 
در همين حال فلسطينى‌ها نسبت به پيشنهاد بوش درباره جايگزين کردن موضوعى ديگر به جاى بازگشت آورگان به شدت انتقاد کردند.
 
«سامى ابوزهرى» سخنگوى حماس در يک نشست اعلام کرد، اين اظهارات و موضع‌گيرى‌ها به منزله مداخله مستقيم آمريکا در امور داخلى فلسطين به نفع رژيم صهيونيستى و عليه ملت فلسطين است.
 
وى افزود: «حماس درخواست توطئه‌آميز بوش درباره آوارگان را محکوم مى‌کند و بر اين باور است که تعديل مرزهاى مذکور به منزله موافقت با الحاق شهرک‌هاى صهيونيستى اطراف قدس است.»
 
سخنگوى حماس همچنين گفت: «تمام اظهارات و موضع‌گيرى‌هاى بوش در راستاى حمايت و جانبدارى از رژيم صهيونيستى با هدف تعميق شکاف سياسى داخلى ميان فلسطينيان است. مشکل آوارگان فلسطينى تنها در گروى بازگشت آنان به سرزمين‌شان قابل حل است و لا غير.»
 
سيد حسن نصرالله دبير کل حزب‌الله لبنان، نيز در سخنانى بر ضرورت تداوم مقاومت براى بازگرداندن حقوق غصب شده مسلمانان و رويارويى با طرح صهيونيستى - آمريکايى در فلسطين اشغالى و منطقه تاکيد کرد.
 
وى بار ديگر ضمن انتقاد از سفر جورج بوش رييس جمهور آمريکا به منطقه، هدف از اين سفر و پيشنهادات بوش را از بين بردن حق بازگشت آوارگان فلسطينى به سرزمينشان دانست.
 
سيد حسن نصرالله تصريح کرد: «طرح‌هايى که بوش به فلسطينيان ارايه مى‌دهد چيزى جز ماندن شهرک‌هاى بزرگ يهودى نشين در بيت‌المقدس اشغالى و شهرهاى کرانه باخترى و لغو حق بازگشت آوارگان فلسطينى به سرزمين‌شان براى آنها به ارمغان نمى‌آورد.»
 
وى نسبت به طرح قيموميت آمريکايى و اسرائيل بر منطقه و ملت‌هاى آن هشدار داده و بر ضرورت رويارويى با اين طرح‌ها با عزم و اراده و جديت تاکيد کرد.
على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :