حاصل سفر البرادعی به تهران چه بود؟

۲۴ دی ۱۳۸۶ | ۲۰:۳۵ کد : ۱۳۴۲ اخبار اصلی
دیدار البرادعی با مقام رهبری که برای اولین بار صورت گرفت اهمیت این سفر را دوچندان کرد. این سفر در مقطعی صورت گرفت که مذاکرات ایران و آژانس برای حل و فصل موضوعات باقیمانده براساس مدالیته (طرح اقدام) مورد توافق طرفین وارد مرحله حساسی شده است.
حاصل سفر البرادعی به تهران چه بود؟
محمد البرادعی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی هسته ای در روزهای 21 و22 دی ماه از ایران دیدار و با مقامات عالی جمهوری اسلامی ایران مذاکرات مهمی را به انجام رساند.
 
دیدار البرادعی با مقام رهبری که برای اولین بار صورت گرفت اهمیت این سفر را دوچندان کرد. این سفر در مقطعی صورت گرفت که مذاکرات ایران و آژانس برای حل و فصل موضوعات باقیمانده براساس مدالیته (طرح اقدام) مورد توافق طرفین وارد مرحله حساسی شده است.
 
در مذاکرات گذشته مسایل مهمی همچون وضعیت سانتریفیوژهای پی 1 و پی 2 روشن شد که این موضوع در آخرین گزارش البرادعی به شورای حکام آژانس مورد تایید قرار گرفت و زمینه را برای ادامه کار در خصوص موضوعات باقیمانده دیگر فراهم کرد. پس از گزارش مزبور، مذاکرات ادامه یافت و معاون البرادعی در سفر به تهران مذاکرات جدی و مفیدی را به انجام رساند.
 
در تهران البرادعی بعد از ملاقات خود با رییس سازمان انرژی اتمی خواستار سرعت بخشیدن به همکاری های ایران شد و طی مصاحبه ای گفت از آقای آقازاده خواستم حداکثر شفافیت را داشته و در خصوص کلیه فعالیت های هسته ای تضمین هایی ارایه دهد. در طول مذاکرات تهران، مقامات جمهوری اسلامی ایران تعهد خود را به ادامه همکاری با آژانس اعلام کردند.
 
در ملاقات مقام رهبری با البرادعی چند نکته مهم و اساسی مورد تاکید رهبر معظم قرار گرفت: اول اینکه جمهورى اسلامى ايران بارهااعلام کرده که از لحاظ شرعى و مبنايى، با ساخت و کاربرد سلاح هسته اى مخالفاست.
 
 دوم اینکه ایران بر مبنای لازم الاتباع دانستن معاهدات بین المللی به تعهدات خود در چارچوب معاهده ان پی تی پایبند بوده است. سوم اینکه باقی ماندن پرونده هسته ای ایران در شورای امنیت هیچ توجیهی ندارد.
 
نکته اخیر از این جهت حائز اهمیت است که دلیل اصلی قرار گرفتن موضوع هسته ای ایران در دستور کار شورای امنیت گزارشات بی پایه اطلاعاتی آمریکایی ها بود که در اواخر سال قبلی میلادی از دید همه ارگان های اطلاعاتی آن کشور مردود اعلام شد.
 
لذا از یک سو بی پایه بودن ادعای انحراف فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران و از سوی دیگرهمکاری سطح بالای ایران با آژانس و حل بسیاری از مسائل باقیمانده و تعهد جمهوری اسلامی ایران به پاسخ به بقیه موضوعات باقیمانده زمینه را برای بازگشت پرونده هسته ای به وین فراهم آورده است. علاوه بر این البرادعی در گزارشهای  متعدد خود بارها بر عدم انحراف فعالیت های هسته ای ایران تاکید کرده است.
 
تاکید آیت الله خامنه ای بر مخالفت جمهوری اسلامی ایران با سلاح های هسته ای به دلیل مغایرت این سلاح ها با شرع اسلام اگر چه برای اولین بار نبود که مطرح می شد ولی تاکید ایشان بر این مهم در شرایطی که آمریکا هنوز نیات ایران را در زمینه استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای زیر سوال می برد بسیار با اهمیت است.
 
ایران علاوه بر پایبندی خود به اجرای تعهداتش مبنی بر عدم دستیابی به سلاح هسته ای بر اساس معاهده " ان پی تی" همواره مخالفت شرع مقدس اسلام با ساخت و کاربرد سلاح هسته ای را تضمینی مهم برای عدم انحراف از فعالیت های صلح آمیز هسته ای اعلام کرده است.
 
آژانس پس از بازگشت البرادعی اعلام کرد که در سفر وی به تهران توافق شده است که مسائل باقیمانده طی چهار هفته حل و فصل خواهد شد و نتایج آن در گزارش ماه مارس البرادعی مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت. سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به سفر اخیر البرادعی و مذاکرات ایران وآژانس گفت: ما تا پایان اسفند ماه آماده ایم به کلیه سئوالات وابهامات آژانس پاسخ دهیم و آژانس از آن به بعد باید موضوع هسته ای ایران را به طورعادی بررسی کند.
 
بهر حال موضوعی که اهمیت دارد مصمم بودن ایران به بسته شدن بحث موضوعات باقیمانده توسط آژانس است. در آن وضعیت آژانس به کارعادی خود ادامه داده و ایران درچارچوب تعهدات ان پی تی و پادمانی خود همه گونه همکاری با آن را به عمل خواهد آورد.
 
 البته به نظر می رسد که آمریکا تا ماه مارس منتظر نخواهد شد و تلاش خواهد کرد ابتدا موافقت کشورهای 1+5 را با قطعنامه تحریمی دیگر کسب کرده و سپس آن را جهت تصویب به شورای امنیت ارائه دهد.
 
بنابراین در شرایط فعلی دیپلماسی ایران می باید از طریق رایزنی های فشرده با کشورهای مختلف همراه با اعلام آمادگی برای مذاکره بدون قید وشرط با 1+5 پیگیری شود.

( ۱ )

نظر شما :