حلقه فشار غرب با آمدن سارکوزى به منطقه تکميل مى‌شود؟

۲۵ دی ۱۳۸۶ | ۱۵:۱۷ کد : ۱۳۳۹ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
در حالى که " جورج بوش " رئيس جمهورى ايالات متحده آمريکا سفر خاورميانه‌اى خود را به پايان نرسانده، روز گذشته " نيکولا سارکوزى " رئيس‌جمهورى فرانسه تور خاورميانه‌اى خود را آغاز ‌کرد و در نخستين مقصد وارد رياض پايتخت عربستان سعودى ‌شد تا با مقام‌هاى عالى‌رتبه اين کشور ديدار کند.
حلقه فشار غرب با آمدن سارکوزى به منطقه تکميل مى‌شود؟
در حالى که " جورج بوش " رئيس جمهورى ايالات متحده آمريکا سفر خاورميانه‌اى خود را به پايان نرسانده، روز گذشته " نيکولا سارکوزى " رئيس‌جمهورى فرانسه تور خاورميانه‌اى خود را آغاز ‌کرد و در نخستين مقصد وارد رياض پايتخت عربستان سعودى ‌شد تا با مقام‌هاى عالى‌رتبه اين کشور از جمله ملک عبدالله پادشاه و سعود الفيصل وزير امور خارجه ديدار و گفت و گو کند.
 
بسيارى بر اين عقيده‌اند که اين سفر به اين دليل با سفر رئيس‌جمهورى آمريکا به منطقه هم ‌زمان شده که نخست، فشارهاى غرب عليه کشورهاى عربى براى رو در رويى با قدرت‌های منطقه که آمریکا می گوید متخاصم اند بويژه ايران و سوريه و گروه‌هاى مخالف سياست‌هاى اروپا و آمريکا همچون حزب‌الله و حماس بيش از پيش افزايش يابد و از سوى ديگر در بهره‌بردارى از منابع غنى منطقه‌اى فرانسوى‌ها به عنوان يکى از مهمترين کشورهاى متحد آمريکا از غافله عقب نمانند.
 
به همين دليل است که برخى تحليلگران از جمله تحليلگر شبکه سى‌ان‌ان آمريکا پيش‌بينى کرد طى چند روز آينده ديگر رهبران اروپايى نيز سفرى را به منطقه داشته باشند.
 
قرار است رئيس‌جمهورى فرانسه پس از عربستان به کشورهاى قطر و امارات متحده عربى نيز سفر کند.
 
اما سارکوزى قبل از آن که وارد منطقه شود، جنجال تازه‌اى رسانه‌اى نيز به پا کرد تا آمدنش به خاورميانه چندان بى‌سر و صدا نباشد.
 
در همين رابطه وى در مصاحبه با روزنامه الحيات چاپ لندن از حق استفاده کشورهاى اسلامى از انرژى صلح‌آميز هسته‌اى دفاع کرد و گفت:" اين حق کشورهاى اسلامى است که بخواهند براى رسيدن به انرژى از انرژى صلح‌آميز هسته‌اى استفاده کنند."
 
وى در ادامه افزود:" کشورهاى اسلامى فرقى با ديگر کشورهاى دنيا ندارند. اگر به اصول و قوانين سازمان جهانى انرژى هسته‌اى پايبند باشند و از تمام مفاد آن پيروى کنند، آنها نيز مى‌توانند از انرژى صلح‌آميز هسته‌اى براى تامين مايحتاج انرژى خود استفاده کنند."
 
اين براى نخسين بار از آغاز دوران رياست جمهورى سارکوزى است که وى به خاورميانه سفر مى‌کند.
 
شواهد و گزارش‌هاى منابع خبرى حاکى از آن است که سارکوزى قصد دارد در جريان سفر خود به خاورميانه قراداد ساخت نيروگاه هسته‌اى با کشورهاى عربى بويژه امارات متحده عربى و عربستان سعودى امضا کند.
 
وى در اين باره گفته است:" سفرش به امارات متحده عربى فرصت مناسبى براى امضاى پيمان همکارى براى استفاده از انرژى صلح‌آميز هسته‌اى با اين کشور محسوب مى‌شود."
 
سارکوزى در ادامه افزود:" فرانسه تلاش مى‌کند مشابه قرارداد هسته‌اى که پيش از اين با ليبى و الجزاير منعقد کرده با امارات متحده عربى نيز منعقد کند."
 
وى درباره عربستان سعودى نيز گفت:" عربستان هم‌پيمان مهمى براى فرانسه در منطقه محسوب مى‌شود زيرا تبديل به قطب اعتدال و استقرار در منطقه شده است."
 
وى همچنين گفت:" هدف ما اين است که مشارکتى استراتژيک با عربستان سعودى در ابعادى تازه آغاز کنيم."
 
سارکوزى همچنين درباره انتخابات رياست جمهورى لبنان که پيش‌بينى مى‌شود در اين باره مذاکراتى با رهبران عرب منطقه انجام دهد نيز گفت:" اگر سوريه گام مهمى براى حل بحران لبنان بر دارد و در انتخاب فورى ميشل سليمان به سمت رياست جمهورى کمک کند فورا با آن وارد گفت و گوى اساسى و کامل مى‌شويم."
 
وى در ادامه افزود:" متاسفانه تاکنون نتوانسته‌ايم به نتيجه مطلوبى در اين زمينه برسيم. من شخصا بارها با رئيس‌جمهورى سوريه تماس گرفته‌ام و معاونم را به دمشق فرستاده‌ام اما تاکنون نتيجه‌اى نگرفته‌ام."
 
بنا بر گزارش‌ها سارکوزى قرار است نطق مهمى در مجلس شوراى عربستان سعودى انجام داده و در آن به صورت صريح به موضوع بحران رياست جمهورى لبنان، قضيه فلسطين و مسئله هسته‌اى ايران اشاره کند.
 
در قطر نيز پيش‌بينى مى‌شود سارکوزى قراردادهاى کلان اقتصادى در زمينه تامين انرژى برق با مقام‌هاى قطرى به امضا برساند.
 
زدن کلنگ دانشگاه سوربون در ابوظبى و بازديد از پروژه يک ميليارد دلارى موزه " لوور – الرمال " در پايتخت امارات متحده عربى نيز از مهمترين برنامه‌هاى سارکوزى در سفر به اين کشور محسوب مى‌شود.
 
موضع‌گيرى عليه ايران   
در حالى که سارکوزى وارد خاورميانه شده وى نيز همانند متحد خود يعنى جورج بوش حمله تندى را عليه ايران ايراد کرده و خواستار افزايش فشارهاى بين‌المللى بر ايران به دليل خوددارى تهران از توقف برنامه هسته‌ايش شده است.
 
نيکلا سارکوزى در گفت‌وگو با روزنامه الحيات گفت:" ايران در عدم پيروى از وظايف و الزامات بين‌المللى‌اش پافشارى مى‌کند. ما خواهان تداوم افزايش فشار بين‌المللى در داخل شوراى امنيت سازمان ملل و اتحاديه اروپا عليه ايران هستيم تا اين کشور همه الزامات بين‌المللى‌اش را انجام دهد. ايران بايد فعاليت‌هاى حساس هسته‌ايش را متوقف کرده و ضمانت‌هاى تکميلى که آژانس بين‌المللى انرژى اتمى خواستار آن است را به اجرا درآورد."
 
سارکوزى در پاسخ به اينکه آيا به عقيده وى جورج بوش، رئيس جمهورى آمريکا قبل از پايان رياست جمهوريش ممکن است دست به يک اقدام نظامى عليه ايران بزند نيز گفت:" هدف ما به دست آوردن راه حلى است که از طريق مذاکرات در چارچوب يک نظام چند جانبه به دست آمده باشد."
 
رئيس جمهور فرانسه تاکيد کرد دو قطعنامه تحريم شوراى امنيت سازمان ملل که عليه ايران اعمال شده، تحت ماده 41 منشور سازمان ملل به تصويب رسيده که استفاده از زور را منتفى مى‌داند.
 
اين در حالى است که بوش اکنون در خاورميانه است و روز دوشنبه به عربستان سفر مى‌کند تا شايد بتواند حمايت همسايگان ايران را براى افزايش فشار عليه تهران جلب کند.
 
در عين حال رئيس جمهورى آمريکا به کشورهاى حاشيه خليج‌فارس که نگران وقوع درگيرى در همسايگى خود هستند اطمينان داده است که اتخاذ اقدام نظامى عليه ايران را آخرين راه حل مى‌داند.
 
وى گفت:" ايران معاهده ان.پي.تى و اساسنامه آژانس را بهترين پارادايم مشترک در موضوع فعاليت‌ها و همکارى‌هاى هسته‌اى مى‌داند."
 
بدبينى به سفر سارکوزي 
در اين ميان به نظر مى‌رسد، کارشناسان و تحليل‌گران با يک بدبينى خاصى به سفر سارکوزى به خاورميانه مى‌نگرند.
 
" عبدالخالق عبدالله " تحلیلگر سیاسی و استاد دانشگاه علوم سیاسی دانشگاه امارات که سارکوزی را شخصیتی جنجال آفرین برای خاورمیانه می داند در اين باره مى‌گويد:" حتى سفر تازه سارکوزى به خاورميانه نيز با جنجال آغاز شده است. وى قصد دارد با اين سفر نهايت سوء استفاده را از تحولات منطقه‌ به نفع خود بکند."
 
یکی از مسئولان سعودی که نخواست نامش فاش شود نيز در معرفی سارکوزی می گوید:" اگر من یک فرانسوی بودم از سخنرانی ماه نوامبر سارکوزی در کنگره آمریکا احساس شرم و خفت می کردم. آن سخنرانی نشان می دهد سارکوزی تنها در پی آن است که رضایت آمریکا را بدست آورد. غافل از اين که اين امر موجب نگرانی کشورهای خاورمیانه است."
 
وى در ادامه افزود:" رئیس جمهور فرانسه در این سخنرانی آنچنان شیفتگی خود به آمریکا را ابراز داشت که نمایندگان کنگره بارها و بارها با تشویق و دست زدن سخنان او را قطع کردند."
 
" محمد المسفر" استاد علوم سیاسی دانشگاه قطر نيز در ارزیابی سفر سارکوزی به منطقه می گوید:" ورود سارکوزی به الیزه زیانی بزرگ برای اعراب بوده است. شدت این زیان را که همچنان ادامه دارد در موضع گیری‌هاى سارکوزی در برابر اعراب به ویژه در قضیه فلسطین به وضوح مى توانيم ببينيم." 
على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :