وزير خارجه کويت پس از پذيرايى از بوش به تهران مى آيد

۲۳ دی ۱۳۸۶ | ۲۳:۱۵ کد : ۱۳۳۷ اقتصاد و انرژی
روز ۲۴ دى ماه سال ۱۳۸۶ هجرى شمسى وزير امور خارجه کویت در راس هياتى عالى رتبه وارد تهران مى شود تا اولين کميته اقتصادى ايران و کويت را تشکيل دهد. در اين سفر در مورد صادرات گاز و آب از ايران نيز بحث خواهد شد.
وزير خارجه کويت پس از پذيرايى از بوش به تهران مى آيد
 

پنج روز بعد از سفر جورج دبلیو بوش رییس جمهوری ایالات متحده امریکا به کویت وزیر امور خارجه این کشور در راس هیاتی عالی رتبه راهی ایران می شود. قرار بر این است که محمد صباح ال سالم ال صباح درروز 15 ژانویه سال 2008 میلادی مصادف با 24 دی ماه سال 1386 هجری شمسی  وارد تهران شود.

 این سفر دوره با هدف توسعه روابط اقتصادی و صنعتی بین دو کشور و بررسی شرایط مورد نیاز برای افزایش سرمایه گذاری دو جانبه در پروژه های  کشورهای ایران و کویت  انجام می شود. این سفر به تشکیل اولین کمیسیون اقتصادی ایران و کویت  منجر خواهد شد که در صرت کارایی می تواند تبعات اقتصادی زیادی برای دو کشور به همراه داشته باشد.

 

وزیر امور خارجه کویت که معاونت نخست وزیری کشور متبوعش را نیز بر عهده دارد در این سفر با منوچهر متکی وزیر امور خارجه ایران دیدار خواهد کرد .قرار بر این است که اولین کمیته اقتصادی مشترک ایران و کویت در این سفر دوروزه تشکیل شود و این کمیته به بررسی راهکارهای توسعه روابط اقتصادی بین دو کشور و همچنین بین ایران و شورای همکاری خلیج فارس بپردازد.

 

همچنین بررسی امکان سرمایه گذاری مشترک در پروژه های مختلف صنعتی و اقتصادی به خصوص پروژه های انتقال آب تهران به کویت و انتقال گاز ایران به این کشور عربی نیز در دستور کار  کمیته قرار دارد.

منوچهر متکی وزیر امور خارجه ایران پیشتر اعلام کرده بود سفر وزیر امور خارجه کویت به ایران به منظور هموار کردن مسیر و فراهم کردن شرایط برای دعوت از شیخ صباح آل احمد آل جابرآل صباح ،امیر کویت ، است.

 

پیش از این نیز ایران و کویت کمیته ای برای توسعه تجارت دو جانبه تشکیل داده بودند. این کمیته که در روز 26 ژانویه  سال 2000 بعد از  امضای یک یادداشت تفاهم و به منظور توسعه روابط تجاری دو جانبه و تسهیل امکان شرکت در نمایشگاههای تجاری و حضور در منطقه آزاد تجاری  کشور مقابل تشکیل شده بود.

 

در این جلسه در مورد مشکلات حمل و نقل دریایی  ، تعرفه های گمرکی و صادرات سیمان تولیدی ایران به کویت بحث شده بود.قرار براین بود که هر سه ماه یک بار این کمیته برای برطرف کردن مشکلات موجود و ارتقای کیفی روابط تجاری دو کشور تشکیل شود.

اما سفر وزیر امور خارجه کویت چند روز بعد از سفر بوش به خاورمیانه و تلاش برای همراه کردن این کشورها علیه ایران از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

 

بوش که اصلی ترین هدف خود در سفر به کشورهای خاورمیانه را تهدید جلوه دادن برنامه هسته ای ایران برای کشورهای عرب منطقه و همراه کردن آنها در مقابله امریکا با ایران ذکر کرده بود ، بدون کسب نتیجه مطلوبش از کویت خارج شد.

 

بوش  تلاش می کرد با همراه کردن اعراب منطقه اجازه استفاده از سرزمین آنها در برخورد نظامی با ایران را اخذ کند ولی کویت و دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس قویا با این مساله مخالفت کردند.وزیر  دفاع کویت در این مورد گفت:" ما تحت هیچ شرایطی اجازه استقرار تجهیزات نظامی برای تعرض به ایران را در خاک کشورمان نمی دهیم."

 

کویت از کشورهایی است که بارها و بارها در مورد حق ایران برای برخورداری از انرژی صلح آمیز هسته ای سخن رانده است . سران کویت مقابله با این حق ایران را محروم کردن یک کشور از علم می دانند و بر این باورند که فعالیتهای هسته ای در حدی که استفاده علمی و صنعتی داشته باشد بسیار مفید است و دلیلی برای مقابله با این سطح از فعالیتها وجود ندارد.شایان ذکر است کویت همواره از نزدیک ترین دوستان امریکا  در میان کشورهای حاشیه خلی فارس بوده است .

 

  سفر وزیر امور خارجه کویت به ایران  از نظر بسیاری از تحلیل گران سیاسی جهان بسیار با اهمیت  است. زیرا کویت در مقایسه با دیگر کشورهای عربی منطقه رابطه اقتصادی کمتری با ایران دارد و علیرغم ایجاد کمیته تجارت دو جانبه نیز ارزش تجارت دو جانبه اش با ایران در مقایسه با پتانسیل های موجود در این دو کشور چندان قابل توجه نیست.

 

 طبق آمارهای موجود در سال 2007 میلادی ارزش مبادلات تجاری ایران و کویت تنها 750 میلیون دلار امریکا بوده است که 500 میلیون دلار آن صادرات  تولیدات ایران به کویت و تنها 250 میلیون دلار صادرات کویت به ایران بوده است .

 

از  طرف دیگر کویت کشوری است  که بسیاری آن را دوست نزدیک امریکا در کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس می دانند و همراه شدن این کشور با ایران می تواند تبعات خوبی برای ایران داشته باشد.


نظر شما :